Hierbij mijn gegevens:
A: Ademweg is vrij
B: Borstkas beide helften gelijk
Frequentie: 40 slagen per minuut
Oppervlakkige snelle ademhaling
Normale huidkleur en huid die warm aanvoelt
(Saturatie 100 procent (Na aansluiten Lifepack))
C: Frequentie pols: 140 regulair
Pols is krachtig
RR 130/?
Capilaire Refill <2 seconden
(Bij aansluiten Lifepack normale ECG)
D: Unresponsive (later afwissellend Unresponsive en Verbal)
E: betreffende dame bedekt met een dunne deken. (Omgeving is 27 graden celcius)
A: geen allergieën bekend
M: voor zover bekend geen medicatie
P: betreffende dame heeft in het verleden ook al last gehad van hyperventilatie, waarvoor ze een maal op de SEH terecht
gekomen is. Verder heeft ze tussendoor aangegeven dat ze last had van haar maandelijkse periode en daardoor de hele
ochtend al buikpijn had. Tevens gaf ze ook achteraf aan, dat ze koorts had. Verder ben ik erachter gekomen dat er ook iets
in de prive-sfeer aan de had was, waardoor ze de laatste tijd erg vermoeid was, prive erg onder druk werd gezet en veel last
had van stress.
L: Deze dame had een uur voordat ik haar aantrof goed gegeten (12 uur). verder had ze 's ochtends ook goed ontbeten.
E: Deze dame van 17 jaar oud voelde zich rond 13 uur niet lekker worden en is naar de wc gegaan. Ik trof haar op de grond
voor de wc-deur aan en was op dat moment niet aanspreekbaar.
Helaas was het zo, dat ze niemand van mijn collega's verteld had, dat ze 's ochtends al niet lekker was.
Tevens had ze ook niemand verteld, dat ze naar het toilet ging, zodat we wisten waar ze was.
Ik trof haar aan op de grond in de wc-ruimte, toen ik zelf naar de wc moest.
De wc-ruimte bestaat uit een kleine ruimte (2m*1,5m) met wastafel en aangerenzend 2 toiletten.
Er was net genoeg ruimte voor mij om naast haar plaats te nemen, om alle controles te doen.
Ik heb haar laten liggen op de plek waar ze lag, omdat ik er vanuit was gegaan, dat ze was gevallen.
Ik wist verder nog niet wat er gebeurd was en ze lag in een veilige ruimte.
Ze lag al bijna volledig in de stabiele zijligging toen ik bij haar kwam.
Na mijn controles heb ik haar met een dunne deken toegedekt, omdat op de afdeling waar ik werk
de minmale temperatuur 27 graden graden celcius is en zij tevens warm aanvoelde.
Het ambulancepersoneel (waar ik toevallig ook lessen van krijg) was daarna vrij snel ter plaatse en is verder gegaan
met de behandeling van haar. Ik ben daar op een afstand bijgebleven, omdat er weinig ruimte meer over was in de wc-ruimte, zodat het ambulancepersoneel hun werk kon doen.
Lifepack is aangesloten, omdat daar de saturatiemeter aan zit. Op basis van de ECG en de saturatie kwam het ambulancepersoneel vrij snel tot de conclusie, dat ze last had van hyperventilatie.
Ze hebben haar toen steeds zo wakker mogelijk proberen te maken en te houden, om haar instructies te kunen geven, in de hoop de hyperventilatie te stoppen.
Dit werd steeds bemoeilijkt, doordat ze steeds weer wegzakte en de hyperventilatie weer begon.
Na 45 minuten heeft het ambulancepersoneel besloten om haar mee te nemen naar de SEH, omdat ze steeds terugviel in de hyperventilatie.
Op de SEH heeft ze daarna nog 2 uur gezeten, waarna ze weer naar huis mocht.
Een paar dagen later had ik les van het betreffende ambulancepersoneel en hebben we het hele gebeuren nog geëvalueerd.