vergiftiging

Auteur Topic: vergiftiging  (gelezen 7536 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMD

• Gast
Gepost op: 27 januari 2006, 14:29:57
er wordt altijd gezegt dat bij een petroleumprodukt, je het slachtoffer niet moet laten drinken en niet moet laten braken, omdat dit produkt boven op het  water drijft, maar is dat wel zo in de maag :o

het verdunt dus niet en door braken komt het via dezelfde weg terug, waar weer chemische dampen van afstralen.

helm

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2006, 14:38:52
... je het slachtoffer niet moet laten drinken en niet moet laten braken ...

Dit geldt voor elke vergiftiging. Bel de SEH, dan hoor je wel wat je doen moet (vrijwel altijd langskomen). Bij bewusteloosheid van het slachtoffer 1-1-2 bellen.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2006, 15:10:02
Dit geldt voor elke vergiftiging.

Meen je dat nou?  ???

Bij bijtende stoffen juist wel drinken.
Bij overige geldt juist weer dat je wel moet braken.
Althans volgens het boekje..
 :-\

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2006, 15:16:50
Op de SEH kan direct overlegt worden met het R.I.V.M. van hoe en wat te doen en eventueel wat voor antidota (tegen gif)
(op een seh is dat in voorraad aanwezig) gegeven moet worden.
ik denk dat René daar op doelt.

Afhankelijk van tijdstip van ingestie kan evt. de maaggespoeld worden.
Soms een scopie (van slokdarm of long) om de beschadiging te constateren.

AMD

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2006, 15:32:46
Op de SEH kan direct overlegt worden met het R.I.V.M. van hoe en wat te doen en eventueel wat voor antidota (tegen gif)
(op een seh is dat in voorraad aanwezig) gegeven moet worden.
ik denk dat René daar op doelt.

Afhankelijk van tijdstip van ingestie kan evt. de maaggespoeld worden.
Soms een scopie (van slokdarm of long) om de beschadiging te constateren.

waar staat het RIVM voor ik ken wel het nationale vergiftigingen informatie centrum?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2006, 15:35:46
... omdat dit produkt boven op het  water drijft, maar is dat wel zo in de maag :o...

Jep, ook daar... je wordt er m.i. alleen maar zieker van als je drinkt na een petroleumintoxicatie.
Arts  www.alphalog.nl

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2006, 15:53:21
waar staat het RIVM voor ik ken wel het nationale vergiftigingen informatie centrum?

Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieuhygiëne

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2006, 17:26:57
Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieuhygiëne
bedankt ;)

nationale vergiftigingen informatie centrum idem ;)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2006, 17:41:53
Ik vrees dat vergeten wordt dat we het hebben over de eerste hulp, in afwachting van de deskundige hulp.

Tot die tijd kan de EHV'er wel degelijk iets betekenen voor het slachtoffer.

Als je petroleumproducten (olieachtige vloeistoffen die lichter zijn als water en daarin niet oplossen) inslikt, zal deze stof zich op weg naar de maag verdelen over de slijmvliezen, met als grootste risico, dat de stof in de longblaasjes terecht komt en daar de uitwisseling van zuurstof belemmeren. een druppel olie kan een vierkante meter zeewater volledig afsluiten. De stof wordt in de maag (gedeeltelijk) gemengd met de maaginhoud. Het enige wat ik zeker weet is dat drinken de inhoud vloeibaarder maakt en, in combinatie van het risico van braken omdat men er ziek van wordt, wordt de kans dat deze stof in de longen kan komen alleen maar groter maakt. Dat geldt ook voor het laten braken.

niet drinken en niet braken.

Voor bijtende stoffen geldt dat vooral de mondholte en de slokdarm aangetast wordt. De maag is veel beter bestand tegen zuren en logen.
Het enige wat ik ook nu zeker weet is dat drinken de inhoud vloeibaarder maakt en, in combinatie van het risico van braken omdat men er ziek van wordt, zal de slokdarm en mondholte opnieuw aangetast worden. Drinken is niet gericht op het verdunnen, maar het spoelen van de mond en slokdarm zodat de aantasting daarvan beperkt wordt. Hier moet de gulden middenweg gezocht worden met het laten drinken van een of twee glazen water.

drinken en niet braken.

Voor schadelijke stoffen geldt dat voorkomen moet worden dat de stof in de bloedbaan kan komen. De enige manier die wij als EHV'ers dat kunnen bereiken is laten braken, mits het s.o. dit kan. Het enige wat ik ook hier zeker weet is dat drinken de inhoud vloeibaarder maakt en sneller door het lichaam wordt opgenomen. Medicijnen worden daarom vaak met water ingenomen.

niet drinken en braken

Uiteraard als de toestand van het slachtoffer dit toelaat.

Bellen van het informatiecentrum heeft geen enkele zin, omdat men aan EHV'ers deze informatie bniet verstrekt.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2006, 17:52:20
Ik bedoelde er ook mee met dat men zelf kontakt zou leggen hoor! ;)

misschien is dit wel een zeer handig hulpmidddel voor binnen de ehbo!