droog of nat verbinden bij brandwond

Auteur Topic: droog of nat verbinden bij brandwond  (gelezen 16647 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

martin vermeer

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2006, 00:06:14
ik blijf het vreemd vinden omdat aangeleerd wordt dat je een brandwond steriel moet afdekken. en zoals ik het nu begrijp gaan we met een natte lap naar de dokter

Het OK-boekje gaat vaak uit van de ideale situatie :'(
misschien een beetje "raar"gezegd : "een antibiotica kuur doet wonderen"

De infectie is nu niet je eerste prioriteit ;)
. Wanneer je op een plaats bent waar je alleen een natte theedoek tot je beschikking hebt deze gewoon gebruiken ;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2006, 09:50:11
Het OK-boekje gaat vaak uit van de ideale situatie :'(.

Wanneer je op een plaats bent waar je alleen een natte theedoek tot je beschikking hebt deze gewoon gebruiken ;)

En als het goed is, heeft je instructeur dat ook verteld!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2006, 17:54:29
Waarom wordt zo de nadruk gelegd op de onzinnigheid van het steriel verbinden (volgens bld 120 alleen als je de middelen daarvoor beschikbaar hebt) en men blijkbaar vergeet dat er op bld 124 de optie slootwater nadrukkellijk benoemd wordt als alternatief als er geen leidingwater voorhanden is.


leerling

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2006, 18:56:36
Waarom wordt zo de nadruk gelegd op de onzinnigheid van het steriel verbinden (volgens bld 120 alleen als je de middelen daarvoor beschikbaar hebt) en men blijkbaar vergeet dat er op bld 124 de optie slootwater nadrukkellijk benoemd wordt als alternatief als er geen leidingwater voorhanden is.




Naar mijn mening zou er beter kunnen staan koelen, koelen, daarna steriel afdekken natte doek erover en dan fixeren


martin vermeer

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2006, 23:42:57
Zoals al eerder gezegd is(als je even terug leest) 8), het koelen heeft de hoogste prioriteit en een evt. infectie is van latere zorg ::). Ik snap best dat het moeilijk te bevatten is, maar het OK gaat uit van een ideale omstandigheid en een ideale situatie, in praktijk zal dit vaak anders lopen! ;)


100% Mike

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2006, 19:18:46
Het is zo simpel:

Koelen met water, de rest komt later. ;)


kamphuis

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2006, 21:08:49
Het is zo simpel:

Koelen met water, de rest komt later. ;)

Het is inderdaad simpel.

Bij tweede  en derde graads brandwonden:
1- koelen
2- afdekken met een dekverband
3- zorgen voor proffesionele hulp

De methode van koelen staat los van de methode van afdekken. De dekverbanden in de eerstehulpverlening bij het OK zijn DROGE verbanden. Ook brandwonden moeten met een droog verband worden afgedekt. Bij voorkeur is dat een metallinecompres. Dat compres is vochtopnemend om de wond droog te houden. Is geen steriel materiaal voorhanden kan een schone, droge theedoek gebruikt worden (binnenkant op wond).


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2006, 22:21:09

De methode van koelen staat los van de methode van afdekken. De dekverbanden in de eerstehulpverlening bij het OK zijn DROGE verbanden. Ook brandwonden moeten met een droog verband worden afgedekt. Bij voorkeur is dat een metallinecompres. Dat compres is vochtopnemend om de wond droog te houden. Is geen steriel materiaal voorhanden kan een schone, droge theedoek gebruikt worden (binnenkant op wond).

Niet helemaal waar, bij gebruik van het Burnshield kompres (of van een ander merk), worden deze twee methoden samengevoegd. Het OK kent in het boekje geen Burnshield, wat niet wil zeggen dat dit in de EHBO niet gebruikt wordt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2006, 08:07:12
De dekverbanden in de eerstehulpverlening bij het OK zijn DROGE verbanden.
Ook brandwonden moeten met een droog verband worden afgedekt.

De tweede zin is misschien het gevolg van de eerste zin, ik ken geen medische reden waarom het verband droog zou MOETEN zijn.

Bij voorkeur is dat een metallinecompres. Dat compres is vochtopnemend om de wond droog te houden.

Waarom zou je deze wond droog willen maken /houden ?
Zoals reeds gezegd, allelerlei waterjel opolossingen zijn juist nat en werken mede daardoor veel beter
(o.a. betere warmte geleiding waardoor je een langer koelend effect hebt)

In zijn algemeenheid moeten we ons niet blindstaren op wat het OK boekje verteld, het is een goede basis, misschien wel een hele goede basis, maar er is meer onder de zon, ook voor de echte ehbo'er en gelukig erkend het OK dat ook, er kan (en mag van het OK) een hoop meer maar dat wordt alleen door hen niet/nog niet/niet meer aangeleerd.
Het forum is er juist om je horizon te verbreden en niet bedoelt om alles aan de inhoud van het OK boekje te toetsen alsof het een wet zou zijn. Althans dat is mijn insteek  :)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2006, 08:47:29
Op de laatste les kregen wij de tip om bij een buikverwonding met uitpuilende ingewanden (darmen) ook een nat verband aan te leggen.