shockhouding

Auteur Topic: shockhouding  (gelezen 6881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMD

• Gast
Gepost op: 20 januari 2006, 16:04:47
beste lotussen in het werkboekje van oranje kruis staat dat je een shockslachtoffer het beste kunt laten liggen op zijn rug of stabiele zijligging.

Er staat mij iets bij dat je een shock slachtoffer, het beste zijn houding zelf kunt laten bepalen. wat is jullie mening hierover :)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2006, 16:17:44
beste lotussen in het werkboekje van oranje kruis staat dat je een shockslachtoffer het beste kunt laten liggen op zijn rug of stabiele zijligging.

Er staat mij iets bij dat je een shock slachtoffer, het beste zijn houding zelf kunt laten bepalen. wat is jullie mening hierover :)

Een shockslachtoffer kan/mag zijn eigen houding bepalen, maar wel liggend! Ik wil graag zo lang mogelijk de bloedtoevoer naar de hersenen in stand houden, dus ook geen kussentje onder het hoofd!!!

helm

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2006, 16:45:27
Lekker op de rug laten liggen en de benen een beetje omhoog houden. Bij bewusteloosheid kan je de kaaklift of kinlift toepassen.

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2006, 17:48:11
Ik sluit mij bij jorrin aan.
Een shock slachtoffer zal vaak zelf de houding aannemen die hij het prettigst vindt.

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2006, 08:40:12
liggen is mischien medisch gezien wel beter,maar je mag het so ook weer niet onnodig laten bewegen(moet alles weer werken),
dus kortom wat jorrin en heleen al zeggen,wat het so wil,als die halfzittend wil blijven dan is dat zo.
Je mag natuurlijk altijd motiveren/uitleggen waarom je iets wil ,maar so blijft de baas................ ;)
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2006, 08:53:03
liggen is mischien medisch gezien wel beter,maar je mag het so ook weer niet onnodig laten bewegen(moet alles weer werken),
dus kortom wat jorrin en heleen al zeggen,wat het so wil,als die halfzittend wil blijven dan is dat zo.
Je mag natuurlijk altijd motiveren/uitleggen waarom je iets wil ,maar so blijft de baas................ ;)

Ik wil toch even aan kleine aanvulling hierop geven, want halfzittend vind ik geen optie bij shock.... ???
Slachtoffer blijft de baas, maar i heb een leuke dosis overredingskracht. 8)
En slachtoffer in shock zal de fut niet hebben om de discussie met mij nog aan te gaan.
Liggen dus! En dan mag 'ie liggen zoals 'ie wil, zonder kussentje. ;)

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2006, 09:02:44
behalve dan de patiënt met een cardiogene shock, die mag toch a.u.b. wel halfzittend van je Jorrin?  ;)
klik

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2006, 11:31:35
behalve dan de patiënt met een cardiogene shock, die mag toch a.u.b. wel halfzittend van je Jorrin?  ;)
klik

het Oranje Kruis veegt voor het gemak bijna alle vormen van shock op 1 hoop,  de ehbo'ers zijn zo gewend dat shock in OK termen altijd hypovolemsiche shock betekent dat ook de ehbo'er (ten onrechte) de rest vergeet (op de distributieve, anafylactische shock na wellicht)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2006, 12:48:54
De modale ehv-er heeft geen benul dat bij cardiale klachten shock optreedt. Shock komt door vocht-/bloedverlies en that's it. Daar moet je een werkbare hulpverlening op loslaten en die is: liggen.
Cardiale klachten zoeken ze geen shock achter, dus zullen ze sneller geneigd zijn naar de patient te luisteren en die wil rechtop!
Als ze meer dan dat weten is mooi meegenomen, maar geloof me, ik zie op een dag in diverse hoedanigheden een hele berg ehv-ers langskomen en - niet denigrerend bedoeld - die tel je op 1 hand. Ik weet het, we kunnen en mogen ook niet veel meer verwachten, en dat geeft niet. Maar daarom is het wel raadzaam om het eenvoudig te houden. Als je te diep op dit soort dingen ingaat, gaat het allemaal door elkaar heenlopen. Een volgende ehbo-les weten ze dat allemaal echt niet meer terug te halen. ;)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2006, 00:16:57
De modale ehv-er heeft geen benul dat bij cardiale klachten shock optreedt. Shock komt door vocht-/bloedverlies en that's it. Daar moet je een werkbare hulpverlening op loslaten en die is: liggen.
Cardiale klachten zoeken ze geen shock achter, dus zullen ze sneller geneigd zijn naar de patient te luisteren en die wil rechtop!
Als ze meer dan dat weten is mooi meegenomen, maar geloof me, ik zie op een dag in diverse hoedanigheden een hele berg ehv-ers langskomen en - niet denigrerend bedoeld - die tel je op 1 hand. Ik weet het, we kunnen en mogen ook niet veel meer verwachten, en dat geeft niet. Maar daarom is het wel raadzaam om het eenvoudig te houden. Als je te diep op dit soort dingen ingaat, gaat het allemaal door elkaar heenlopen. Een volgende ehbo-les weten ze dat allemaal echt niet meer terug te halen. ;)

Als je ze het nooit verteld, blijf je deze hoeveelheden tegenkomen.

Als ik iemand zittend in elkaar gekroepn zie zitten en het sterke vermoeden heb dat de shock mogeljk door een inwendige bloeding in de buikholte zou kunnen zijn veroorzaakt, sta ik voor een dilemma en ik denk dat ik zal kiezen voor het in die houding laten zitten.