Betuweroute: 'the never ending story'...

Auteur Topic: Betuweroute: 'the never ending story'...  (gelezen 9073 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 25 januari 2006, 19:48:36
http://www.nu.nl/news/662718/10/Geluidsschermen_Betuwelijn_te_hoog_voor_waterkanon.html

Geluidsschermen Betuwelijn te hoog voor waterkanon

Uitgegeven: 25 januari 2006 18:38
BARENDRECHT - De geluidsschermen langs de Betuwelijn zijn op veel plaatsen te hoog voor de inzet van waterkanonnen. De brandweer heeft waterkanonnen nodig bij ernstige incidenten op de goederenspoorlijn.

Dat heeft veiligheidscoördinator ing. C. Boeree van Railplan woensdag gezegd. Railplan is het samenwerkingsverband van hulpverleningsdiensten, gemeenten, waterschappen en spoorbeheerder ProRail voor de veiligheid op de Betuweroute en de HSL.

Straal

Volgens Boeree is bij oefeningen in de zomer van 2005 gebleken dat de straal van het waterkanon niet over meer dan 3 meter hoge schermen langs de Betuweroute kon komen. Er is vooralsnog geen oplossing voor het probleem, dat Boeree "zorgelijk" noemt.

Bij calamiteitenoefeningen langs de Betuweroute gaat de brandweer uit van het zwaarste ongeval dat zich op de spoorlijn zou kunnen voordoen: een ketelwagen geladen met LPG die dreigt te exploderen. Om zo'n calamiteit te bestrijden, heeft de brandweer 6000 liter water per minuut gedurende meerdere uren nodig en dat vergt de inzet van waterkanonnen, aldus Boeree.

Weinig bluswater

Eerder hadden oefeningen al aangetoond dat er op plaatsen langs de goederenspoorlijn mogelijk te weinig bluswater voorhanden zal zijn. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat liet woensdag weten, dat minister Peijs de burgemeesters in het gebied heeft beloofd dat er nog dit jaar een oplossing komt voor dit dreigende tekort.

Boeree schetste woensdag nog een veiligheidsprobleem, dat bekend is bij het ministerie. Het is namelijk nog niet mogelijk de stroom van de bovenleiding van het spoor te halen bij een calamiteit. Op de bovenleiding van de Betuwelijn staat veel meer spanning dan op die van gewone spoorlijnen. Er was een speciaal apparaat ontwikkeld dat de brandweer zou kunnen gebruiken voor de Betuweroute, maar dat is bij tests in het laboratorium ontploft. Tot nu toe is er volgens de veiligheidscoördinator nog geen nieuw instrument.

In gebruik

De Betuweroute wordt begin 2007 in gebruik genomen. Railplan wilde dat alle veiligheidsproblemen uiterlijk op 1 april van dit jaar opgelost zouden zijn, zodat er nog voldoende geoefend zou kunnen worden. "Maar de laatste maanden komen er feitelijk steeds meer problemen aan het licht. Als er niets gebeurt, kunnen we het in 1994 afgesproken veiligheidsniveau niet garanderen. Wat er dan moet gebeuren, weet ik niet", aldus Boeree.




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2006, 19:54:55
Hewt zoveelste staaltje van Dom Dom Dom :-X :-X :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2006, 20:02:35
Hewt zoveelste staaltje van Dom Dom Dom :-X :-X :-X

Zeg je nou Don, Don, Don.............  :D ;D ;D Hier had hij niets mee te maken.....  ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 11 december 2006, 23:03:07
http://www.ad.nl/binnenland/article897701.ece

 maandag 11 december 2006
Omstreden Betuwelijn nog steeds niet veilig

BARENDRECHT - De Betuwelijn, het omstreden goederenspoor tussen Rotterdam en Duitsland, staat opnieuw ter discussie.

De 37 gemeenten langs de railverbinding tussen de Maasvlakte, de Betuwe en Zevenaar hebben gedreigd de opening van het spoor te blokkeren.

De Barendrechtse burgemeester Jan van Belzen, de spreekbuis van de boze gemeentebesturen, zegt dat er nog steeds knelpunten zijn op het gebied van de veiligheid. Toch gaat hij er vanuit dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat vrijdag een contract zal ondertekenen, waarmee de veiligheid van het spoor voor honderd procent zou zijn gegarandeerd.

Minister Peijs komt daarvoor naar Barendrecht, een gemeente die de afgelopen jaren door de aanleg van de Betuwelijn is getroffen. Van Belzen heeft er ‘het volste vertrouwen’ in dat toch een akkoord kan worden gesloten.

Eind 2004 kampte de Betuwelijn nog met ruim tweehonderd knelpunten op het gebied van de veiligheid. De problemen betroffen onder meer het ontbreken van voldoende bluswater in de sloten naast het spoor. Verder vormen de drie meter hoge geluidsschermen een belemmering voor de hulpverleners en zijn er moeilijkheden met de spanning op de bovenleiding (25kV).

Vorige week werd al duidelijk dat de Betuwelijn pas volgend jaar maart kan worden opgeleverd, twee maanden later dan gepland. Dit zoveelste uitstel heeft te maken met de veiligheid in de tunnels.

De Tweede Kamer praat morgen over de Betuwelijn.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #4 Gepost op: 26 december 2006, 22:07:30
De Tweede Kamer praat morgen over de Betuwelijn.

O gelukkig, dan komt het wel goed. ::)
greetz,  Enrique


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2007, 12:17:41
Zo ik  vorige week hoorde gaat de trein dan toch rijden per 01-04-07  en dan wel met diesellocs  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2007, 18:10:06
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=824805/sc=b72eaf

Opening Betuwelijn opnieuw vertraagd
Gepubliceerd op woensdag 21 maart 2007
DEN HAAG (ANP) - Half juni zullen de eerste treinen rijden over de Betuwegoederenspoorlijn naar Duitsland. Verkeersminister Camiel Eurlings heeft dat woensdag de Tweede Kamer laten weten. Daarmee is de opening van de Betuwelijn opnieuw vertraagd.

In december werd bekend dat de eerste treinen niet begin dit jaar, maar zeker twee tot drie maanden later over de Betuweroute zouden rijden. De tunnelvoorzieningen waren niet op orde, terwijl de baan klaar is. Die spelen de bouwers nog steeds parten. Daardoor duurt het weer ruim twee maanden langer voor deze peperdure verbinding in gebruik kan worden genomen.

Uit de planning van de aannemer en een onafhankelijke toets blijkt dat het resterende werk aan de zogeheten tunneltechnische installaties (TTI) niet voor midden mei gereed is. Met het papierwerk daarna voor het testen en vrijgave kan de ingebruikname niet eerder dan in het weekeinde van 16 en 17 juni plaatsvinden, aldus Eurlings.

Gebruiksbeperkingen

Daarna zullen de testen nog doorgaan. Vandaar dat er de eerste tijd nog ,,gebruiksbeperkingen'' van kracht zijn. ,,Er is sprake van een ingroeijaar 2007'', aldus de bewindsman. Volgens hem is de Kamer daar in februari al over ingelicht door zijn voorgangster Karla Peijs.

Uitgangspunt is dat aan de volledige vraag van vervoerders naar capaciteit op het spoor wordt tegemoetgekomen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2007, 20:52:47
http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article1429851.ece

 maandag 11 juni 2007
Burgemeesters overleggen vanavond over geluidsschermen
Voor de zoveelste keer ontstond gisteren commotie over een mogelijk gebrek aan veiligheid op de Betuwelijn, die komende zaterdag geopend wordt.
Dit keer werd de commotie veroorzaakt door De Volkskrant, die uitpakte met het verhaal dat een TNO-rapport over veiligheidsproblemen door de aanwezigheid van geluidsschermen nog niet af is. Schermen beperken de toegang tot het spoor voor de brandweer, evenals het zicht op etiketten waarop staat welke lading de wagons bevatten.

Dat dat rapport niet af zou zijn, is overigens al zeker een half jaar bekend. De gemeenten hebben al aan het ministerie van verkeer en waterstaat beloofd dat de uitkomst van het rapport geen aanleiding zal zijn om het treinverkeer alsnog te verbieden.

De burgemeesters van de gemeenten langs de Betuwelijn in Zuid-Holland overleggen dinsdagavond over de veiligheid op de nieuwe spoorlijn. Daarbij komen ook de geluidsschermen weer aan de orde.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2007, 21:14:21
Het TVprogamma Netwerk had ook een item hierover.En daarin kwam een bekend persoon in beeld,kom hoe heette hij ookal weer.Fred Bos of Vos  :D :D ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2007, 21:18:42
Het TVprogamma Netwerk had ook een item hierover.En daarin kwam een bekend persoon in beeld,kom hoe heette hij ookal weer.Fred Bos of Vos  :D :D ;D

Laat me eens raden wat hij te vertellen had....  ;) Iedereen doet het verkeerd, er staan ons grote rampen te wachten, hij had het helemaal anders gedaan...  :D