Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 97399 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RTL

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #110 Gepost op: 21 juli 2009, 12:26:23
Heb zelf een keer bij sportwedstrijd (atleet) een so met hyperventilatiegehad die ook niks wilde, geen zakje niks. Was ook niet voor rede vatbaar. Verder was het behoorlijk warm weer en het so was bezweet door inspanning. Een collega EHBO'r heeft omdat so niet wilde luisteren een kopje water over zijn hoofd gegoten om hem bij zinnen te laten komen. Nu zou ik wel eens willen weten, geeft koud water over iemand heen gieten terwijl deze bezweet is en hyperventileerd niet een zodanig schrik effect dat dit aferechts werkt???  ik hoor graag iets ! ! !

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #111 Gepost op: 21 juli 2009, 12:52:31
Ik heb er geen ervaring mee, ik weet wel dat een schrik effect soms goed kan helpen, bijvoorbeeld iemand op strenge toon toespreken, maar dat soort dingen zijn erg persoonlijk.
Ik heb zelf nog niet naar deze technieken hoeven te grijpen, over het algemeen werkt het heel goed om iemand ademhalingsoefeningen te laten doen, bijkomend voordeel is dat de betreffende patient er later ook iets aan heeft, hij (of meestal zij) kan dan een dreigende hyperventilatie over het algemeen zelf de kop indrukken.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #112 Gepost op: 21 juli 2009, 13:19:20
Wat ook werkt: het slachtoffer (V, <18 jaar) een spekje in de mond duwen. Heeft ongeveer hetzelfde effect.
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 21 juli 2009, 13:23:32
Wat ook werkt: het slachtoffer (V, <18 jaar) een spekje in de mond duwen. Heeft ongeveer hetzelfde effect.

Dat werkt bij vrouwen van alle leeftijd  ;D ;D ;D, wel de airway vrij houden hee... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D 8) 8) 8) 8) 8)

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 22 juli 2009, 23:53:57
Hallo RTL,

Heb zelf een keer bij sportwedstrijd (atleet) een so met hyperventilatiegehad die ook niks wilde, geen zakje niks. Was ook niet voor rede vatbaar. Verder was het behoorlijk warm weer en het so was bezweet door inspanning. Een collega EHBO'r heeft omdat so niet wilde luisteren een kopje water over zijn hoofd gegoten om hem bij zinnen te laten komen. Nu zou ik wel eens willen weten, geeft koud water over iemand heen gieten terwijl deze bezweet is en hyperventileerd niet een zodanig schrik effect dat dit aferechts werkt???  ik hoor graag iets ! ! !

In de situatie die jij beschrijft lijkt er inderdaad sprake van hyperventilatie. Echter het mechanisme wat hier aan ten grondslag ligt is volstrekt anders dan hyperventilatie in het kader van een angststoornis. Een atleet die tijdens inspanning, bij warm weer begint te hyperventileren heeft waarschijnlijk last van oververhitting. Hier is dus sprake van een fysiologische reactie. Door het oplopen van de lichaamstemperatuur wordt veel meer kooldioxide geproduceerd, wat men door hyperventilatie tracht af te blazen. Medisch gezien een zeer complexe situatie met een volledige ontregeling van het metabolisme.  

Het koelen van de huid kan zinvol zijn om verdere stijging van de lichaamstemperatuur te beperken, maar dan moet er wel met een duidelijk plan van aanpak gebeuren. Een kopje water over het hoofd zal niet zoveel zin hebben, maar kwaad kan het niet. Kijk dus eerst naar de situatie, meet de lichaamstemperatuur, formuleer een conclusie en bedenk dan een beleid binnen het kader van je competentie.

Groet,

Expert.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 22 juli 2009, 23:58:42
Hallo RTL,

In de situatie die jij beschrijft lijkt er inderdaad sprake van hyperventilatie. Echter het mechanisme wat hier aan ten grondslag ligt is volstrekt anders dan hyperventilatie in het kader van een angststoornis. Een atleet die tijdens inspanning, bij warm weer begint te hyperventileren heeft waarschijnlijk last van oververhitting. Hier is dus sprake van een fysiologische reactie. Door het oplopen van de lichaamstemperatuur wordt veel meer kooldioxide geproduceerd, wat men door hyperventilatie tracht af te blazen. Medisch gezien een zeer complexe situatie met een volledige ontregeling van het metabolisme.  

Het koelen van de huid kan zinvol zijn om verdere stijging van de lichaamstemperatuur te beperken, maar dan moet er wel met een duidelijk plan van aanpak gebeuren. Een kopje water over het hoofd zal niet zoveel zin hebben, maar kwaad kan het niet. Kijk dus eerst naar de situatie, meet de lichaamstemperatuur, formuleer een conclusie en bedenk dan een beleid binnen het kader van je competentie.

Groet,

Expert.

In het vakblad Brand&Brandweer staat een interessant stuk over oververhitting van brandweermensen (in A'dam). Ze hebben bij TNO testen gedaan en het blijkt dat koelen aan de 'buitenkant' (met bijv. koelvesten) weinig direct effect heeft. De kerntemperatuur zakt daardoor niet significant binnen korte tijd.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #116 Gepost op: 23 juli 2009, 16:52:25
Als ik Expert goed beluister en dit naar de praktijk op straat vertaal, dan komt het er neer dat het gebruik van zakjes (en andere hulpmiddelen die hetzelfde effect hebben) alleen toegepast zouden moeten worden als:
- het so er mee bekend is, of iemand uit haar directe omgeving dat bevestigd
- het aanvalbeeld herkend wordt.
- als de hulpverlener, voor zover hij dat kan beoordelen, geen ander oorzaken kan vinden
- de behandeling onmiddellijk wordt behandeld als er niet snel verbetering optreedt.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 25 juli 2009, 17:32:37
Hallo Palmpie en hallo EHBO-er,

In het vakblad Brand&Brandweer staat een interessant stuk over oververhitting van brandweermensen (in A'dam). Ze hebben bij TNO testen gedaan en het blijkt dat koelen aan de 'buitenkant' (met bijv. koelvesten) weinig direct effect heeft. De kerntemperatuur zakt daardoor niet significant binnen korte tijd.

Ik ken het stuk waaraan jij refereert niet, maar ik maak op uit je tekst dat het brandweerpersoneel betreft dat tijdens een inzet te kampen heeft met een oplopende lichaamstemperatuur. Bij TNO heeft men onderzocht of deze temperatuur tijdens de inzet beheerst kan worden met behulp van koelvesten met het oog op oververhitting en daarmee hun inzetbaarheid. Kennelijk is deze aanpak niet afdoende. Natuurlijk zeer interessant. Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden over dit onderwerp op het internet. Toch is deze situatie iets anders en daarmee wordt de vraag van EHBO-er niet beantwoord.

Accidentele- en therapeutische hypothermie, alsmede behandeling van hyperthermie is overigens iets wat onderdeel uitmaakt van de dagelijkse praktijk van de anesthesioloog. In het kader hiervan kan men denken aan het koelen van patiënten met:
  • XTC intoxicaties
  • Inspanningsgebonden hyperthermie met bedreiging van vitale functie
  • Cardiopulmonale anesthesie tijdens cardiochirurgie
  • Therapeutische hypothermie post resuscitatie
  • Therapeutische hypothermie na traumatisch hersenletsel (zeldzaam)
  • Maligne hyperthermie (zeer zeldzaam, maar een absoluut anesthesiologische noodsituatie)
  • Etcetera

Als ik Expert goed beluister en dit naar de praktijk op straat vertaal, dan komt het er neer dat het gebruik van zakjes (en andere hulpmiddelen die hetzelfde effect hebben) alleen toegepast zouden moeten worden als:
- het so er mee bekend is, of iemand uit haar directe omgeving dat bevestigd
- het aanvalbeeld herkend wordt.
- als de hulpverlener, voor zover hij dat kan beoordelen, geen ander oorzaken kan vinden
- de behandeling onmiddellijk wordt behandeld als er niet snel verbetering optreedt.

Bij de opmerking van EHBO-er sluit ik mij aan, alhoewel ik het laatste punt van het citaat niet helemaal begrijp.

Groet,

Expert.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #118 Gepost op: 26 juli 2009, 10:16:19
Expert

Ik ook niet  :-\
er had "gestaakt" moeten staan ipv van behandeld

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 26 juli 2009, 12:36:55

Een koelvest is een preventie middel dat bedoeld is als preventiemiddel ter voorkoming van oververhitting van mensen die zwaar werk doen.. Het gebruik van koelvesten als middel om een kerntemparatuur te laten dalen is beperkt..

Ik ben het met Expert eens,

Een snelle oppervlakkige ademhaling ten gevolge van hypertermie, kan afhankelijke van je middelen niet behandelen als een hyperventilatie tengevolge van angststoornis.
Het kopje water als schrikreactie om contact met de patient te krijgen, heeft geen nauwelijks koelend effect..

Hyperthermie is gevaarlijk om dat bij 42graden al eiwitten in het lichaam stollen,  Bij een Hypertermie (oververhitting) heeft het lichaam nog maar weinig mogelijkheden om de zelf de temperatuur te regelen.  Het snel ademhalen is een van de mechanismen om de temperatuur te regelen en naar beneden krijgen  Dit lijkt op (wat we in de ehbo noemen) hyperventilatie, maar dat is het niet..

Een hyperthermie is een acute noodsitutie is naar mijn mening de altijd professionele zorg nodig heeft, echter als eerste hulpverlener kan je met beperkte middelen als veel doen.  
  • Organiseer de hulpverlening zover je dat al niet gedaan hebt..
  • Stel de patient gerust..
  • Leg de patient in de schaduw en beschutting, koel de gehele huid

(Koelen kan op verschillende wijze en met verscihillende technieken, met water en ventilatie en icepacks. afhankelijk van de middelen die je hebt.)
  • Vraag de patient zich te concentreren op z'n ademhaling, zodat deze weer effectief is..