Betuweroute: 'the never ending story'...

Auteur Topic: Betuweroute: 'the never ending story'...  (gelezen 9002 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 14 september 2007, 12:28:20
Rekening voor de installateur....  ::) ;D ;D ;)

http://www.gelderlander.nl/liemers/article1874708.ece

Tunnel bijna open
door Menno Pols

Donderdag, 13 september 2007 - ANGEREN - De tunnel van de Betuweroute onder het Pannerdensch Kanaal wordt mogelijk vrijdag weer vrijgegeven voor treinverkeer. Maandag en dinsdag kwam de tunnel blank te staan omdat er - naar achteraf bleek - 600.000 liter in was gestroomd.

De oorzaak blijkt een mislukte test met de sprinklerinstallatie te zijn. Toen die onder hoge druk werd gezet, ontstonden breuken in de leiding van de blusinstallatie. De lekken in de leiding zijn inmiddels gedicht. Er is nog een dag nodig om de installatie weer te vullen met water.
"De sprinklerinstallatie moet het ook bij extreem hoge waterdruk doen" , zegt woordvoerder Alex Sheerazi van de Projectorganisatie Betuweroute over de test van het systeem in de tunnel.
"Toen de druk tijdens het testen werd opgevoerd, zijn op verschillende plekken breuken ontstaan. Het systeem registreert dat de druk wegvalt en reageert alsof de sprinklerinstallatie aangezet is. Pompen beginnen meteen extra water aan te voeren. Daarom is in korte tijd zo veel water weggestroomd."

De tankwagens die het water afvoeren, hebben gisteren nog de hele dag af en aan gereden.

Het water is vervuild met een schuimvormend blusmiddel en kan daarom niet op het oppervlaktewater worden geloosd.

Het vervuilde water wordt naar een afvalverwerkingsinstallatie vervoerd.

Hoe hoog de kosten zijn van de reparatie en het afvoeren van het water was gistermiddag nog niet bekend.

Buurtbewoners stellen dat zij de laatste tijd vaker tankwagens hebben gezien bij de tunnelmond. Sheerazi kon niet bevestigen of er vaker incidenten hebben plaatsgevonden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 27 september 2007, 23:41:15
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/nieuws/betuweroutevoldoetbijhogegeluidsschermenaanbestaandeveiligheidsnormen.aspx


Betuweroute voldoet bij hoge geluidsschermen aan bestaande veiligheidsnormen

Gezamenlijk persbericht van Gemeenten langs de Betuweroute en het ministerie van Verkeer en Waterstaat

Nieuwsbericht | 27-09-2007

Ook bij geluidsschermen hoger dan 2 meter voldoet het externe veiligheidsniveau van de Betuweroute aan de geldende normen. Bij de hoge geluidsschermen langs de Betuweroute is de kans op een ernstig ongeval met gevaarlijke stoffen nog steeds twee keer lager dan op het overig spoor in Nederland. Wel kan het effect van een zeer ernstig ongeval bij hoge geluidschermen groter zijn dan elders langs de Betuweroute. Dit komt omdat hoge geluidsschermen bestrijding van dat ongeval lastiger maakt. Dit blijkt uit het onderzoek van het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV) en TNO.

Geluidsschermen hinderen het optreden van de hulpverleningsdiensten bij de bestrijding van treinincidenten altijd in bepaalde mate. In het onderzoek is vastgesteld dat bij een ongeval waarbij brandbare vloeistoffen betrokken zijn, mogelijk een grotere spreiding van vrijgekomen vloeistoffen ontstaat, waardoor bij brand meer ketelwagens betrokken kunnen raken. De kans op een ernstig ongeval neemt hierdoor toe.
Aandachtsgebieden

Mocht zich ondanks de kleine kans toch een ongeval voordoen, dan stelt het onderzoek dat het gewenst is dat alle aanwezige personen binnen een zone van 200 meter van de Betuweroute binnen 30 minuten kunnen worden geëvacueerd. Er zijn locaties langs de route die, vanwege het aantal woningen binnen een zone van 200 meter, moeilijk of zelfs onmogelijk binnen de gestelde tijd kunnen worden ontruimd. Het NIFV en TNO doen voor deze locaties de aanbeveling om te onderzoeken met welke in het onderzoeksrapport aangegeven maatregelen de externe veiligheid kan worden verbeterd.
Bestuurlijk overleg

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal in goed onderling overleg met de gemeenten langs de Betuweroute de resultaten van het onderzoek bespreken. Eventuele maatregelen zullen landelijk worden afgewogen tegen andere investeringen in veiligheid langs het spoor en voor het eind van het jaar onderwerp zijn van bestuurlijk overleg tussen minister en burgemeesters. Deze afspraken zijn woensdag 26 september bevestigd in het overleg tussen minister Eurlings en coördinerend burgemeester Van Belzen van Barendrecht. Eerder hebben de burgemeesters van de gemeenten langs de Betuweroute al met de minister afgesproken dat de uitkomsten van het onderzoek geen beletsel vormen voor het gebruik van de Betuweroute.
Meer informatie

    * br.7957 Betuweroute en brandveiligheidsschermen.
      Kamerstuk | 27-09-2007 | Pdf-document, 45 kB http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/br%2E7957_tcm195-196829.pdf
    * br.7957 Bijlage samenvatting. Betuweroute en brandveiligheidsschermen.
      Kamerstuk | 27-09-2007 | Pdf-document, 179 kB http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/br%2E7957%20Bijlage%20NIFV-TNO%20samenvatting%20eindrapport%20Betuweroute%20geluidsschermen%20vs%203%2E41_tcm195-196830.pdf
    * br.7957 Bijlage Eindrapport. Betuweroute en brandveiligheidsschermen.
      Kamerstuk | 27-09-2007 | Pdf-document, 7138 kB http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/br%2E7957%20Bijlage%20NIFV-TNO%20eindrapport%20Betuweroute%20geluidsschermen%20vs%205%2E31_tcm195-196831.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 28 september 2007, 13:57:09
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article465295.ece/Veiligheidsrapportage_Betuwelijn

Risico's door hoge geluidschermen langs Betuwelijn


AMSTERDAM - Gorinchem en Tiel hebben een vijf keer hogere kans op een brand met rampzalige gevolgen, dan andere plaatsen langs de Betuwelijn. Hoge geluidschermen in deze steden maken een brand met meerdere treinwagons waarschijnlijker.

De Betuwelijn is wel minstens twee keer veiliger dan andere spoorlijnen in Nederland, zo blijkt uit een rapport van TNO en het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (Nibra) dat donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Het rapport over de effecten van geluidschermen op de brandveiligheid had al klaar moeten zijn voordat de Betuwelijn werd geopend, zo was beloofd aan de burgemeesters langs de goederenspoorlijn.

Uit het rapport blijkt dat hoge geluidschermen risico’s met zich meebrengen omdat een gevaarlijke vloeistof in geval van brand hiertussen gevangen zit. Zo kunnen ook andere wagons in de brand vliegen, met vuurwolken van 150 meter breed tot gevolg.

In zo’n geval wordt iedereen binnen een straal van 200 meter dodelijk getroffen, zo blijkt uit een voorbeeld in het rapport. De kans op zo’n ramp is bij Gorinchem en Tiel ongeveer eens in de 300 duizend jaar.

Ter vergelijking, een dijk mag in Nederland eens in de 1.500 jaar doorbreken. TNO en Nibra verlangen meer onderzoek over de vraag hoe de veiligheid van de bevolking langs de lijn kan worden verbeterd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 21 oktober 2007, 12:20:05
http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=2893

Eurlings nalatig bij publicatie regeling vervoer gevaarlijke stoffen

AMSTERDAM - De Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat eist dat Minister Eurlings de regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen op internet plaatst. Het verzoek is een initiatief van Emile Roemer (SP) en wordt door alle fracties gesteund.

De Kamer spreekt Eurlings aan op zijn bijna vier jaar oude toezegging de regelingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen integraal op internet te plaatsen.

Het betreft de Nederlandse vertalingen van de voorschriften bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg (ADR), het spoor (RID) en per binnenvaart (ADNR).

De publicatie zal ondermeer een lijst bevatten van vele duizenden explosieve, brandbare, giftige, bijtende en radio-actieve stoffen en de eisen die gelden bij het vervoer van deze stoffen.

Na publicatie kunnen burgers aan de hand van de oranje borden op tankauto's, treinwagons en schepen zelf nagaan welke gevaarlijke stoffen in hun nabijheid worden vervoerd en welke gevaren deze met zich meebrengen.

Bij vervoer over de Betuweroute zijn de oranje borden vanwege de geluidsschermen niet zichtbaar. De brandweer kan niet zien welke lading de treinen vervoeren. Dit vormt een extra belemmering voor de hulpverlening bij een ongeval met gevaarlijke stoffen op de Betuweroute.

(c)Transport Online


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2007, 00:47:48

Donderdag, 13 september 2007 - ANGEREN - De tunnel van de Betuweroute onder het Pannerdensch Kanaal wordt mogelijk vrijdag weer vrijgegeven voor treinverkeer. Maandag en dinsdag kwam de tunnel blank te staan omdat er - naar achteraf bleek - 600.000 liter in was gestroomd.


water probleem gelijk opgelost toch???  ;D ;) O0
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


korsakoff

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2007, 08:53:27
Eigenlijk zijn die tunnels bedoeld als noodoverloopgebieden bij hoogwater  :D ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 26 oktober 2007, 17:05:59
http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

Bibliografische beschrijving
Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute : samenvatting
Bestand:     179 Kb
Dossiernr.:    22589
Datum ondertekening:    24-09-2007
Bijlage bij:    22589, nr. 291
Document-id:    BLG13242
Omvang:    20 pag.


Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute

SAMENVATTING

Versie: 411N7001/3.4, 24 september 2007

(...)

Conclusies van het onderzoek en aanbevelingen

Ter beperking van de geluidshinder van de passerende goederentreinen zijn op tracédelen met bebouwing in de omgeving geluidsschermen langs de Betuweroute aangebracht. Uit eerder onderzoek van het NIFV is gebleken dat gevaarlijke vloeistoffen die bij een ongeval zijn vrijgekomen, zich langs de geluidsschermen kunnen verspreiden [2]. Hierdoor bestaat meer kans op escalatie van het incident naar andere wagons met gevaarlijke stoffen.
Geluidsschermen hinderen het optreden van de hulpverleningsdiensten bij de bestrijding van treinincidenten altijd in bepaalde mate. Uit genoemd onderzoek bleek ook dat de bestrijding van een incident bij meer dan 2 meter hoge geluidsschermen minder effectief kan zijn [2]. Beide factoren veroorzaken dat de externe veiligheid bij meer dan 2 m hoge geluidsschermen lager is dan wanneer er geen geluidsschermen zijn.
In het onderhavige gezamenlijke onderzoek van NIFV en TNO is geconstateerd dat ook bij hoge geluidsschermen (i.e. hoger dan 2 m) het externe veiligheidsniveau van de Betuweroute voldoet aan het vigerende toetsingskader uit de circulaire RNVGS [7]. De kans op een zeer ernstig ongeval (warme BLEVE van een LPG-wagon of het vrijkomen van een giftig gas, bijv. ammoniak) is bij hoge geluidsschermen circa 5 maal groter dan elders langs de Betuweroute, en bedraagt bij het langste hoge geluidsscherm (bijna 3 km) ééns in de driehonderdduizend jaar. Ter vergelijking: de geaccepteerde kans op een dijkdoorbraak in de Betuwe bedraagt ééns in de 1500 jaar. Door de aanwezigheid van het ERTMS-beveiligingssysteem, het ontbreken van gelijkvloerse kruisingen en andere veiligheidsvoorzieningen is bij de hoge geluidsschermen langs de Betuweroute de kans op een ernstig ongeval met gevaarlijke stoffen nog steeds 2 keer lager dan op het overig spoor in Nederland.

In het onderzoek is vastgesteld dat door de mogelijk grotere spreiding van vrijgekomen brandbare vloeistoffen bij een ongeval en langduriger bestrijding van dit soort ongevallen, er een grotere kans op een warme BLEVE van een LPG-wagon of het instantaan vrijkomen van de inhoud van een tank met zeer giftig gas (bijv. ammoniak) bestaat. Om de externe veiligheid bij hoge geluidsschermen te beheersen is een ontruiming van aanwezige personen binnen een zone van 200 m van de Betuweroute binnen 30 minuten na het ongeval gewenst. Deze ontruiming zal beter gaan indien weinig mensen
binnen de 200 m zone aanwezig zijn. Tot circa 10 woonadressen (25 personen) binnen de 200 m zone zal dit, bij een gerichte bevolkingsvoorlichting, geen probleem zijn. In onderstaande tabel zijn locaties aangegeven waar vanwege de bebouwing, meer personen binnen de 200 m zone aanwezig kunnen zijn. Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute

(...)

Aanbevolen wordt om voor de bovenstaande locaties te onderzoeken of door aanvullende maatregelen de externe veiligheid kan worden verbeterd. Hiervoor zijn de onderstaande maatregelen te overwegen.
- Vervoer van brandbare gassen en zeer toxische gassen in bloktreinen.
- Vloeistofplasbeperkende maatregelen, gericht op het beperken van de
nadelige verspreiding van (brandbare) vloeistoffen bij geluidsschermen.
- Maatregelen die de alarmering en verkenningsfase van de
incidentbestrijding versterken, zoals:
o camerabewaking op kritische locaties op het traject
o verbetering ladinglijst en/of meldingsprocedure
o verkenning mbv. redvoertuig en/of helikopter (KLPD/Defensie).
- Maatregelen ter verbetering van de repressieve fase van de
incidentbestrijding, zoals:
o protocollen voor de inzet van de brandweer en machinist
o locatiegebonden incidentbestrijdingsplan.

Zoals in de inleiding van het rapport gesteld wordt, biedt dit onderzoek geen handreiking voor operationeel optreden. Indien na bestuurlijk overleg besloten wordt extra maatregelen te treffen, zal voor de betreffende situatie aangepaste operationele planvorming plaatsvinden. Maatregelen gericht op extra blusvoorzieningen langs het spoor (zoals sprinklers) zijn niet geselecteerd, omdat de kosten hiervan als erg hoog worden ingeschat en het geruime tijd zal duren voordat een dergelijke maatregel kan worden geïmplementeerd. Ook is het effect van deze maatregelen op het plaatsgebonden risico (PR), groepsrisico (GR) en Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute resteffect niet zeker. Wel mag een positief effect op de beheersbaarheid worden verwacht.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 3 november 2007, 12:45:16
http://www.telegraaf.nl/binnenland/74348971/Auto_rijdt_mee_met_locomotief_Betuwelijn.html?p=20,1

vr 2 nov 2007, 17:50 | 60 reacties
Auto rijdt mee met locomotief Betuwelijn

UTRECHT - Elke elektrische locomotief die de laatste twee weken van deze maand over de Betuwelijn rijdt, krijgt begeleiding van een auto met technici. Die moeten ingrijpen als er iets mis gaat.

Volgens spoorbeheerder ProRail controleert de meerijdende ploeg dan of de spanning wel van de bovenleiding is gehaald, zodat hulpverleners aan het werk kunnen. Het bedrijf bevestigde vrijdag een bericht hierover op NOS Teletekst.

Vanaf 15 november komt er spanning op de bovenleiding van de Betuwelijn. Normaal gesproken zouden brandweerlieden bij een ongeval moeten ingrijpen, maar zij zijn nog niet klaar met de speciale opleiding die ze hiervoor moeten volgen.

Het voltage op de lijn wordt hoger omdat er zware treinen op rijden. De brandweerlieden zijn naar verwachting in december klaar met hun training.

De Betuwelijn is 16 juni geopend. Tot nu toe rijden er alleen diesellocomotieven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 6 december 2007, 23:01:57
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article862921.ece/Brandweer_niet_klaar_voor_extra_treinen_Betuwelijn
 
Brandweer niet klaar voor extra treinen Betuwelijn

(Novum) - De brandweer van het Gelderse Duiven is niet voorbereid op uitbreiding van het aantal treinen op de Betuweroute. Spoorbeheerder ProRail wil het aantal treinen maandag verhogen. Burgemeester van Duiven Henk Zomerdijk wil dat de uitbreiding tot begin volgend jaar wordt uitgesteld.
Lees het artikel

Bij calamiteiten op het spoor moet om de vijftien kilometer worden gecontroleerd of de spanning van de bovenleiding is. Dat moet de regionale brandweer doen. Maar Duiven krijgt voor maandag niet voldoende brandweerlieden opgeleid en wil dat de minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) een oplossing biedt. De burgemeester legt alle verantwoordelijkheid bij de minister wanneer er iets misgaat.

Volgens de minister is het niet meer mogelijk om meetploegen van ProRail mee te laten rijden om de spanning te controleren. ProRail reed in de oude situatie mee met goederentreinen, maar dat is bij verhoging van het aantal ritten volgens ProRail ondoenlijk en onpraktisch.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 8 december 2007, 11:25:36
Alle kazernes bemand...?? Uitrukpakken aan....?? Het gaat gebeuren!!! ;D ;D ;D


http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=902458/sc=807dfc

Betuweroute eindelijk in gebruik
Gepubliceerd op zaterdag 08 december 2007
Het afgelopen halfjaar reden goederentreinen slechts bij grote uitzondering over de 4,7 miljard euro kostende Betuweroute. Dat verandert met ingang van zondag, als de nieuwe dienstregeling in heel Europa van kracht wordt.

,,Voor de komende week hebben de vervoerders honderd ritten gereserveerd'', aldus een woordvoerster van Keyrail, de beheerder van de spoorlijn die in juni officieel werd geopend door koningin Beatrix. ,,Voor de weken daarna geldt hetzelfde beeld.''

Vijftig treinen
In de loop van 2008 verwacht Keyrail dagelijks vijftig treinen op de lijn die exclusief is aangelegd voor goederenvervoer. In 2012 moeten er per dag 150 treinen rijden.

Keyrail is bij dat aantal uit de kosten en kan daarna mogelijk zelfs winst gaan maken met de exploitatie van de lijn.

Brandveiligheid
De afgelopen tijd plaatsten burgemeesters van gemeenten langs de Betuweroute vraagtekens bij de brandveiligheid.

Bij brand moeten de blussers kunnen controleren of de spanning van de bovenleiding af is. Als dat niet gebeurt, is electrocutie een reëel gevaar, aangezien er 25.000 volt op de hoogspanningskabels staat.

Spanningstesters
De brandweerkorpsen in de omgeving van de lijn krijgen spanningstesters. Die apparaten zijn inmiddels officieel goedgekeurd, maar de brandweer moet er nog wel mee leren werken.

Ongeveer 300 brandweerlieden krijgen nog voor de kerst een cursus waarbij ze leren hoe ze de testers moeten gebruiken.

In de tussenliggende periode wordt de veiligheid van het treinverkeer gewaarborgd door zogeheten 'aardingsploegen', die werken vanuit vier posten, ongeveer 15 kilometer van elkaar. Zij kunnen snel ter plaatse gaan als er iets misgaat met een transport.