Als belg ambupleeg worden?

Auteur Topic: Als belg ambupleeg worden?  (gelezen 2237 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Gepost op: 25 januari 2006, 14:23:06
gewoon informatief

Ik weet niet hoe de vergelijking in diploma's is dus ik zeg het gewoon in belgische normen.
Ik ben A1 verpleegkundige (bachelor) met bijzondere beroepstitel Spoedgevallen en Intensieve zorg.
Ik werk 12 jaar op een grote spoedgevallendienst, waar ik ook met de MUG rijd.
buiten mijn uren rijd ik nu bijna 20 jaar ziekenwagen op een privédienst waar ik verantwoordelijke ben voor de scholing. (zie link onder mijn berichten)
Ik heb ALS-provider en APLS van het ERC gedaan en ben AED-instructor

Het geen mij soms frustreerd is dat ik alles moet kunnen, maar wettelijk zelfstandig niets mag doen. (mag vb. alleen intuberen in opdracht van een arts, wat in de praktijk ook wel gebeurd)

Wat zou ik moeten doen om in Nederland ambupleeg te worden?

greetz




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2006, 20:50:20
Ik kan je geen precies antwoord geven maar ik weet wel dat jou kennis en ervaring (als mug-verpleegkundige) goed te vergelijken is met wat een ambulanceverpleegkundige hier in Nederland kan/mag.

Ik heb wel eens geinformeerd hoe het andersom zou gaan, ik studeer nu verpleegkunde, en was nieuwsgierig of ik als ik afgestudeerd zou zijn en de specialitatie tot SEH-verpleegkundige af zou hebben of ik dan in Belgie op 'n spoedgevallen dienst mocht werken met mijn diploma's, en dat bleek zo te zijn, dus het lijkt me logisch als dat andersom ook zo is.

Ik denk dat je het beste even contact op kan nemen met de SOSA (Stichting Opleidingen Scholing Ambulancehulpverlening) die de opleiding tot ambulanceverpleegkundige verzorgen, zij zullen ze wellicht wel 'n antwoord kunnen geven op je vraag.
klik hier voor hun website.

Ik denk persoonlijk dat je je diploma's vrij makkelijk kan omzetten, wat wel zal moeten want je moet worden opgenomen in het BIG-register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) en zodra dat geregels is kan je denk ik gewoon bij elke willekeurige Nederlandse ambulancedienst solliciteren, zeker gezien jou kennis en ervaring zal je wel een aantrekkelijke kandidaat zijn.
Als je aangenomen wordt en je proeftijd doorloopt zal je dan de SOSA opleiding tot ambulanceverpleegkundige moeten volgen, maar dan ben je dus al aangenomen en heb je al 'n poosje voor die dienst gewerkt, die opleiding wordt trouwens betaald door je werkgever dan.


Succes ermee!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2006, 22:06:44
gewoon informatief

Ik weet niet hoe de vergelijking in diploma's is dus ik zeg het gewoon in belgische normen.
Ik ben A1 verpleegkundige (bachelor) met bijzondere beroepstitel Spoedgevallen en Intensieve zorg.
Ik werk 12 jaar op een grote spoedgevallendienst, waar ik ook met de MUG rijd.
buiten mijn uren rijd ik nu bijna 20 jaar ziekenwagen op een privédienst waar ik verantwoordelijke ben voor de scholing. (zie link onder mijn berichten)
Ik heb ALS-provider en APLS van het ERC gedaan en ben AED-instructor

Het geen mij soms frustreerd is dat ik alles moet kunnen, maar wettelijk zelfstandig niets mag doen. (mag vb. alleen intuberen in opdracht van een arts, wat in de praktijk ook wel gebeurd)

Wat zou ik moeten doen om in Nederland ambupleeg te worden?

greetz

Snel opgeven voor de SOSA ambulanceverpleegkundige opleiding en eventueel verhuizen zodat je snel op Nederlands grondgebied de SOSA AVP kan gaan volgen  ;)

Je bent al HBO-Verpleegkundige met ervaring en opleiding die vergelijkbaar is met Nederlandse SEH.  Wanneer je je diploma's in NL len EU aat erkennen en omzetten via de regeling die daarvoor in de EU bestaat (o.a. via ministerie van Onderwijs in overleg met VWS(volksgezondheid) dan kan je binnen redelijke termijn in NL aan de slag. Bij mijn weten werken er namelijk ook behoorlijk wat Belgische verpleegkundigen in het AZ Maastricht, die hebben ook diploma's laten erkennen in NL.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod