Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 95422 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #190 Gepost op: 22 augustus 2015, 20:35:18
Citaat van: Expert link=msg=1368201 date=1440232464

Dank je. Helder.  :)


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #191 Gepost op: 24 augustus 2015, 09:27:37
Citaat van: Achterkamp link=msg=1368226 date=1440245224
Als we volgens Expert voor elke hyperventilatie 112 zouden bellen dan wordt 112 overbelast.
Ik ben van mening dat je bij een hyperventilatie een flinke dosis achterdocht moeten koesteren (Gezond Boeren Verstand), goed moet uitvragen en de situatie waardoor/waaronder hyperventilatie is opgetreden moeten achterhalen (AMPLE). Het alarmeren (of niet) is daarvan afhankelijk.

In een aantal gevallen is 112 alarmeren niet handig. In het geval van een hyperventilatie veroorzaakt door een plotselinge paniek aanval, stress of sterk emotioneel moment ga ik echt nog niet alarmeren, tenzij de hyperventilatie niet met de standaard leken ehbo handelingen is te verhelpen. Dan zijn onderliggende stoornissen aan de orde. Zonder duidelijke oorzaken ga ik dus wel alarmeren.
Welke onderliggende stoornissen dat zijn is niet aan mij als leek.

Als we dus volgens Expert voor elke hyperventilatie 112 zouden bellen dan wordt 112 onnodig overbelast.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #192 Gepost op: 24 augustus 2015, 09:32:28
Citaat van: Achterkamp link=msg=1368485 date=1440401257
Ik ben van mening dat je bij een hyperventilatie een flinke dosis achterdocht moeten koesteren (Gezond Boeren Verstand), goed moet uitvragen en de situatie waardoor/waaronder hyperventilatie is opgetreden moeten achterhalen (AMPLE). Het alarmeren (of niet) is daarvan afhankelijk.

In een aantal gevallen is 112 alarmeren niet handig. In het geval van een hyperventilatie veroorzaakt door een ga ik echt nog niet alarmeren, tenzij de hyperventilatie niet met de standaard leken ehbo handelingen is te verhelpen. Dan zijn onderliggende stoornissen aan de orde. Zonder duidelijke oorzaken ga ik dus wel alarmeren.
Welke onderliggende stoornissen dat zijn is niet aan mij als leek.

Als we dus volgens Expert voor elke hyperventilatie 112 zouden bellen dan wordt 112 onnodig overbelast.

Vragen is leuk en aardig, mensen met een fors ademhalingsprobleem willen je best antwoord geven maar het lukt ze niet altijd.

"Hoe kan ik als EHBO-er zien of iemand door plotselinge paniek aanval, stress of sterk emotioneel moment  aan het hyperventileren is of deze keer een longembolie heeft?"

Waarom moet jij je eigenlijk als EHBO-er druk maken over het overbelasten van 112?


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #193 Gepost op: 24 augustus 2015, 10:32:51
Citaat van: Oma link=msg=1368487 date=1440401548

"Hoe kan ik als EHBO-er zien of iemand door plotselinge paniek aanval, stress of sterk emotioneel moment  aan het hyperventileren is of deze keer een longembolie heeft?"

Niet!
Alleen bij kalmeren zullen de tekens en symptomen van hyperventilatie duidelijk verminderen/verdwijnen en bij in jouw geval genoemde longembolie niet.

Citaat van: Oma link=msg=1368487 date=1440401548
Vragen is leuk en aardig, mensen met een fors ademhalingsprobleem willen je best antwoord geven maar het lukt ze niet altijd.
In deze specifieke casus dat iemand niet meer kan antwoorden door een fors ademhalingsprobleem zal ik wel degelijk alarmeren.

Citaat van: Oma link=msg=1368487 date=1440401548
Waarom moet jij je eigenlijk als EHBO-er druk maken over het overbelasten van 112?
Is het niet in ieders belang om niet bij elke ehbo casus 112 te bellen maar eerst na te gaan wat de oorzaken zijn, je GBV te gebruiken en uit te vragen
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #194 Gepost op: 24 augustus 2015, 10:44:49
Vind het zelf vreemd. Als je de abcde methode hanteert zou je moeten alarmeren. Bij de b controleer je de ademhaling en is die te snel moet je alarmeren. Je moet dus consequent zijn. Dat er dus EHBOers zijn die volgens abcde protocol werken en hyperventilatie uitsluiten doen ze denk ik op eigen initiatief. Ik heb de uitzondering in het abcde verhaal niet terug kunnen vinden. Achterkamp vind dit het gbv gebruiken maar als je volgens dit systeem werkt moet je gewoon geen uitzonderingen maken en alarmeren.
Bij de ehbo zonder de abcde methode is hier wel ruimte voor dus dan maar kiezen wat je zelf denkt wat goed is?


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #195 Gepost op: 24 augustus 2015, 11:01:39
Citaat van: jelte link=msg=1368509 date=1440405889

Bij de ehbo zonder de abcde methode is hier wel ruimte voor dus dan maar kiezen wat je zelf denkt wat goed is?
Er is geen verschil tussen specifieke handeling met of zonder ABCDE. Alleen met de ABCDE handel je in volgorde van de ABCDE.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #196 Gepost op: 24 augustus 2015, 11:27:32
Citaat van: Achterkamp link=msg=1368513 date=1440406899
Er is geen verschil tussen specifieke handeling met of zonder ABCDE. Alleen met de ABCDE handel je in volgorde van de ABCDE.

In deze casus zie je binnen 2 seconden dat er sprake is van een niet-adequate ademhaling.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #197 Gepost op: 24 augustus 2015, 11:35:36
Wat je zelf zegt is dat het een volgorde van werken is en jij behandeld en alarmeerd. Terwijl bij de abcde methode je eerst gaat alarmeren voordat je verder gaat bij een bedreiging van de vitale functies. Een te snelle ademhaling wordt gezien als een bedreiging dus alarmeren voor je verder gaat. Daar heeft gbv niks mee te maken je volgt gewoon je protocol waar je je in een ander draadje zelf sterk voor maakte.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #198 Gepost op: 24 augustus 2015, 12:01:47
Citaat van: jelte link=msg=1368509 date=1440405889
Vind het zelf vreemd. Als je de abcde methode hanteert zou je moeten alarmeren. Bij de b controleer je de ademhaling en is die te snel moet je alarmeren. Je moet dus consequent zijn. Dat er dus EHBOers zijn die volgens abcde protocol werken en hyperventilatie uitsluiten doen ze denk ik op eigen initiatief. Ik heb de uitzondering in het abcde verhaal niet terug kunnen vinden. Achterkamp vind dit het gbv gebruiken maar als je volgens dit systeem werkt moet je gewoon geen uitzonderingen maken en alarmeren.

GBV moet je altijd gebruiken. Als je methodieken en protocollen zwart-wit zonder GBV toepast loop je hopeloos vast in je denken en handelen.
Met het toepassen van de leken ABCDE zijn de ehbo handelingen niet veranderd, alleen de volgorde waarop de leken ehbo handelingen worden uitgevoerd. Ik heb nog niet de ABCD doorlopen om een volledige alarmering te doen.

Consequent zijn betekent in mijn ogen de volgorde van de ABCDE aanhouden.
Citaat van: jelte link=msg=1368523 date=1440408936
Wat je zelf zegt is dat het een volgorde van werken is en jij behandeld en alarmeerd. Terwijl bij de abcde methode je eerst gaat alarmeren voordat je verder gaat bij een bedreiging van de vitale functies. Een te snelle ademhaling wordt gezien als een bedreiging dus alarmeren voor je verder gaat. Daar heeft gbv niks mee te maken je volgt gewoon je protocol waar je je in een ander draadje zelf sterk voor maakte.
Ik behandel helemaal niets, ik verleen eerstehulp.
We praten over hyperventilatie. De eerstehulp is in mijn ogen dat je goed moet uitvragen en de situatie waardoor/waaronder hyperventilatie is opgetreden moeten achterhalen (AMPLE !) en het slachtoffer trachtten te kalmeren. Lukt dat niet OF er zijn tekens en symptomen van andere stoornissen dan ga ik wel alarmeren.

Citaat van: Oma link=msg=1368519 date=1440408452
In deze casus zie je binnen 2 seconden dat er sprake is van een niet-adequate ademhaling.
Zoals ik al aangaf, ik ga direct alarmeren bij een fors ademhalings probleem.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #199 Gepost op: 25 augustus 2015, 13:32:13
Citaat van: Achterkamp link=msg=1368525 date=1440410507

GBV moet je altijd gebruiken. Als je methodieken en protocollen zwart-wit zonder GBV toepast loop je hopeloos vast in je denken en handelen. Met het toepassen van de leken ABCDE zijn de ehbo handelingen niet veranderd, alleen de volgorde waarop de leken ehbo handelingen worden uitgevoerd. Ik heb nog niet de ABCD doorlopen om een volledige alarmering te doen.

Consequent zijn betekent in mijn ogen de volgorde van de ABCDE aanhouden.Ik behandel helemaal niets, ik verleen eerstehulp.

We praten over hyperventilatie. De eerstehulp is in mijn ogen dat je goed moet uitvragen en de situatie waardoor/waaronder hyperventilatie is opgetreden moeten achterhalen (AMPLE !) en het slachtoffer trachtten te kalmeren. Lukt dat niet OF er zijn tekens en symptomen van andere stoornissen dan ga ik wel alarmeren. Zoals ik al aangaf, ik ga direct alarmeren bij een fors ademhalings probleem.


Ik denk dat je als EHBO'er helemaal niet mee bezig moet zijn met het uitvragen van klachten. Daar zit het gevaar! Je moet namelijk een kader in je hoofd hebben van de mogelijke oorzaken om symptomen die je waarneemt te kunnen verklaren. Die informatie moet je vervolgens (kunnen) trechteren en daaruit volgt dan een conclusie. Dan loop je inderdaad hopeloos vast in je eigen denken en handelen om je eigen letterlijke tekst te citeren. Daarmee onthoud je op dat ogenblik een slachtoffer de oprechte eerste hulp.