Wanneer zichtbaarheidshesjes gebruiken?

Auteur Topic: Wanneer zichtbaarheidshesjes gebruiken?  (gelezen 17915 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2006, 21:55:54
Dus dan is getuige deze foto dit niet geheel bekend bij deze hulpverleners?

uit het topic over de frontale botsing in zeeland..
Toen ik de module brandwacht deed, werd dit ons gewoon verteld, ook met oefenavonden komt het wel is ter spraken. Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat elke brandwacht dat weet, of hoort te weten  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2006, 08:05:08

Bij ons en denk ik bij veel korpsen is het gebruikelijk dat de bevelvoerder rood hesje,en de pompbediende WEL een hesje dragen,maar dit is meer voor HERKENBAARHEID van zijnde bevelvoerder/pompbediende voor alle diciplines.
karin ;)
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2006, 22:27:16

Nou Chevy ik denk dat dit wel hoort,

Je heb ook korpsen die werken volgens het ICET verhaal en die werken meestal ook met de hesjes met de teksten achter op hun rug
*Technisch team
*Veiligheidsman
*Gewondenverzorger enz.

Ik weet dat enkele korpsen deze hesjes al in gebruik hebben.
Dat de bevelvoerder een hesje aanheeft is al bijna standaard tegenwoordig.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2006, 22:45:33

Dat de bevelvoerder een hesje aanheeft is al bijna standaard tegenwoordig.
Dat is per gemeente of regio verschillend, ik denk dat in het grootste deel van Nederland dat niet zo is  ;)

Gast

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2006, 22:52:45
Hoi Robert

Het was ook maar een informatieve vraag! :)
Hoe beter zichtbaar hoe veiliger staat natuurlijk voorop. Aangezien er eerder werd bericht over het overdag WEL en dan 's avonds NIET dragen van vestjes vond ik de vraagstelling met die foto erbij wel toepasselijk.

Recentelijk verleende ik een gestrande automobilist wat hulp op de vluchtstrook en trok ik over mijn RWS oranje jas met reflectiestrepen nog een geel vestje met strepen, ook voor mijzelf geldt hoe hoger de attentiewaarde hoe veiliger (het mij lijkt)

Ik snap helemaal dat vestjes met opdruk-teksten gebruikt worden daar waar identificatie onderling nodig is ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2006, 10:42:09
Gisteravond hebben we officieel te horen gekregen dat de veiligheidsvesten op het voertuig kunnen blijven liggen.Bij hulpverleningen op snel en binnenwegen kunnen wij het af met onze blusjassen,aangezien die van hoogreflecterend zijn voorzien.
De vesten blijven op het voertuig,voor de zomermaanden.Voor als we geallarmeerd worden om het wegdek te reiningen na een ongeval.Als het dan 30gr is hoeven we de blusjas niet aan,alleen de blusbroek met daarover een veiligigheidsvest

RalfW

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2006, 15:10:04
brandweer Geldrop-Mierlo, post Geldrop heeft het goed voor elkaar.. uitrukkleding voor brandbestrijding en voor hulpverlening

brandbestrijding:

hulpverlening:

BRON : WWW.BRANDWEERGELDROP-MIERLO.NL

Michel D.

• POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2006, 15:10:16
Ik weet dat het iets te maken heeft met NEN 471, maar deze kan ik helaas nergens vinden.

Wat jij bedoeld is de EN 471, en niet de NEN (eerste is europees, de tweede is Nederlands, zie www.NNI.nl).

In Nederland kent men daarnaast de RWS-kleding. Dit is een vaste indeling van de refelecterende strepen/banden op de vesten en is een afgeleide van de EN 471. De RWS-richtlijn houdt ook in dat er een groter reflecterend oppervlak is. Om dit aan de hand van een voorbeeld duidelijk te maken: eerst een vest conform EN 471, te koop voor in de auto van 1,69 bij de action/halfords/etc etc en een vest conform RWS:

Verder heb je ook nog deze conform EN 471, die ook door de politie (met de tekst politie) gebruikt wordt:

Van alle 3 vind ik de RWS-kleding het beste en meest uniform. En of je ze nu overdag of 's nachts aan doet: tis net als met dimlicht aan overdag: het maakt het er alleen maar veiliger op.

Over de kleuren: het is inderdaad zo dat oranje in het wegverkeer wordt gebruikt en gele vesten in de spoorwegen-branche (alleen de veiligheidsman, en dat is per ploeg 1 persoon, heeft een oranje vest aan langs het spoor). De politie gaat echter op de Engelse toer: de verkeerspolitie (VHT's, Ongevallendiensten, etc) krijgen naar verwachting ipv de oranje-witte jassen ook compleet gele...

groet,

Michel

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2006, 06:22:29
Ik zie het nut niet om elke brandwacht 2 uitrukpakken te geven, het kost een berg met geld. Wat voor moeite is het om overdag even een oranje vestje aan te trekken?  Daarbij is er traditioneel weer geen eenheid bij de brandweer, want we maken gewoon vrolijk een geel stuk in de uitruk overall terwijl dit  oranje behoort te zijn, typisch brandweer Nederland  :-X :-\ Zo zal het altijd wel blijven, kijk maar is naar de uitgaans kleding, het zelfde verhaal  :-X :-\

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2006, 08:28:25
Ik zie het nut niet om elke brandwacht 2 uitrukpakken te geven, het kost een berg met geld. Wat voor moeite is het om overdag even een oranje vestje aan te trekken?  Daarbij is er traditioneel weer geen eenheid bij de brandweer, want we maken gewoon vrolijk een geel stuk in de uitruk overall terwijl dit  oranje behoort te zijn, typisch brandweer Nederland  :-X :-\ Zo zal het altijd wel blijven, kijk maar is naar de uitgaans kleding, het zelfde verhaal  :-X :-\

pombediende je hebt helemaal gelijk... :)
Dat verbaasd mij inderdaad ook nog steeds,dat het overal anders gaat ,in heeeeeel veeeel dingen.
Waarom geen eenheid en uniformiteit??
Is voor burger ook duidelijker.......... :-X ;)
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............