Als de snelle diepe ademhaling fysiologisch functioneel is om een bestaande zuur/base onbalans te corrigeren, is er dan wel sprake van een hyperventilatie ? Voor mijn gevoelis hij dan in overeenstemming met de behoefte of zie ik dat verkeerd ?
Dat zit em een beetje in de term en de verwarring rond die term. Als je kijkt naar de longen kan er sprake zijn van hypoventilatie, normoventilatie en hyperventilatie. Het is puur een term die de snelheid (aantal keer per minuut) van de ademhaling beschrijft en daarmee de aanvoer van zuurstof en de afvoer van CO2. In het geval van een gestoorde zuur/base balans zal die hyperventilatie gebruikt worden om de balans weer terug te brengen (heb ik wel eens eerder uitgelegd hier op het forum). Hyperventilatie als symptoom.
In de volksmond hebben we het vaker over hyperventilatie als een reactie op paniek, waarbij mensen sneller gaan ademhalen. Hyperventilatie als beeld. (als je dat zo kan stellen)
Mijn "bewijs" is dat mensen onmiddellijk flauw kunnen vallen als ze een schokkende medeling te horen krijgen of omdat ze een druppel bloed zien.
Ik heb geen flauw benul welke processen e.e.a. tot gevolg hebben, maar de trigger is in ieder geval een psychische oorzaak.
Dat ben ik met je eens.
Dat is m.i. een vasovagale reactie, dus acute bloedvatverwijding die eveneens acute bloeddrukdaling en hypoxie van de hersenen tot gevolg heeft. De vagale stimulans kan eveneens een bradycardy of zelfs een (kortdurende) asystolie tot gevolg hebben.
Precies. Dat is het mechanisme achter de flauwte die optreed. We hebben dus een beetje verwarring over wat we nou precies bedoelen.
Maar goed, dat komt er van als mensen niet goed lezen. Jacques en ik hadden het over de oorzaak van de flauwte die optreed bij hyperventilatie, het mechanisme daarachter en wat de precieze oorzaak was. Het hele psychische voortrajekt was niet aan de orde.
Voor de ehbo-er totaal irrelevant (hoewel misschien leuk om te weten), misschien interessant voor de huisarts die samen met de patient naar een oplossing moet zoeken voor de hyperventilatie.
Laten we EHBO'ers maar zo dom mogelijk houden, dat is wel zo makkelijk.
Laten we met dit inspirerende antwoord de discussie maar afsluiten.