Ik vrees dat vergeten wordt dat we het hebben over de eerste hulp, in afwachting van de deskundige hulp.
Tot die tijd kan de EHV'er wel degelijk iets betekenen voor het slachtoffer.
Als je petroleumproducten (olieachtige vloeistoffen die lichter zijn als water en daarin niet oplossen) inslikt, zal deze stof zich op weg naar de maag verdelen over de slijmvliezen, met als grootste risico, dat de stof in de longblaasjes terecht komt en daar de uitwisseling van zuurstof belemmeren. een druppel olie kan een vierkante meter zeewater volledig afsluiten. De stof wordt in de maag (gedeeltelijk) gemengd met de maaginhoud. Het enige wat ik zeker weet is dat drinken de inhoud vloeibaarder maakt en, in combinatie van het risico van braken omdat men er ziek van wordt, wordt de kans dat deze stof in de longen kan komen alleen maar groter maakt. Dat geldt ook voor het laten braken.
niet drinken en niet braken.
Voor bijtende stoffen geldt dat vooral de mondholte en de slokdarm aangetast wordt. De maag is veel beter bestand tegen zuren en logen.
Het enige wat ik ook nu zeker weet is dat drinken de inhoud vloeibaarder maakt en, in combinatie van het risico van braken omdat men er ziek van wordt, zal de slokdarm en mondholte opnieuw aangetast worden. Drinken is niet gericht op het verdunnen, maar het spoelen van de mond en slokdarm zodat de aantasting daarvan beperkt wordt. Hier moet de gulden middenweg gezocht worden met het laten drinken van een of twee glazen water.
drinken en niet braken.
Voor schadelijke stoffen geldt dat voorkomen moet worden dat de stof in de bloedbaan kan komen. De enige manier die wij als EHV'ers dat kunnen bereiken is laten braken, mits het s.o. dit kan. Het enige wat ik ook hier zeker weet is dat drinken de inhoud vloeibaarder maakt en sneller door het lichaam wordt opgenomen. Medicijnen worden daarom vaak met water ingenomen.
niet drinken en braken
Uiteraard als de toestand van het slachtoffer dit toelaat.
Bellen van het informatiecentrum heeft geen enkele zin, omdat men aan EHV'ers deze informatie bniet verstrekt.