Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 97399 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RTL

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #110 Gepost op: 21 juli 2009, 12:26:23
Heb zelf een keer bij sportwedstrijd (atleet) een so met hyperventilatiegehad die ook niks wilde, geen zakje niks. Was ook niet voor rede vatbaar. Verder was het behoorlijk warm weer en het so was bezweet door inspanning. Een collega EHBO'r heeft omdat so niet wilde luisteren een kopje water over zijn hoofd gegoten om hem bij zinnen te laten komen. Nu zou ik wel eens willen weten, geeft koud water over iemand heen gieten terwijl deze bezweet is en hyperventileerd niet een zodanig schrik effect dat dit aferechts werkt???  ik hoor graag iets ! ! !

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #111 Gepost op: 21 juli 2009, 12:52:31
Ik heb er geen ervaring mee, ik weet wel dat een schrik effect soms goed kan helpen, bijvoorbeeld iemand op strenge toon toespreken, maar dat soort dingen zijn erg persoonlijk.
Ik heb zelf nog niet naar deze technieken hoeven te grijpen, over het algemeen werkt het heel goed om iemand ademhalingsoefeningen te laten doen, bijkomend voordeel is dat de betreffende patient er later ook iets aan heeft, hij (of meestal zij) kan dan een dreigende hyperventilatie over het algemeen zelf de kop indrukken.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #112 Gepost op: 21 juli 2009, 13:19:20
Wat ook werkt: het slachtoffer (V, <18 jaar) een spekje in de mond duwen. Heeft ongeveer hetzelfde effect.
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 21 juli 2009, 13:23:32
Wat ook werkt: het slachtoffer (V, <18 jaar) een spekje in de mond duwen. Heeft ongeveer hetzelfde effect.