houd afstand bij AED

Auteur Topic: houd afstand bij AED  (gelezen 5617 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

leerling

  • Gast
Gepost op: 29 januari 2006, 15:15:20
Moet je nu bij een analyse van de  AED,  en bij schok geadviseerd  altijd 'houd afstand' roepen. Je blijft roepen. :D




Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2006, 15:17:33
Moet je nu bij een analyse van de  AED,  en bij schok geadviseerd  altijd 'houd afstand' roepen. Je blijft roepen. :D

Is dit een vraag? Je geeft het antwoord namelijk zelf al ;)...


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2006, 15:22:14
Vraag het eens aan je instructeur/-trice.
Je hebt vast wel goed opgelet...... :-X
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2006, 01:05:50
Moet je nu bij een analyse van de  AED,  en bij schok geadviseerd  altijd 'houd afstand' roepen. Je blijft roepen. :D
Nee, je moet je gezond bestand gebruiken.
Je roept om mensen te waarschuwen, als ze daaraan gehoor geven, heeft het weinig zin om te blijven roepen.
Pas als iemand aanstalten maakt om het s.o. aan te raken, dan waarschuw je opnieuw.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2006, 10:20:54
Je vraag is onhandig geformuleerd, om een goed antwoord te krijgen.. Maar ik denk dat de meesten wel doorhebben wat je bedoeld.

Zowel bij de analyse fase als bij de shock fase, is het belangrijk door lichaamshouding van jouw en je medehulpverleners, en door gesproken commando's van de AED bediener om naar de rest van de omstanders duidelijk te maken dat ze uit de buurt moeten blijven..

Soms lijkt dat overdreven, maar het geeft in ieder geval naar het publiek aan dat je weet, wat je doet..  Daarom kan hardop tellen ook helpen, tijdens borstcompressies je hulpverlening verder te organiseren door omstanders instructies te geven...

Een AED bediener, heeft als het goed is dus ook in een goede training gehad, over zijn eigen houding en gedrag en welke effecten dat kan hebben op het publiek.



Hier lijkt het gebaar van de hulpverlener aan het hoofd overbodig, want hij houd ongeveer een muur tegen.., En toch geeft het gebaar aan, dat je bij het slachtoffer uit de buurt moet blijven...


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2006, 20:13:12
Toen ik de cursus AED-bediener volgde, is me geleerd om te waarschuwen om afstand te bewaren. Dit ivm de mogelijkheid dat iemand het slachtoffer(ongewild) zou kunnen aanraken, waardoor de analyse door de AED wordt verstoord. Dus alle anderen op afstand wanneer je een schok geeft of het apparaat een analyse maakt

Sander


kader5701

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2006, 15:20:25
en zorg dat jezelf ook geen direct kontakt hebt met het slo, ander krijg je in de analyse-fase de melding: beweging waargenomen, in de schok-fase gewoon een "opdonder"


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2006, 12:35:23
Hoi Gert,
het is inderdaad verstandig om het slachtoffer niet aan te raken tijdens de analysefase. Toch is het echt niet zo dat wanneer je tijdens de shock het slo vasthoudt, jij ook een opdonder krijgt. Zelf ben ik werkzaam op een CCU waar wij dagelijks mensen een shock geven, en om te bewijzen dat je geen opdonder krijgt wanneer de patient wordt geshocked houdt de cardioloog altijd de patient gewoon vast. Ik kan niet zeggen dat hij er echt slechter van wordt, en daarbij merkt hij er niks van. De stroom gaat immers tussen de plakkers heen en weer.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2006, 13:06:31
Hoi Gert,
het is inderdaad verstandig om het slachtoffer niet aan te raken tijdens de analysefase. Toch is het echt niet zo dat wanneer je tijdens de shock het slo vasthoudt, jij ook een opdonder krijgt. Zelf ben ik werkzaam op een CCU waar wij dagelijks mensen een shock geven, en om te bewijzen dat je geen opdonder krijgt wanneer de patient wordt geshocked houdt de cardioloog altijd de patient gewoon vast. Ik kan niet zeggen dat hij er echt slechter van wordt, en daarbij merkt hij er niks van. De stroom gaat immers tussen de plakkers heen en weer.



dan heeft hij geluk want heb al aardig wat artsen en verpleegkundigen gezien die een schokje meekregen en er bijvoobeeld een zwarte nagel oid aan over hielden  :D ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2006, 23:16:53
Hoi Gert,
het is inderdaad verstandig om het slachtoffer niet aan te raken tijdens de analysefase. Toch is het echt niet zo dat wanneer je tijdens de shock het slo vasthoudt, jij ook een opdonder krijgt. Zelf ben ik werkzaam op een CCU waar wij dagelijks mensen een shock geven, en om te bewijzen dat je geen opdonder krijgt wanneer de patient wordt geshocked houdt de cardioloog altijd de patient gewoon vast. Ik kan niet zeggen dat hij er echt slechter van wordt, en daarbij merkt hij er niks van. De stroom gaat immers tussen de plakkers heen en weer.

Tijdens bungee jumpen op een jaarmarkt wilde de instructeur laten zien dat het veilig was om springen met maar een i.p.v. twee kabels vastgehaakt.
Helaas raakte tijdens de sprong ook een veiligheidskabel los en de man knalde daardoor 1 meter naast het veiligheidskussen op de grond.
Het heeft de stemming op de jaarmarkt niet bevorderd.