http://www.perssupport.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=95002Dit is een origineel persbericht.
Het passeren van een rood sein is de oorzaak van de botsing tussen een rangeerdeel en een
goederentrein op 20 november 2006 bij station Rotterdam Centraal. Dat verklaart de
Inspectie Verkeer en Waterstaat in haar onderzoeksrapport over dit incident.
De machinist van het lege rangeerdeel nam het rode sein niet waar en reed tegen de
achterkant van de goederentrein. De laatste vijf wagens van deze goederentrein
ontspoorden en zes containers vielen van de wagens. De materiële schade aan het
spoor was groot. Er vielen geen gewonden.
Het sein dat gepasseerd werd, voldeed aan alle plaatsing- en zichtbaarheideisen. Werkgever
NedTrain kan niet aantonen dat de machinist tijdens zijn opleiding Machinist Beperkte
Bevoegdheid op de juiste wijze is geïnstrueerd en voldoende praktijktijd heeft
gehad. Op het moment van de botsing had de machinist het certificaat van het
exameninstituut nog niet uitgereikt gekregen. Tijdens het incident zat er ten onrechte
een meerijdende schoonmaker in de cabine.
Ook naar aanleiding van het ongeval in Arnhem de dag daarop, constateerde de inspectie een
tekortkoming in de opleiding van machinisten. De inspectie vergroot de aandacht hiervoor.
De gestelde eisen aan de opleiding en de naleving ervan worden opnieuw bekeken. NedTrain
heeft inmiddels het administratieve proces rond de opleiding van machinisten verbeterd.
Het bedrijf bespreekt met NS Reizigers de mogelijkheid gebruik te maken van haar
machinisten voor extra training.
///////////////////////////////////////////
Het rapport is te downloaden via
www.ivw.nl