Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 96715 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #180 Gepost op: 20 augustus 2015, 14:35:45
Citaat van: Achterkamp link=msg=1367992 date=1440073036
Wederom verbuig je mijn woorden door te zeggen dat ik artsen en verpleegkundigen gelijk stel aan de leek.
He komt er kennelijk niet uit wat ik met "we" bedoel. Hieris het antwoord: Iedereen!

Nu nog even een antwoord op de vraag "Hoe kan ik als EHBO-er zien of iemand die ik ken wederom door stress aan het hyperventileren is of deze keer een longembolie heeft?"


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #181 Gepost op: 20 augustus 2015, 14:37:34
Citaat van: Achterkamp link=msg=1367992 date=1440073036

Wederom verbuig je mijn woorden door te zeggen dat ik artsen en verpleegkundigen gelijk stel aan de leek.
He komt er kennelijk niet uit wat ik met "we" bedoel. Hieris het antwoord: Iedereen!


Het spijt mij Achterkamp, maar het toch echt je eigen citaat. Inmiddels is het mij duidelijk dat je zélf ook niets begrijpt van je eigen teksten.


Citaat van: Achterkamp link=msg=1367985 date=1440071549

Hoe kan een arts of verpleegkundige in zijn vrije tijd zonder enige medische hulpmiddelen en apparatuur op straat dat dan wel bepalen? Nogmaals AMPLE icm tekens en symptomen plus gbv geven voor zowel de leek als professional de doorslag om wel of niet alarmeren of door te verwijzen naar de Huisarts. Deze optie zie ik in dit soort discussies nauwelijks voorbij komen.



Met andere woorden, een arts of een verpleegkundige zonder hulpmiddelen ziet net zoveel als een leek. Dat is de conclusie van wat er staat. Dat is wat ik lees. Gewoon begrijpend Nederlands. Als je iets anders tracht te zeggen, dan moet je dat uitleggen.


Afsluitend nogmaals de vraag van Oma en mij om de vraag, vet en cursief gedrukt, te beantwoorden. Een vraag in reactie op jouw posting.

Citaat van: Achterkamp link=msg=1366793 date=1439375869

Ik ken personen die bij stress gaan hyperventileren. We moeten dus wel degelijk onderscheid tussen bekend en onbekend met hyperventilatie.


"Hoe kan ik als EHBO-er zien of iemand die ik ken wederom door stress aan het hyperventileren is of deze keer een longembolie heeft?"


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #182 Gepost op: 20 augustus 2015, 20:35:59
Off topic berichten verwijderd.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #183 Gepost op: 20 augustus 2015, 23:31:27
Citaat van: Expert link=msg=1367999 date=1440074254
Het spijt mij Achterkamp, maar het toch echt je eigen citaat. Inmiddels is het mij duidelijk dat je zélf ook niets begrijpt van je eigen teksten.

 

Met andere woorden, een arts of een verpleegkundige zonder hulpmiddelen ziet net zoveel als een leek. Dat is de conclusie van wat er staat. Dat is wat ik lees. Gewoon begrijpend Nederlands. Als je iets anders tracht te zeggen, dan moet je dat uitleggen.


Afsluitend nogmaals de vraag van Oma en mij om de vraag, vet en cursief gedrukt, te beantwoorden. Een vraag in reactie op jouw posting.

"Hoe kan ik als EHBO-er zien of iemand die ik ken wederom door stress aan het hyperventileren is of deze keer een longembolie heeft?"

Ik gok dat als het slachtoffer een 14 jarige meisje is en ze tijdens het hyperventileren hysterisch alleen maar "One direction, ik zag die jongen van one direction en hij zwaaide naar me!" Er wel een sterk vermoeden van stress kan zijn. Maar na dit topic durf ik het niet meer zeker te zeggen :P


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #184 Gepost op: 21 augustus 2015, 09:28:03
Citaat van: Expert link=msg=1367999 date=1440074254
Afsluitend nogmaals de vraag van Oma en mij om de vraag, vet en cursief gedrukt, te beantwoorden. Een vraag in reactie op jouw posting.

Citaat van: Achterkamp link=msg=1366793 date=1439375869
Ik ken personen die bij stress gaan hyperventileren. We moeten dus wel degelijk onderscheid tussen bekend en onbekend met hyperventilatie.

"Hoe kan ik als EHBO-er zien of iemand die ik ken wederom door stress aan het hyperventileren is of deze keer een longembolie heeft?"

Het enige juiste antwoord is natuurlijk dat kan je niet als EHBO-er alle AMPLE's en nog meer MISTige afkortingen voor de EHBO-er ten spijt.
Het is natuurlijk een valkuil om als iemand bekend is met een bepaalde ziekte of aandoening te denken dat dit de achterliggende oorzaak is van de onwelwording.
Behandel daarom ieder slachtoffer alsof het een nieuw slachtoffer is, ook al is het de tiende keer dat je er bij geroepen worden.

Verder terug naar het doel van het topic hoe ga je om met hyperventilatie in de eerste hulpverlening. Iedereen zal na het lezen van dit topic beseffen dat je met hyperventilatie enorm moet oppassen en dat er sprake kan zijn van ernstigere aandoeningen.
Bij mist niet uitvaren zeggen de schippers en dus bij twijfel 112 bellen. De centralist bepaald wel of er een ambu komt of niet.
Als je echter een slachtoffer hebt wat nog bij kennis is, dan heb je ook wel even tijd om  te kijken of je het slachtoffer kunt helpen om de ademhaling onder controle te krijgen.  Als daardoor de klachten al verminderen dan is dat een indicatie dat er inderdaad sprake is van hyperventilatie.
Lukt het je niet om in korte tijd verbetering te bewerkstelligen: 112 bellen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #185 Gepost op: 21 augustus 2015, 09:38:22
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1368069 date=1440106287
Ik gok

Gok maar ... Astma, COPD, distributieve shock, longontsteking, hartfalen, meningitis, diep veneuze trombose, longembolie, zwangerschap, paniekaanval, ketoacidose, intoxicatie, koorts, hitte-uitputting, ziekte van Graves, longfibrose, hyperthyreoidie, pneumothorax, ascites, encephalitis, etc, etc.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #186 Gepost op: 22 augustus 2015, 08:56:11
Citaat van: Oma link=msg=1368087 date=1440142702
Gok maar ... Astma, COPD, distributieve shock, longontsteking, hartfalen, meningitis, diep veneuze trombose, longembolie, zwangerschap, paniekaanval, ketoacidose, intoxicatie, koorts, hitte-uitputting, ziekte van Graves, longfibrose, hyperthyreoidie, pneumothorax, ascites, encephalitis, etc, etc.

Doorgaand in deze gedachtengang zou een EHBO'er dus ook voor iemand die zich tijdens een feest op de EHBO-post meldt omdat hij misselijk is, ongeacht hoeveel hij gedronken heeft, 112 moeten bellen.

Er kan immers sprake zijn van een hersenbloeding, afgeknikte dunne darm, hersentumor, maagtumor, medicijnintoxicatie, ontstoken lever, ontstoken alvleesklier, ontstoken galblaas, ontstoken blinde darm, diabetische ketoacidose, te hoog calcium in het bloed, te laag zoutgehalte in het bloed, hartinfarct, ontstoken buikvlies, hersenvliesontsteking of een hypovolemische shock.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #187 Gepost op: 22 augustus 2015, 10:34:24
Citaat van: Kanarie link=msg=1368188 date=1440226571

Doorgaand in deze gedachtengang zou een EHBO'er dus ook voor iemand die zich tijdens een feest op de EHBO-post meldt omdat hij misselijk is, ongeacht hoeveel hij gedronken heeft, 112 moeten bellen.

Er kan immers sprake zijn van een hersenbloeding, afgeknikte dunne darm, hersentumor, maagtumor, medicijnintoxicatie, ontstoken lever, ontstoken alvleesklier, ontstoken galblaas, ontstoken blinde darm, diabetische ketoacidose, te hoog calcium in het bloed, te laag zoutgehalte in het bloed, hartinfarct, ontstoken buikvlies, hersenvliesontsteking of een hypovolemische shock.


Natuurlijk kun je de gedachtengang doortrekken, maar dat heeft niet zoveel zin. Daarmee wordt de discussie namelijk verbogen en daar gaat het nou net niet om. In de lijn van de discussie is opmerking van Oma namelijk wel relevant. Die opmerking komt namelijk voort uit de stelling van Achterkamp dat 'we' een onderscheid moeten maken tussen personen die al dan niet bekend zijn met hyperventilatie en de daaruit volgende vraag van haar om dat onderscheid dan eens te duiden. In een kromme poging om die vraag te beantwoorden stelt Achterkamp vervolgens de waarneming van een een arts en verpleegkundige zonder hulpmiddelen gelijk aan die van een leek. Volgens RAdar gaat het antwoord op de vraag niet komen. Ik vrees dat hij gelijk krijgt.

Natuurlijk is het zo dat we geen differentiaal diagnostische overwegingen verwachten van een leek. Echter.., "jumping to conclusies" is het andere uiterste van een waarneming. Zoals jij en ik weten is dat niet zonder gevaar en dat is de reden waarom Oma de vraag aan Achterkamp stelt. Achterkamp gaf namelijk eerder in een recent gevoerd ander debat http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1365603al aan dat hij vaart op zijn "niet pluis gevoel" en dat hij op grond hiervan wel of niet besluit een hulpdienst in te schakelen.

Citaat van: Achterkamp link=msg=1365804 date=1438854240

Vanuit de gedachtegang dat ik leek ben (niet-medisch geschoold) kan en mag ik geen medische handelingen verrichten. Wel heb ik diverse verschillende EHBO opleidingen gevolgd die qua handelingen ongeveer dezelfde zijn maar in wijze van aanpak, benadering en vooral in inzichten en methodieken enorm verschillen. Daardoor kan ik ook een oordeel geven over verschilllende EHBO opleidngen onderling. Als het gaat om specifieke EHBO handelingen dan komen de EHBO opleidingen wel aardig overeen op details na.

In mijn hulpverleningservaring door de jaren heen heb ik vaak EHBO verleent aan personen met hyperventilatie. Hierbij ging het in vele gevallen waarbij de oorzaken waren gelegen in locale en persoonlijke omstandigheden die de aanleidng vormde tot hyperventilatie.  Het overgrote deel heb ik deze personen wel het dringend advies gegeven z.s.m. naar de huisarts te gaan. In enkele gevallen speelde er meer met betrekking tot de tekens en symptomen en kreeg ik het niet-pluis gevoel waarop ik wel 112 heb gelarmeerd.

EHBO zowel op leken als professioneel niveau, is een speelveld van overwegingen en afwegingen. Niets is zwart of wit. Vaak is het dat je door de waargenomen tekens en symptomen een "niet-pluis" gevoel krijgt. Ik twijfel dan ook niet en ga alarmeren.


Citaat van: Achterkamp link=msg=1365603 date=1438770821

Met gestructureerde EHBO volgens de ABCDE in combinatie van observeren en uitvragen ben je als EHBO-er eerder in staat om onderliggende stoornissen en letsels te onderkennen en afhankelijk van het (vermoedelijke) stoornis of letsel ga je of naar de huisarts of je belt 112, of je handelt het zelf af bij een klein wondje of zo iets.

Astma en COPD en hyperventilatie zijn zaken die je als EHBO in eerste instantie zelf kan afhandelen, mits de tekens en symptomen verdwijnen, anders 112. Om voor elke astma aanval en hyperventilatie 112 te bellen is natuurlijk niet handig.

De overheidscampagne neigt te gaan dat je voor elke stoornis of letsel direct 112 moet bellen, dat is ook niet erg handig. Veelal kan het met de huisarts af.


Je bent als EHBO'er echt aberrant bezig wanneer je besluit om in eerste instantie Astma, COPD en hyperventilatie zelf te beschouwen en zelf af te handelen. Dat heeft hem forse kritiek opgeleverd.

Tegen die achtergrond werd de vraag gesteld en dat is de lijn van de discussie.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #188 Gepost op: 22 augustus 2015, 14:07:04
Als we volgens Expert voor elke hyperventilatie 112 zouden bellen dan wordt 112 overbelast.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #189 Gepost op: 22 augustus 2015, 14:18:11
Waar heeft Expert gezegd dat je voor iedere hyperventilatie 112 moet bellen?

Jammer dat je zo reageert!