Het is dus niet zo, dat als mensen een bepaald gasmengsel in hun longen daardoor meer kunnen gaan hyperventileren.
Het bewustzijn verlies is dus niet noodzakelijk gewijs te verklaren door het bio-mechanisme, maar meer waarschijnlijker door psycho-socale oorzaken.
Bewustzijnsverlies door psycho-sociale oorzaken? Bijzonder, dat zou betekenen dat iemand die is gaan hyperventileren door een psychische oorzaak en die vervolgens flauwvalt (syncope) zich ' aanstelt'? Welke onderzoeken waren dit?
Ik heb gisteren even kort aan een professor gevraagd wat nou de oorzaak is van de syncope bij psychogene hyperventilatie. Zijn antwoord was de vasoconstrictie in de hersenvaten door de vermindering CO2 wel een rol speelde, maar dat vasodilatatie in de rest van het lichaam waarschijnlijk het grootste aandeel had in de syncope, er treed immers een bloeddrukdaling op.
De vasoconstrictie in de hersenvaten zorgt vooral voor de verschijnselen van duizeligheid, sterretjes/vlekken zien.
De vasodilatatie in de rest van het lichaam is iets dat door de hersenen wordt aangestuurd. Zijn toevoeging was wel dat de precieze oorzaak niet voor 100% duidelijk is, omdat centraal (in de hersenen) erg moeilijk onderzoek te doen is.
De combinatie van factoren zorgt dus voor de uiteindelijke syncope.
Ik betwijfel dat, maar dat is niet de discussie. Ik zou er voor willen pleiten om dit soort discussies te voeren bij de SEH of misschien en nieuwe groep daarvoor in het leven roepen.
Ik ben redelijk thuis in de materie, maar ik moet er toch de nodige boeken bijhalen om het goed te kunnen volgen.
Ik heb er geen moeite mee dat er zo diep op ingegaan wordt, maar dat het in de groep vragen aan de EHBO gebeurd.
Dat probleem hebben we hier al meer gehad. Een nieuwe groep maken doet men niet, want voor andere onderwerpen in de EHBO hebben we dat ook al eens gevraagd. Je kent het antwoord.
Verplaatsen naar SEH kan, maar vind ik niet zo nodig, de primaire vraag werd gesteld in EHBO en dit is een onderwerp dat in de EHBO met enige regelmaat voorkomt. Verplaatsen naar SEH zorgt voor verwarring. Dat het erg diep gaat in de stof, mee eens. Maar dat moet kunnen, sommige dingen in de EHBO zijn eenvoudig te verklaren, andere niet.