Ik weet dat het iets te maken heeft met NEN 471, maar deze kan ik helaas nergens vinden.
Wat jij bedoeld is de EN 471, en niet de NEN (eerste is europees, de tweede is Nederlands, zie
www.NNI.nl).
In Nederland kent men daarnaast de RWS-kleding. Dit is een vaste indeling van de refelecterende strepen/banden op de vesten en is een afgeleide van de EN 471. De RWS-richtlijn houdt ook in dat er een groter reflecterend oppervlak is. Om dit aan de hand van een voorbeeld duidelijk te maken: eerst een vest conform EN 471, te koop voor in de auto van 1,69 bij de action/halfords/etc etc en een vest conform RWS:
Verder heb je ook nog deze conform EN 471, die ook door de politie (met de tekst politie) gebruikt wordt:
Van alle 3 vind ik de RWS-kleding het beste en meest uniform. En of je ze nu overdag of 's nachts aan doet: tis net als met dimlicht aan overdag: het maakt het er alleen maar veiliger op.
Over de kleuren: het is inderdaad zo dat oranje in het wegverkeer wordt gebruikt en gele vesten in de spoorwegen-branche (alleen de veiligheidsman, en dat is per ploeg 1 persoon, heeft een oranje vest aan langs het spoor). De politie gaat echter op de Engelse toer: de verkeerspolitie (VHT's, Ongevallendiensten, etc) krijgen naar verwachting ipv de oranje-witte jassen ook compleet gele...
groet,
Michel