Als een EHBO-er iemand aantreft die door ernstige benauwheid of hyperventilatie al niet meer kan praten dan zal er zonder uitzondering door elke (niet-)EHBO-er zijn gealarmeerd. In elke EHBO opleiding leer je te achterhalen wat er is gebeurt en wat iemand mankeert. Het is kortzichtig om te stellen dat een EHBO-er zich niet moet bezig houden met uitvragen van klachten. Uitvragen is een dagelijkse praktijk welke overal wordt aangeleerd. Of het uitvragen nu door AMPLE of een andere uitvraag protocol gebeurt is overigens helemaal niet relevant, als het maar gebeurt. EHBO-ers trekken geen (eind)conclusies, diagnoseren niet en behandelen niet. Dat laten we aan de experts over.
Achterkamp,
Een EHBO moet inderdaad nagaan wat er is gebeurd en wat een slachtoffer mankeert. Helemaal mee eens. Maar jij trekt, getuige je onderstaande posting, wel degelijk conclusies. Je benadering is volstrekt onlogisch en volledig in tegenspraak met wat je zelf propageert. Dat maakt je tot een serieus en potentieel gevaar in plaats van een hulpverlener. Een soort Eerste Ongeluk bij Hulp.
Ik ben van mening dat je bij een hyperventilatie een flinke dosis achterdocht moeten koesteren (Gezond Boeren Verstand), goed moet uitvragen en de situatie waardoor/waaronder hyperventilatie is opgetreden moeten achterhalen (AMPLE). Het alarmeren (of niet) is daarvan afhankelijk.
In een aantal gevallen is 112 alarmeren niet handig. In het geval van een hyperventilatie veroorzaakt door een plotselinge paniek aanval, stress of sterk emotioneel moment ga ik echt nog niet alarmeren, tenzij de hyperventilatie niet met de standaard leken ehbo handelingen is te verhelpen. Dan zijn onderliggende stoornissen aan de orde. Zonder duidelijke oorzaken ga ik dus wel alarmeren. Welke onderliggende stoornissen dat zijn is niet aan mij als leek.
Uit bovenstaande blijkt hoe aberrant je gedachtengang werkelijk is. Wanneer ik lees wat je schrijft, dat ben ik werkelijk met stomheid geslagen. "Ik ben van mening dat je bij een hyperventilatie een flinke dosis achterdocht moeten koesteren (Gezond Boeren Verstand), goed moet uitvragen en de situatie waardoor/waaronder hyperventilatie is opgetreden moeten achterhalen (AMPLE). Het alarmeren (of niet) is daarvan afhankelijk." Je eigen tekst, letterlijk geciteerd.
Wat staat er nu eigenlijk?
Je ziet een patiënt die volgens jou hyperventilatie heeft. Vooringenomen benader je dat persoon met argwaan en noemt dat dan Gezond Boeren Verstand. Daarna ga je eens goed uitvragen wat er aan de hand is en afhankelijk van wat deze persoon je zegt besluit jij zelfstandig of hulp al dan niet aan de orde is. Is dat nou wat jij een logische volgorde noemt? Is dat structuur? Moet ik hierin een ABCD benadering herkennen? Is dat wat jij Gezond Boeren Verstand noemt?
Ik noem dat net dom genoeg om eigenwijs te zijn.