Vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de veiligheidsrisico's van de Betuwelijn. ; antwoord
Kamervragen met antwoord 2006-2007, nr. 1902, Tweede Kamer
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid Duyvendak over de veiligheidsrisico’s van de Betuweroute.
1. Bent u bekend met het bericht ‘Betuwelijn gaat open zonder dat veiligheidsrisico’s bekend zijn’?
1. Ja.
2. Is het waar dat een onderzoek van de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) naar de veiligheidsrisico’s die de geluidsschermen met zich meebrengen vertraging heeft opgelopen en pas over een maand beschikbaar is?
Zo ja, wat is de reden van deze vertraging?
2. Het onderzoek is in 2006 door het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid gestart. Tijdens het onderzoek werd door zowel de brandweer als VenW geconstateerd dat vanuit een bredere optiek naar de mogelijke hinder door geluidsschermen moest worden gekeken. Daarnaast bestond bij betrokken partijen de behoefte om een door TNO voor de spoorcorridor Zwijndrecht-Dordrecht recent ontwikkeld toetsingkader bij het onderzoek te betrekken. De oorspronkelijke onderzoeksopdracht is derhalve aangepast. Aangezien de materie complex is en landelijk speelt, duurt het onderzoek langer dan in 2006 werd voorzien.
3. Vormen deze geluidsschermen een hindernis voor de hulpverleners? Is het waar dat de brandweer door de geluidsschermen niet in staat is de etiketten (over de al dan niet gevaarlijke inhoud van een wagon) te lezen?
3. Geluidsschermen zijn per definitie een hindernis, dus ook voor hulpverleners. Het gaat er om of er negatieve effecten zijn voor de externe veiligheid. Op basis van de in december 2006 aan de burgemeesters gepresenteerde eerste bevindingen is geconcludeerd dat het lopende onderzoek geen belemmering is voor de opening van de Betuwelijn.
4. Waarom is de Kamer van deze vertraging of veiligheidsrisico’s niet op de hoogte gesteld ?
4. Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer op 19 december 2006 geďnformeerd over de overeenkomst met de burgemeesters en de rol die het onderzoek hierin speelt.
5. Is het, gezien de veiligheidsrisico’s, nog wel verantwoord dat de Betuwelijn op zaterdag 16 juni 2007 wordt geopend?
5. De Betuweroute is de veiligste spoorlijn van Nederland.
6. Worden nog speciale maatregelen getroffen om de veiligheidsrisico’s te ondervangen. Zo ja welke? Zo neen, waarom niet?
6. Conform de op 15 december 2006 gemaakte afspraken zullen, indien het voornoemde onderzoek de noodzaak tot het treffen van aanvullende maatregelen aan de geluidsschermen aantoont, deze maatregelen aan de geluidsschermen door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, in goed onderling overleg met de Gemeenten, in een landelijke beleidsmatige context worden afgewogen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings