Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 95415 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #120 Gepost op: 26 juli 2009, 14:05:05
Hallo Rescue,

Het snel ademhalen is een van de mechanismen om de temperatuur te regelen en naar beneden krijgen. Dit lijkt op (wat we in de ehbo noemen) hyperventilatie, maar dat is het niet.

Dat is het wel!

Expert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #121 Gepost op: 26 juli 2009, 16:40:10
Hallo Rescue,

Dat is het wel!

Expert.

Ik zal me proberen beter uit te drukken..   Je hebt gelijk..  

Het is alleen zo, dat er een verschil is tussen de definitie van Hyperventilatie zoals die gebruikt word in de meeste Eerste Hulp/First Aid programma's word gebruikt en het verschijnsel hyperventileren zo als Expert dat bedoeld.

De eerste Hulp programma handteren het woord "Hyperventilatie" als het ziektebeeld "Hyperventilatie zoals Nederlandse Hyperventilatie Stichting en lees het  Nederlandse Rode Kruis Hulp :p269-271 of 1e Hulp.nu bijvoorbeeld dat doen.

Het ziektebeeld wat bedoeld word met hyperventilatie is ten gevolge van een angststoornis.  
Het hyperventileren zoals Expert dat bedoeld is het op zich zelf staande mechanisme van een te snelle niet effectieve ademhaling .

Ik zou willen voorstellen dat we in de "eerste hulp" naar een meer juistere definitie van het begrip Hyperventilatie gaan..


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #122 Gepost op: 26 juli 2009, 17:06:12
Hallo Rescue,

Het hyperventileren zoals Expert dat bedoeld is het op zich zelf staande mechanisme van een te snelle niet effectieve ademhaling .

Dat bedoel ik niet. Hyperventilatie heeft niks te maken met een op zich zelf staand mechanisme en het heeft niks te maken met een te snelle niet effectieve ademhaling.

Ik zou willen voorstellen dat we in de "eerste hulp" naar een meer juistere definitie van het begrip Hyperventilatie gaan..

Je hebt gelijk Rescue! Voor een zinvolle bijdrage aan de discussie is een goed begrip van de term hyperventilatie noodzakelijk.

Expert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #123 Gepost op: 26 juli 2009, 17:18:23
Expert ?, Kan jij een voorzet doen ?

Hier onder twee artikelen, die elkaar ook op detailpunten twee verschillende beelden geven over hyperventilatie..

Citaat
HYPERVENTILATIE
Vandaag nog spreekt men dikwijls van hyperventileren. Hyperventileren is snel en kort achter elkaar ademen. Omdat de meeste paniekaanvallen met hyperventileren gepaard gaan, heeft men dit vroeger hyperventileren genoemd.

Hyperventileren is geen ziekte of aandoening. Hyperventileren is een verschijnsel (een symptoom) dat bij een paniekaanval kan optreden. Niet iedere paniekpatiënt hyperventileert. Bij dit hyperventileren zou er sprake zijn van een tekort aan CO2 (koolzuur, hetgeen je dus uitademt). Vandaar het advies van het ‘plastiekzakje’.

Pas later, na inmiddels 30 jaar wetenschappelijk onderzoek, heeft men vastgesteld dat het niet een tekort, maar een overgevoeligheid voor CO2 is. Mensen met een paniekstoornis zijn meestal gevoelig voor CO2. Men heeft dit kunnen aantonen door mensen met een paniekstoornis kamerlucht (met extra CO2 toegevoegd) te laten inademen. Men noemt dit de CO2 inhalatie-test. Vlak daarna traden er paniekklachten op.

Men heeft het vermoeden dat er in de hersenen een soort detector is. Een alarmsysteem dat bij stijging van het CO2 gehalte in het bloed, afgaat. Het afgaan zou dan medeverantwoordelijk zijn voor een snellere ademhaling.
Dit betekent dus dat het ‘plastic zakje’ geen goed advies is, en zelfs een paniekaanval zou kunnen uitlokken. Want bij het ademen in een plastic zakje STIJGT het CO2 gehalte in het bloed.

Hyperventileren is ook het gevolg van een psychologisch gebeuren, namelijk: denken. Als men denkt ‘ik krijg geen lucht meer’ of ‘ik ga stikken’, dan is het logisch dat men sneller wil ademen om voldoende lucht te krijgen.
Het hyperventileren versterkt dan het gevoel van ‘stikken’ of ‘geen lucht meer krijgen’. Opvallend is ook dat bij warmte (hittegolf of in een ruimte met veel mensen en warmte) men dan eerder het stikgevoel krijgt (en soms gepaard gaand met een dreigende paniekaanval). Hyperventileren voelt bedreigend aan, maar is beslist NIET bedreigend.

Hyperventileren is dus duidelijk een combinatie van verschillende factoren.
Bron : Angstcenrum.BE

Citaat
een gezond lichaam wisselen de longen zuurstof en koolstofdioxide uit tussen bloed en buitenlucht. Bij hyperventilatie gebeurt deze gasuitwisseling intensiever dan normaal.

Bij gezonde mensen is de O2-verzadiging in het bloed bijna steeds nagenoeg 100%. Hyperventileren verandert deze situatie dus niet. De afgifte van CO2 kan wel toenemen. Het bloed geeft dus meer CO2 af dan gewoonlijk. Het CO2-gehalte in het bloed daalt, we spreken van hypocapnie. Hierdoor wordt het bloed minder zuur (alkalischer; pH stijgt), hetgeen de symptomen bij hyperventilatie verklaart. Wie hyperventileert wordt duizelig, voelt zich ijl in het hoofd, heeft tintelingen in vingers, handen, lippen. Vaak treedt hierbij pijn of drukgevoel op de borst op; in extreme gevallen ook krampen van de vingers in strekstand.

Om het hyperventileren te stoppen, moet men het koolstofdioxide-gehalte weer laten stijgen. Daartoe kan men het beste de uitgeademde lucht opnieuw inademen. De uitgeademde lucht bevat immers nog voldoende zuurstof in, maar het gehalte aan koolstofdioxide is hoger, waardoor de longen minder koolstofdioxide zullen afgeven aan de lucht. Om het CO2-gehalte te doen stijgen dient men rustig en gecontroleerd te ademen. Het veelvuldig aangeraden plastic zakje is een hulpmiddel om het gevoel van controle terug te krijgen.

Anders dan vele mensen vrezen, leidt deze vorm van hyperventilatie nooit tot flauwvallen. Deze hyperventilatie komt bij overigens gezonde mensen veel voor. Artsen kunnen de diagnose vaak verduidelijken door de patiënt opzettelijk 1 à 2 minuten in de spreekkamer te laten hyperventileren: vaak herkennen patiënten de dan optredende klachten. Hiermee is men er dan echter nog niet: hyperventilatieaanvallen zijn, vooral als ze vaker optreden, vrijwel altijd een uiting van een onderliggende paniekstoornis, die een behandelaar psychiatrisch kan proberen te behandelen. Soms treedt het op bij meerdere personen in een groep, als een vorm van massahysterie.
Bron : Wikipedia over Hyperventilatie


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #124 Gepost op: 26 juli 2009, 18:35:51
Rescue,

Expert, kan jij een voorzet doen ?

Ik stel voor dat je mijn eerdere postings over dit onderwerp op dit forum nog eens goed doorleest. Dan snap je inhoudelijk de definitie van de term hyperventilatie.

De twee citaten die jij aanbrengt vullen elkaar prima aan. Je moet goed en kritisch lezen, de terminologie goed begrijpen en een zeer goed begrip hebben van de regulatie van kooldioxide in het lichaam.


Groet,

Ed.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #125 Gepost op: 26 juli 2009, 21:45:35
Heb zelf een keer bij sportwedstrijd (atleet) een so met hyperventilatiegehad die ook niks wilde, geen zakje niks. Was ook niet voor rede vatbaar. Verder was het behoorlijk warm weer en het so was bezweet door inspanning. Een collega EHBO'r heeft omdat so niet wilde luisteren een kopje water over zijn hoofd gegoten om hem bij zinnen te laten komen. Nu zou ik wel eens willen weten, geeft koud water over iemand heen gieten terwijl deze bezweet is en hyperventileerd niet een zodanig schrik effect dat dit aferechts werkt???  ik hoor graag iets ! ! !

Kopjes, cq. emmer water over iemands hoofd/lichaam heengooien komt men nog wel eens tegen in bepaalde culturen, is geen effectief middel, geeft alleen veel wateroverlast.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #126 Gepost op: 5 september 2009, 21:26:13
iemand veel laten praten of laten rennen wordt ook nog wel is als advies gegeven.


Elmar

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 25 november 2009, 15:50:41
Ik ben een artikel aan het schrijven over paniek, min of meer een vervolg op dit artikel: http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/37970686/
En daarvoor sprak ik opnieuw met prof dr. Eric Griez. Die heeft in 1988 een artikel gepubliceerd met de titel: 'Rebreathing to cope with Hyperventilation: Experimental tests of the paper bag method' (Journal of Behavioural Medicine, vol 11, No. 3, 1988).
Wat bleek: het maakt niet uit of je in een dicht of een open zakje blaast, het gaat om de afleiding van je paniek. Waarschijnlijk helpt het idee dat je er iets tegen aan het doen bent nog het meest (maar dat is mijn eigen toevoeging)

Het is inmiddels ruimschoots aangetoond dat hyperventilatie geen oorzaak of aandoening is, maar juist een gevolg van paniek.
En paniek kan juist ontstaan door te veel CO2 in je bloed (wat weer kan komen door oppervlakkig ademhalen, wat weer kan komen doordat je al wat angstig bent). Dus hyperventileren is een natuurlijke reactie van  het lichaam om de zaak weer in balans te krijgen. Dus wees er niet bang voor, het hyperventileren zelf is niet slecht.

Eigenlijk is blazen in een zakje dus precies wat je niet moet doen. Rustig diep ademhalen is beter, want dan daalt je CO2-gehalte. Helaas weten nog veel mensen dat niet.

Later deze week meer hierover op http://noorderlicht.vpro.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #128 Gepost op: 26 november 2009, 10:19:34
Elmar,

Dank je wel voor je bijdrage..

Belangrijk is te lezen dat de hyperventilatie (zoals we die kennen in EHBO) een symptoom is van een paniek aanval,  en dat je de primaire eerste hulp behandeling daarop gerichti moet zijn.  Dus de betrokkene moet gerustgesteld of afgeleid worden en daardoor hun ademhaling regulieren.

In veel eerste hulp programma's zijn er nog opgericht om een zakje te gebruiken, met daarbij de vaak onjuiste zogenaamde wetenschappelijke onderbouwing.. Afleiden en geruststellen kan op vele manieren..

Ik heb wel een idee voor een aantal expirementjes..


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #129 Gepost op: 6 december 2009, 12:33:50
Praten, kalmeren, praten, mee ademen, praten en als je het beu bent een temesta er in  >:D

Probleem met Amerikaanse onderzoeken en stellingen is dat ondertussen alle zelfs de meest bewezen methodes in vraag gesteld zijn. Je kan een Hyperventilatie zelfs stoppen door 15 liter zuurstof toe te dienen, bv in Australië is dat een protocol.

Ik heb in mijn interventietas steeds een hyperfree box, plastic kastje met luchtkanalen dat het zelfde werkt als een zakje maar omdat je er op bijt is het niet zo benauwd, anders een nrb masker ombouwen met tape, kan je op het hoofd fixeren als je in bepaalde culturen de Hyperventilatiewave onder de vrouwelijke aanwezigen krijgt.
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be