Afsluitend nogmaals de vraag van Oma en mij om de vraag, vet en cursief gedrukt, te beantwoorden. Een vraag in reactie op jouw posting.
Ik ken personen die bij stress gaan hyperventileren. We moeten dus wel degelijk onderscheid tussen bekend en onbekend met hyperventilatie.
"Hoe kan ik als EHBO-er zien of iemand die ik ken wederom door stress aan het hyperventileren is of deze keer een longembolie heeft?"
Het enige juiste antwoord is natuurlijk dat kan je niet als EHBO-er alle AMPLE's en nog meer MISTige afkortingen voor de EHBO-er ten spijt.
Het is natuurlijk een valkuil om als iemand bekend is met een bepaalde ziekte of aandoening te denken dat dit de achterliggende oorzaak is van de onwelwording.
Behandel daarom ieder slachtoffer alsof het een nieuw slachtoffer is, ook al is het de tiende keer dat je er bij geroepen worden.
Verder terug naar het doel van het topic hoe ga je om met hyperventilatie in de eerste hulpverlening. Iedereen zal na het lezen van dit topic beseffen dat je met hyperventilatie enorm moet oppassen en dat er sprake kan zijn van ernstigere aandoeningen.
Bij mist niet uitvaren zeggen de schippers en dus bij twijfel 112 bellen. De centralist bepaald wel of er een ambu komt of niet.
Als je echter een slachtoffer hebt wat nog bij kennis is, dan heb je ook wel even tijd om te kijken of je het slachtoffer kunt helpen om de ademhaling onder controle te krijgen. Als daardoor de klachten al verminderen dan is dat een indicatie dat er inderdaad sprake is van hyperventilatie.
Lukt het je niet om in korte tijd verbetering te bewerkstelligen: 112 bellen