Vind het zelf vreemd. Als je de abcde methode hanteert zou je moeten alarmeren. Bij de b controleer je de ademhaling en is die te snel moet je alarmeren. Je moet dus consequent zijn. Dat er dus EHBOers zijn die volgens abcde protocol werken en hyperventilatie uitsluiten doen ze denk ik op eigen initiatief. Ik heb de uitzondering in het abcde verhaal niet terug kunnen vinden. Achterkamp vind dit het gbv gebruiken maar als je volgens dit systeem werkt moet je gewoon geen uitzonderingen maken en alarmeren.
GBV moet je altijd gebruiken. Als je methodieken en protocollen zwart-wit zonder GBV toepast loop je hopeloos vast in je denken en handelen.
Met het toepassen van de leken ABCDE zijn de ehbo handelingen niet veranderd, alleen de volgorde waarop de leken ehbo handelingen worden uitgevoerd. Ik heb nog niet de ABCD doorlopen om een volledige alarmering te doen.
Consequent zijn betekent in mijn ogen de volgorde van de ABCDE aanhouden.
Wat je zelf zegt is dat het een volgorde van werken is en jij behandeld en alarmeerd. Terwijl bij de abcde methode je eerst gaat alarmeren voordat je verder gaat bij een bedreiging van de vitale functies. Een te snelle ademhaling wordt gezien als een bedreiging dus alarmeren voor je verder gaat. Daar heeft gbv niks mee te maken je volgt gewoon je protocol waar je je in een ander draadje zelf sterk voor maakte.
Ik behandel helemaal niets, ik verleen eerstehulp.We praten over hyperventilatie. De eerstehulp is in mijn ogen dat je goed moet uitvragen en de situatie waardoor/waaronder hyperventilatie is opgetreden moeten achterhalen (AMPLE !) en het slachtoffer trachtten te kalmeren. Lukt dat niet OF er zijn tekens en symptomen van andere stoornissen dan ga ik wel alarmeren.
In deze casus zie je binnen 2 seconden dat er sprake is van een niet-adequate ademhaling.
Zoals ik al aangaf, ik ga direct alarmeren bij een fors ademhalings probleem.