Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 97407 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Glenn2

• Gast
Reactie #60 Gepost op: 21 februari 2009, 15:55:36
Ik heb een tijdje chronische hyperventilatie gehad waarvan een paar keer acuut (dus met een aanval). Mij werd toen ook een zakje aangeraden maar ik vond het vreselijk. Had het idee dat ik nog minder lucht kreeg.

Wat bij mij goed hielp was iemand die me uitlegde dat je 3 tellen in en 5 tellen uit moet gaan ademen. Hand op je buik en een hand op je borst en dan zorgen dat je buik op en neer gaat (dus buikademhaling).

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 21 februari 2009, 17:18:50
Ook kun je in voorkomende gevallen iemand vragen in zijn eigen dichtgevouwen handen te laten ademen, of anders is het nog beter om iemand met een aanval te vragen een stuk tekst voor te lezen.

Ruud

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 21 februari 2009, 19:12:32
Nou, dat engels leest ook weer zo lekker....bedankt, Delta!  ;D

Mijn conclusie is dat beide technieken werken, alhoewel ik persoonlijk ademhalingsoefeningen prefereer.

Wat betreft de oudere studie: het spreekt voor zich dat je eerst andere oorzaken hebt uitgesloten voordat je met de HVS begint. Als professioneel, althans. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat in lekenkringen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #63 Gepost op: 22 februari 2009, 00:55:32
Hyperventilatie heeft als sympthomen pijn op de borst, tintelingen in de extremiteiten, tachypneu, paniek/angst. Ja ik kan me voorstellen dat iemand denkt aan een hartaanval en als leek valt er weinig uit te sluiten omdat je daar de spullen, klinische blik en kennis er niet voor hebt. Dat is denk ik ook mede de rede waarom er regelmatig een ambu wordt gealarmeerd voor iemand met hyperventielatie.
Mocht het wel worden herkent zal er neem ik aan dat er in een zakje worden geademd. Kwestie van aanvoelen en goede interpretatie denk ik?

Zit ik er naast of ben ik op de goede weg met mn redenatie??

Groet

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 22 februari 2009, 01:52:10
Voor mij ben je aardig op weg met je redenatie.

Ik heb zelf onlangs met een geval van hyperventilatie te maken gehad.
Voor mij was het ook moeilijk om in te schatten of het hyperventilatie was of hartproblemen.
Dit was een situatie waarbij in het begin geen van beide uit te sluiten waren, doordat ik
op dat moment wel de beschikking had over een bloeddrukmeter, stethoscoop en horloge,
maar niet over een lifepack of saturatiemeter.

Ik vertel geen persoonlijke gegevens, want ik de persoon ook persoonlijk.

Deze persoon trof ik zelf aan op de grond.
Ze was niet aanspreekbaar en reageerde niet op een pijnprikkel.
Verder had de dame in kwestie een polsslag van 140 per minuut en 40 ademhalingen per minuut.
Van de bloeddruk was alleen de bovendruk te bepalen via de polsslagader, omdat de bloeddruk
niet te bepalen was via de stethoscoop.

MKA gebeld, die vervolgens een ambulance mijn kant op stuurde op basis van mijn gegevens.

Ambulancepersoneel heeft de Lifepack aangesloten en die wees uit, dat ze inderdaad aan het hyperventileren was.
Alleen ze was nog steeds niet aanspreekbaar.
na ongeveer 20 minuten begon ze wat reageren op aanspreken en hebben we geprobeerd om
haar weer rustig adem te laten halen, zonder succes.
Non-rebreathing masker nog gebruikt, maar dit hielp ook weinig en deze duwde ze ook weg.
In een zakje blazen wilde ze al helemaal niet.
Vervolgens zakte ze weer weg en reageerde niet meer op aanspreken.
Weer een aantal minuten bezig geweest om haar weer zover te krijgen dat ze weer aanspreekbaar was.
Vervolgens weer geprobeerd om haar rustig te krijgen, wat toen ook kortdurend lukte.
Alleen ging ze spontaan weer hyperventileren en zakte weer diep weg, waarbij ze niet meer reageerde.
Dit ging zo ongeveer 45 minuten door en is ze meegenomen naar de SEH.

Op de SEH is ze nog 2 uur geweest, voordat ze weer naar huis mocht.

In dit geval was er geen duidelijke methode die gewerkt tot het moment dat ze bij de SEH was.
Wat er verder nog bij de SEH gedaan is, waardoor ze na 2 uur weer weg mocht is mij onbekend.

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #65 Gepost op: 22 februari 2009, 10:58:03
Dat is wel een hele erge vorm dan van hyperventilatie.  :o Was hier niet meer aan de hand ?

Groet

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #66 Gepost op: 22 februari 2009, 12:40:02
Wat er verder nog bij de SEH gedaan is, waardoor ze na 2 uur weer weg mocht is mij onbekend.
veranderende omgeving ?

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 22 februari 2009, 14:08:17
Hallo RJ,

Laat ik je allereerst complimenteren over je leuke inbreng in de vorm van een casus. Dat is altijd leuk voor een discussie en bovendien heel erg leerzaam. Om van wal te steken heb ik een aantal kritische vragen voor jou en een aantal aanvullingen om iets meer structuur aan te brengen in het verhaal.

Ambulancepersoneel heeft de Lifepack aangesloten en die wees uit, dat ze inderdaad aan het hyperventileren was.

Zou je aan de hand van de bovenstaande opmerking iets meer uitleg kunnen geven? Daarnaast ben ik benieuwd naar de leeftijd van de patiënt die jij in de casus beschrijft en onder welke omstandigheden je de patiënt hebt aangetroffen op de grond.

Deze persoon trof ik zelf aan op de grond.
Ze was niet aanspreekbaar en reageerde niet op een pijnprikkel.
Verder had de dame in kwestie een polsslag van 140 per minuut en 40 ademhalingen per minuut.

Gesteld dat het een jongedame is, wat ik even voor het gemak aanneem, is de werkdiagnose hyperventilatie verleidelijk. Daarnaast denk je aan eventuele hartproblemen wat weliswaar legitiem is, maar niet heel erg waarschijnlijk. Voordat ik in acute situaties überhaupt over een diagnose nadenk werk in gewoon altijd eerst mijn ABCDE af. Het maakt mij niet uit of die acute situatie nu op OK, de SEH of in de pre-hospitale setting is. Ik doe altijd hetzelfde. Heel routinematig. Constante kwaliteit noem ik dat.

Wanneer ik dat naar de situatie die beschrijft vertaal kom ik tot de volgende conclusie;

Wat jij beschrijft is dus iemand met een vrije ademweg (Airway) met een ademfrequentie van 40 ademhalingen per minuut (Breathing). Daarnaast is er een perifere polsfrequentie van 140 slagen per minuut (Circulation). De persoon is buiten bewustzijn (Disability). Unresponsive dus. Ze reageert niet op een pijnprikkel. De motore score is dus 1/6.

Hierover wat opmerkingen. Je hebt echt geen stethoscoop of een bloeddrukmeter nodig.  Klinisch denken is vaak gewoon een kwestie van gezond verstand. Wat bij de Breathing direct in het oog valt is de hoge ademfrequentie. Het is dan verstandig om volgens een vast stramien de B, de C en de D verder te beoordelen. Voor wat betreft de B; wat is de ademarbeid, wat is het effect van die ademarbeid en wat is het effect op andere orgaansystemen? Ook de C kun je op die manier beoordelen. Wat zijn de cardiovasculaire verschijnselen zelf en wat is het effect op andere organen? Aangaande de Disability informeer je de lezer onvoldoende over je waarnemingen. De beoordeling van de E en de V bespreek je niet. In de Disabilaty is verder handig om altijd even naar de pupilgrootte en de reactie op licht te kijken zodat je in een vroeg stadium bent geïnformeerd over eventuele lateralisatie. Verder ben ik benieuwd naar gegevens uit haar AMPLE.

Met klinische waarneming kom je echt al een heel eind. Pas daarna wordt de toepassing van hulpmiddelen interessant, die vaak je klinische diagnose alleen nog maar bevestigen. Eerlijk is eerlijk, het vereist de nodige klinische ervaring en ook ik heb het moeten leren door schade en schande.

Op grond van de gegevens die jij beschrijft is het  niet mogelijk noch de diagnose hyperventilatie, noch de diagnose hartproblemen te stellen, dan wel uit te sluiten. Er kan echt van alles aan de hand zijn.

Een groot aantal oorzaken van bewustzijnsdaling, eventueel leidend tot coma, is bekend. Te onderscheiden zijn de volgende oorzaken die afzonderlijk, maar ook in combinatie kunnen optreden. Het is van belang in grote kaders te denken en deze kader afzonderlijk verder te specificeren. De grote kaders zijn:  
  • Circulatiestoornissen
  • Ademhalingsstoornissen
  • Cerebrovasculaire accidenten
  • Tumoren
  • Metabole stoornissen
  • Epilepsie
  • Intoxicatie
  • Trauma
  • Psychiatrische problematiek

Hyperventilatie of het hyperventilatie syndroom is eigenlijk een verkeerd gekozen term als het gaat om een op zich zelf staand probleem en wordt binnen de medische literatuur steeds meer verlaten als aparte entiteit. Meer en meer wordt hyperventilatie gezien als een onderdeel van een probleem waarbij gevoelens, gedachten, angst en spanning de oorzaak zijn. Hierdoor ontstaat er een onbewust verkeerde ademhaling met als gevolg een daling van de hoeveelheid koolzuur in het bloed. Dit leidt vervolgens weer tot lichamelijke en/of psychische klachten met als gevolg weer hyperventilatie. Het is dus een vicieuze circel. Hyperventilatie kan in aanvallen optreden, maar chronische vormen bestaan ook. Tevens kennen we allerlei tussenvormen.

De symptomatologie zoals beschreven door Joost is correct. Het is soms zelfs voor een cardioloog moeilijk om precies het verschil te kunnen maken. Dat er sprake is van tintelingen in de handen en de vingers is juist. Echter deze tintelingen komen ook nog al eens voor rondom de mond, wat differentiaal diagnostisch meer past bij hyperventilatie.  

Groet,

Expert.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #68 Gepost op: 22 februari 2009, 18:55:26
In dit geval was er geen duidelijke methode die gewerkt tot het moment dat ze bij de SEH was.

Hier op de SEH wordt zo nodig Seresta (oxazepam) gegeven om een flinke hyperventilatie te behandelen.
Arts  www.alphalog.nl

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 22 februari 2009, 19:12:36
Ik heb inderdaad maar een aantal gegevens hier opgeschreven.
Vanavond ben ik weer op mijn werk voor een nachtdienst en zal de rest aanvullen.