Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 95414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #150 Gepost op: 11 augustus 2015, 19:57:32
Citaat van: owning31 link=msg=1366720 date=1439314961
Nee het staat onder het kopje hyperventilatie ( het oranje kruis boek)

Hyperventilatie, tachypnoe, dyspnoe d'effort, HVS noem het maar op. Het kan er op het eerste gezicht allemaal hetzelfde uitzien. Het is veel te ambitieus om daar het onderscheid in te maken, te begrijpen en over te oordelen. Het slachtoffer halfzittend, 1-1-2 bellen. En misschien moet de auteur zelf maar het hoofd in de schoot leggen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #151 Gepost op: 11 augustus 2015, 20:03:23
Op de website van het Oranje kruis kan ik er in de EHBO tip lijst niets over vinden, bij het rode kruis zeggen ze: http://www.rodekruis.nl/eerste-hulp/wat-te-doen-bij/hyperventilatie?gclid=CI7YwsPNoccCFQ6RaQodlGoBAg

Citaat
Wat doe je bij hyperventilatie?
Als je uitgaat van het ergste:

-Bel of laat 1-1-2 bellen
-Kalmeer het slachtoffer en zorg dat het slachtoffer in een rustige omgeving is
-Vraag om langzaam en rustig in en uit te ademen

Als iemand vaker last heeft van hyperventilatie:

-Stel aan het slachtoffer voor om in een (papieren) zakje of open handen te blazen
-Blijf bij het slachtoffer tot er weer sprake is van een normale ademhaling
-Bel of laat 1-1-2 bellen als de hyperventilatie blijft

De rode zin vind ik wat ongelukkig gekozen, want dat hoort gewoon de standaard aanpak te zijn, tenzij zoals ze later aangeven het iemand is die er bekend mee is. Dat verwoorden ze dan weer iets gelukkiger in het tweede rijtje.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #152 Gepost op: 12 augustus 2015, 12:37:49
Citaat van: René van der Helm link=msg=1366599 date=1439276125
Beste man, dit is dus echt niet goed wat je doet. HVS is geen diagnose voor een ehbo-er. Bij tekenen van hyperventileren altijd alarmeren.
Ik ken personen die bij stress gaan hyperventileren. We moeten dus wel degelijk onderscheid tussen bekend en onbekend met hyperventilatie.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #153 Gepost op: 12 augustus 2015, 13:00:08
Citaat van: Achterkamp link=msg=1366793 date=1439375869
Ik ken personen die bij stress gaan hyperventileren. We moeten dus wel degelijk onderscheid tussen bekend en onbekend met hyperventilatie.

iemand die bekend is met HV bij stress kan nog steeds om vele andere reden gaan hyperventileren die veel minder onschuldig zijn, is meer de strekking van de boodschap denk ik


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #154 Gepost op: 12 augustus 2015, 13:14:34
Citaat van: Achterkamp link=msg=1366793 date=1439375869
Ik ken personen die bij stress gaan hyperventileren. We moeten dus wel degelijk onderscheid tussen bekend en onbekend met hyperventilatie.

Eindelijk ben ik het met je eens.

Nog een klein vraagje; zou je mij eens uit willen leggen hoe "we" precies dat onderscheid gaan maken of deze persoon die jij kent inderdaad door stress aan het hyperventileren is of een longembolie heeft?


Sissy

  • RK EHBO Bevolkingszorg
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #155 Gepost op: 12 augustus 2015, 13:39:43
Ik werk op een grote VO-school en als ik elke keer als er iemand met hyperventilatie is de Ambu moet laten komen, kan er beter een SEH-verpleegkundige bij ons komen werken....


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #156 Gepost op: 13 augustus 2015, 09:47:36
Dit Topic is natuurlijk afgesplitst vanuit een ander 'hot' Topic. Het is echter wel de moeite waard om de discussie vanaf de eerste pagina nog eens door te lezen. Het geeft een heel aardig begrip van het fenomeen hyperventilatie.

Citaat van: Oma link=msg=1366806 date=1439378074

Eindelijk ben ik het met je eens.

Nog een klein vraagje; zou je mij eens uit willen leggen hoe "we" precies dat onderscheid gaan maken of deze persoon die jij kent inderdaad door stress aan het hyperventileren is of een longembolie heeft?


Een boeiende vraag! Beide situaties zijn niet ondenkbaar binnen de EHBO. Vertel eens Achterkamp…, hoe beschouw jij dit vanuit de Eerste Hulp verlening?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #157 Gepost op: 13 augustus 2015, 10:19:27
Citaat van: Expert link=msg=1366946 date=1439452056
Het is echter wel de moeite waard om de discussie vanaf de eerste pagina nog eens door te lezen. Het geeft een heel aardig begrip van het fenomeen hyperventilatie.


Jeetje, de invloed van perifere chemoreceptoren op medullair ritmisch centrum. ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #158 Gepost op: 13 augustus 2015, 10:26:21
Citaat van: René van der Helm link=msg=1366599 date=1439276125
samenvoeging topics
Beste man, dit is dus echt niet goed wat je doet. HVS is geen diagnose voor een ehbo-er. Bij tekenen van hyperventileren altijd alarmeren.
hvs is niet voor niets uit lpa8 geschrapt als "diagnose". Alleen door uitsluiting van andere oorzaken kun je op een paniekaanval uitkomen..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #159 Gepost op: 13 augustus 2015, 10:35:24
Citaat van: jvo link=msg=1366954 date=1439454381
hvs is niet voor niets uit lpa8 geschrapt als "diagnose". Alleen door uitsluiting van andere oorzaken kun je op een paniekaanval uitkomen..

Met andere woorden als EHBO graag wil aansluiten op de professionele keten zouden ze HVS ook moeten schrappen. De EHBO-mensen die gaan over de lesinhoud kunnen ook de concept-versie inzien van een nieuw ambulanceprotocol waardoor ze ruimschoots de tijd hebben om dit soort zaken aan te passen.