Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 96714 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #160 Gepost op: 15 augustus 2015, 13:46:23
Gisteren op een evenement maar eens wat zaken uit de discussies ingezet.

Casus met een 15 jarige dame die bleekjes zag, ondersteund door vriendje bij onze post aankwam, en zich niet lekker voelde.

In post plaats laten nemen. Klachten waren: duizeligheid, hoofdpijn en pijn op de borst (ribben re). Snelle oppervlakkige ademhaling. had 2,5 uur waterpijp gerookt hiervoor. Goed gezond, niet bekend met de klachten, geen medicatie. Lang en Mager
Bij stimuleren van rustig ademhalen verergering van pijn.

Dus met deze info en de discussies van het forum in het achterhoofd, binnen een paar minuten om een (aanwezige) ambu gevraagd ter beoordeling.

DD: HVS, spontane pneu, andere B problemen

Ambulancepersoneel komt binnen, kort verhaal verteld, en directe conclusie was --> hyperventilatie
Dus, ah-oefeningen. Wel hebben ze haar nog even aangesloten op de monitor, spO2, RR, ECG gedraaid, Gluc geprikt.

Als ik zo terugkijk en het opschrijf, is het voor het slo prima gelopen, ze kon met een kleine 30 min weer zelfstandig naar huis, lekker naar bed na een inspannende gebeurtenis.

Ik ben in de ehbo ook "opgevoed" met voor een hyperventilatie bel je geen ambu en dat los je zelf op, en dat heb ik ook al vaak kunnen doen.
Nu hebben we deze dame ongetwijfeld goed geholpen, maar als de VPK dan binnenkomt en meteen zegt HVS, dan zegt een klein stemmetje in mijn achterhoofd toch: dat had je zelf ook kunnen oplossen.

Nu kan ik geen Metingen anders dan AH en pols doen, en zit daar de meerwaarde echt wel in, maar ik heb dan toch altijd het gevoel dat ik mijn beslissing te alarmeren moet verantwoorden, het was immers "slechts" een HVS.

Ik denk dat de cultuurverandering zowel bij EHBO als bij AMBU nog wel even gaat duren voordat we denken: Gelukkig het was niets ernstig, maar een HVS, en de rest hebben we kunnen/laten uitsluiten.

Ik wilde dit denkproces met jullie delen, wellicht biedt het wat inzicht in hoe en waarom ehbo-ers (en ambupersoneel) in oude patronen kunnen vastzitten.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #161 Gepost op: 15 augustus 2015, 14:05:07
Duur grapje, zo'n hvs. Ik dacht dat je die ademhalingsklachten toch minstens een kwartier moest proberen voordat je verder gaat met alarmeren. Maar ik snap natuurlijk dat als die toch al aanwezig is op een evenement, je daar wat laagdrempelig in bent.

Uiteraard hebben de amerikanen hiervoor een erg toepasselijke quote:

''If it swims like a duck, looks like a duck, quacks like a duck and we're on a duck farm; it's probably a duck.''
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #162 Gepost op: 15 augustus 2015, 14:13:53
Citaat van: Jim link=msg=1367308 date=1439640307
Duur grapje, zo'n hvs. Ik dacht dat je die ademhalingsklachten toch minstens een kwartier moest proberen voordat je verder gaat met alarmeren. Maar ik snap natuurlijk dat als die toch al aanwezig is op een evenement, je daar wat laagdrempelig in bent.

Uiteraard hebben de amerikanen hiervoor een erg toepasselijke quote:

''If it swims like a duck, looks like a duck, quacks like a duck and we're on a duck farm; it's probably a duck.''

Gewoon ambulance bellen bij hyperventilatie, meer dan 100 euro per maand aftikken aan zorgpremie door de burger is ook een duur grapje.

Golly geeft aan dat de ambulancebroeder direct zegt dat het HVS is, maar als de ambulanceverpleegkundige dat echt 100% zeker weet hoeft hij de patient niet aan ECG te hangen, glucose te prikken etc.

Waarom zou je als EHBO-er of evenementenhulpverlener moeten gaan gokken op basis van jouw wijsheid ''If it swims like a duck, looks like a duck, quacks like a duck and we're on a duck farm; it's probably a duck.'' Leg het maar uit dan als EHBO-er aan de moeder van dit 15-jarige meisje dat het deze keer geen "duck" was.

Voorts is het ook nog eens zo dat als je als EHBO-er 112 belt de ambulancedienst iets uit te leggen heeft als het geen HVS zou zijn (meldkamer als ze geen ambulance sturen of de ambulanceverpleegkundige als hij het ter plaatse onderschat en zijn werk niet volledig doet).


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #163 Gepost op: 15 augustus 2015, 15:45:27
Citaat van: Jim link=msg=1367308 date=1439640307
Duur grapje, zo'n hvs. Ik dacht dat je die ademhalingsklachten toch minstens een kwartier moest proberen voordat je verder gaat met alarmeren. Maar ik snap natuurlijk dat als die toch al aanwezig is op een evenement, je daar wat laagdrempelig in bent.

Uiteraard hebben de amerikanen hiervoor een erg toepasselijke quote:

''If it swims like a duck, looks like a duck, quacks like a duck and we're on a duck farm; it's probably a duck.''

Als kosten echt een argument worden in de acute gezondheidszorg dan moeten we ons erg zorgen gaan maken. EHGV is gelukkig kostenloos voor de pt.
In LPA8 hebben ze het protocol voor HVS bewust weggelaten, het is een best case scenario in een brede DD, en als EHBO-er kan ik die DD niet wegwerken. In het verleden deed ik ook zoals jij zegt hoor, echter zag ik ook wel een aantal risicofactoren ( lang en dun, heftige pijn in thorax, heb niet naar OAC gevraagd bedenk ik me nu, roken) dat ik niet helemaal een HVS zag. Als je AH oefeningen probeert en het werkt niet, dan moet je ook escaleren, en als zij 15 min had moeten wachten + 15 min voor een ambu was ze zeker out gegaan, het kaarsje ging langzaam uit. Niet fijn voor het SO en niet fijn voor het vriendje.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #164 Gepost op: 15 augustus 2015, 16:46:51
Citaat van: Jim link=msg=1367308 date=1439640307
Duur grapje, zo'n hvs. Ik dacht dat je die ademhalingsklachten toch minstens een kwartier moest proberen voordat je verder gaat met alarmeren. Maar ik snap natuurlijk dat als die toch al aanwezig is op een evenement, je daar wat laagdrempelig in bent.

Uiteraard hebben de amerikanen hiervoor een erg toepasselijke quote:

''If it swims like a duck, looks like a duck, quacks like a duck and we're on a duck farm; it's probably a duck.''

De essentie van heel deze discussie en die in het abcde topic was dat je als EHBO'er die conclusie absoluut niet mag trekken.

Het lelijke eendje bleek ook een zwaan te zijn aan het einde van het verhaal.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #165 Gepost op: 15 augustus 2015, 17:04:19
Citaat van: Oma link=msg=1367309 date=1439640833
Gewoon ambulance bellen bij hyperventilatie, meer dan 100 euro per maand aftikken aan zorgpremie door de burger is ook een duur grapje.

Golly geeft aan dat de ambulancebroeder direct zegt dat het HVS is, maar als de ambulanceverpleegkundige dat echt 100% zeker weet hoeft hij de patient niet aan ECG te hangen, glucose te prikken etc.

Waarom zou je als EHBO-er of evenementenhulpverlener moeten gaan gokken op basis van jouw wijsheid ''If it swims like a duck, looks like a duck, quacks like a duck and we're on a duck farm; it's probably a duck.'' Leg het maar uit dan als EHBO-er aan de moeder van dit 15-jarige meisje dat het deze keer geen "duck" was.

Voorts is het ook nog eens zo dat als je als EHBO-er 112 belt de ambulancedienst iets uit te leggen heeft als het geen HVS zou zijn (meldkamer als ze geen ambulance sturen of de ambulanceverpleegkundige als hij het ter plaatse onderschat en zijn werk niet volledig doet).

Dat ecg bloedsuiker prikken staat allemaal mooi in een protocol. Ik meen zelfs dat officieel een 12-lead bij de primary survey hoort in het nieuwe lpa.  Volgens mij noemen ze dat 'cover your ass medicine'
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #166 Gepost op: 15 augustus 2015, 17:57:00
Citaat van: Jim link=msg=1367335 date=1439651059
Dat ecg bloedsuiker prikken staat allemaal mooi in een protocol. Ik meen zelfs dat officieel een 12-lead bij de primary survey hoort in het nieuwe lpa.  Volgens mij noemen ze dat 'cover your ass medicine'

Het gaat hier om een 112-melding van een ademhalingsprobleem (tachypneu). Een normaal prehospitaal ademhalingsprotocol volstaat.

Ik noem dat verantwoorde ambulancezorg.

Als opstellers van LPA (geschreven voor ambulanceverpleegkundigen) zo ver gaan dat ze bloedsuiker prikken of een ECG maken specifiek opnemen in een protocol vraag ik me af of ze zich realiseren dat ze werken met professionals die op school al hebben geleerd.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #167 Gepost op: 15 augustus 2015, 20:25:11
Citaat van: Oma link=msg=1367339 date=1439654220
Het gaat hier om een 112-melding van een ademhalingsprobleem (tachypneu). Een normaal prehospitaal ademhalingsprotocol volstaat.

Ik noem dat verantwoorde ambulancezorg.

Als opstellers van LPA (geschreven voor ambulanceverpleegkundigen) zo ver gaan dat ze bloedsuiker prikken of een ECG maken specifiek opnemen in een protocol vraag ik me af of ze zich realiseren dat ze werken met professionals die op school al hebben geleerd.

De LPA mensjes zijn erg bang dat de AVP de persoon met een hyperglycamisch coma over t hoofd ziet bij een HVS casus.... dat we dan allereerst een AVPU doen en ook zelf een glucose kunnen indiceren is hen blijkbaar ontgaan...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #168 Gepost op: 16 augustus 2015, 06:02:01
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1367353 date=1439663111
De LPA mensjes zijn erg bang dat de AVP de persoon met een hyperglycamisch coma over t hoofd ziet bij een HVS casus.... dat we dan allereerst een AVPU doen en ook zelf een glucose kunnen indiceren is hen blijkbaar ontgaan...

Mijn fout, ik ga er vanuit dat een ambulanceprofessional die door de hurken gaat bij deze patient binnen 10 seconden ziet en ruikt wat probleem is en hij zelf bloedsuiker gaat corrigeren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #169 Gepost op: 20 augustus 2015, 12:31:01
Beste Achterkamp,

Mogelijk is mijn vraag van meer dan een week geleden aan je aandacht ontsnapt.

Citaat van: Oma link=msg=1366806 date=1439378074
Nog een klein vraagje; zou je mij eens uit willen leggen hoe "we" precies dat onderscheid gaan maken of deze persoon die jij kent inderdaad door stress aan het hyperventileren is of een longembolie heeft?

Een ander forumlid wacht ook nog steeds in spanning het antwoord af.

Citaat van: Expert link=msg=1366946 date=1439452056
Een boeiende vraag! Beide situaties zijn niet ondenkbaar binnen de EHBO. Vertel eens Achterkamp…, hoe beschouw jij dit vanuit de Eerste Hulp verlening?

Ik zou dolgraag een helder, inhoudelijk antwoord willen krijgen. Geen antwoord staat voor mij gelijk aan dat je hier niet post om serieus aan een inhoudelijke discussie deel te nemen maar om goede discussies te verstoren.