bloedonderzoek

Auteur Topic: bloedonderzoek  (gelezen 12081 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2006, 14:39:53
Is die MB niet een onderdeel van de CPK (creatine(fosfo)kinase)? Een van de subtypen die specifiek is voor de hartspier. (MM: skeletspieren, MB: Hartspier, BB: hersenen).

Troponine is al vrij vroeg in het bloed aanwezig en dus een goeie indicator in de acute fase. Er zijn hele mooie grafiekjes van die de verschillende enzymen op een tijdas laten zien. Heb er jammer genoeg geen digitaal bij de hand..

idd.
In het standaard lab.pakket wordt de ck altijd bepaald en indien verhoogd wordt de mb mee bepaald
De ck stijging is juist vaak in een acute fase (de stijging ervan) goed aantoonbaar
(alhoewel er ook infarcten bestaan zonder ck stijging, of bijv. zonder ecg afwijkingen)

Ik dacht juist dat de troponine pas na 6 uur na onstaan van klachten pas aantoonbaar was?

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2006, 14:49:58
idd.
In het standaard lab.pakket wordt de ck altijd bepaald en indien verhoogd wordt de mb mee bepaald
De ck stijging is juist vaak in een acute fase (de stijging ervan) goed aantoonbaar
(alhoewel er ook infarcten bestaan zonder ck stijging, of bijv. zonder ecg afwijkingen)

Ik dacht juist dat de troponine pas na 6 uur na onstaan van klachten pas aantoonbaar was?

Creatine Kinase heeft een piek binnen 24 uur en is gewoonlijk na 48 uur weer normaal.
Troponines (T en I), zeer specifiek voor hartspierschade, hebben een vroege release (2-4 uur) en de spiegels kunnen tot 7 dagen na event verhoogd blijven. Piek vindt plaats na ongeveer 24 uur. Troponines zijn specifieker dan CK-MB.
AST (aspartaat aminotransferase) en LDH (lactaat dehydrogenase) zijn minder specifiek voor een myocardinfarct. LDH heeft een piek na ongeveer 3-4 dagen en kan verhoogd blijven tot 10 dagen na event.

(bovenstaande info uit: Kumar and Clark Clinical Medicine, 5th edition, pg 777)

De spiegels van de enzymen zijn afhankelijk van de nierfunctie. Piektijden en enzymwaarden verschillen per individu, afhankelijk van ernst van infarct.

Vreemd genoeg staat in het diagnostisch kompas (zoeken op myocardinfarct) inderdaad dat troponine na 6-8 uur pas in het bloed aanwezig is. Stijging van CK-MB tussen 4 en 8 uur.
Misschien dat Kumar er een beetje naast zit ;)...

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 1 februari 2006, 15:02:09
Klopt idd. dat troponine zeer specifiek is voor beschadiging aan de hartspier.

Als de patiënt bij ons binnen komt in de acute fase, dus zeg, 15min. na ontstaan klachten
heeft het nog geen zin om deze bepaling te doen.
als de klachten  al langer ontstaan wordt hij wel bepaald op de SEH
in de andere gevallen op de ic/ccu ;)

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2006, 15:09:30
Klopt idd. dat troponine zeer specifiek is voor beschadiging aan de hartspier.

Als de patiënt bij ons binnen komt in de acute fase, dus zeg, 15min. na ontstaan klachten
heeft het nog geen zin om deze bepaling te doen.
als de klachten  al langer ontstaan wordt hij wel bepaald op de SEH
in de andere gevallen op de ic/ccu ;)

De (werk)diagnose Myocardinfarct wordt dan met name op anamnese en ECG gesteld neem ik aan? Want ook de andere labbepalingen zijn pas na enkele uren meetbaar.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 1 februari 2006, 15:18:54
De (werk)diagnose Myocardinfarct wordt dan met name op anamnese en ECG gesteld neem ik aan? Want ook de andere labbepalingen zijn pas na enkele uren meetbaar.
idd. eigenlijk pas na een paar dagen en diverese andere onderzoeken (bijv. echo cor, fietsergometrie, CAG (hartcatheterisatie)) ;)

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 9 februari 2006, 13:34:30
Volgens mij mag men de Diagnose MI pas stellen als er positief getest is op Troponine I en/of CK-MB. Althans zo stelt de cardioloog het.
Een hartinfarct is pas echt een infarct als er permanente celschade (necrose) onstaat (ong. 30 min na de coronairverstopping).
Maar als men het ECG bekijkt en er dus tekenen van Ischemie zich openbaren in het ECG in de acute fase kan men wel de diagnose CVA stellen.
(moet volgende week tentamen maken over deze stof, dus gelukkig heb ik me er enigzins mee bezig gehouden)
Behandeling in de acute fase is meestal trombolytica, beta blokkers en PCI

idd. eigenlijk pas na een paar dagen en diverese andere onderzoeken (bijv. echo cor, fietsergometrie, CAG (hartcatheterisatie)) ;)

Volgens mij is alleen een echo cor zinvol na een MI. De CAG lijkt me alleen wat voor het opsporen van de coronairvernauwing, en fietsergmometrie meer in de zin van vroegtijdige opsporing van CVA en Hartfalen

zwaailamp

• Forum gebruiker
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #16 Gepost op: 9 februari 2006, 18:10:42
hoi Niels,
waar gebruik jij de afkorting cva voor? cva wordt meestal gebruikt om een hersenbloeding of infarct mee te benoemen. Bedoel je niet ACS? Acuut Coronair Syndroom?
Toch is het niet helemaal terecht om te stellen dat je iets alleen een infarct mag noemen wanneer er gestegen enzymen zijn. Als iemand in de acute fase st elevaties op het ecg laat zien, en die patient wordt acuut behandeld met een dotter procedure, dan kan het zijn dat er geen ck stijging is, of zeer minimale stijging.
wat betreft de onderzoeken na een infarct:
in sommige gevallen is er wel duidelijke enzymstijging, maar geen duidelijke ecg afwijkingen, in zo'n geval kan er een cag gedaan worden, om te kijken welk vat er afgesloten is.

succes met je tentamen trouwens.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2006, 18:19:21
hoi Niels,
waar gebruik jij de afkorting cva voor? cva wordt meestal gebruikt om een hersenbloeding of infarct mee te benoemen. Bedoel je niet ACS? Acuut Coronair Syndroom?
Toch is het niet helemaal terecht om te stellen dat je iets alleen een infarct mag noemen wanneer er gestegen enzymen zijn. Als iemand in de acute fase st elevaties op het ecg laat zien, en die patient wordt acuut behandeld met een dotter procedure, dan kan het zijn dat er geen ck stijging is, of zeer minimale stijging.
wat betreft de onderzoeken na een infarct:
in sommige gevallen is er wel duidelijke enzymstijging, maar geen duidelijke ecg afwijkingen, in zo'n geval kan er een cag gedaan worden, om te kijken welk vat er afgesloten is.

succes met je tentamen trouwens.
Nog even voor mijn begrip, het is toch zo dat je ST stijging kan hebben (ischemie in de (hyper)acutefase) zonder dat er al permanente schade is opgetreden (infarctie/necrose)
Die ST stijging kan je dan toch niet beschouwen als teken van infarctie zoals je dat bijvoorbeeld met een pathologische Q doet ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2006, 21:30:55
we dwalen wat af  ............ ;)

@ Jacques: ST elevatie wijst in ieder geval op O2 tekort (als er dan direct behandeling plaats vindt, kan dat)
                (maar dat is ook bij ST depressie)....zo zijn er ook infarcten, zoder Q vorming,
                non-q-wave infarct
@zwaailamp: wat Niels bedoeld met CVA in de context van hersenbloeding/herseninfarct in de laatste regels van zijn tekst klopt.
                  de eerdere CVA zal een typfoutje zijn ;)
                  Je kan de diagnose M.I. pas dus feitelijk na een paar dagen stellen.

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2006, 11:55:15
we dwalen wat af  ............ ;)

@ Jacques: ST elevatie wijst in ieder geval op O2 tekort (als er dan direct behandeling plaats vindt, kan dat)
                (maar dat is ook bij ST depressie)....zo zijn er ook infarcten, zoder Q vorming,
                non-q-wave infarct
@zwaailamp: wat Niels bedoeld met CVA in de context van hersenbloeding/herseninfarct in de laatste regels van zijn tekst klopt.
                  de eerdere CVA zal een typfoutje zijn ;)
                  Je kan de diagnose M.I. pas dus feitelijk na een paar dagen stellen.

Oeps, gelukkig heb ik nog een weekje om het bij te poetsen, maar al die afkortingentermingologie laat me ook een beetje duizelen. Helemaal omdat ik ook nog een longen en nieren erbij moet leren. Lekker hoor een blok 'stoornissen in het milieu interieur'. Hoe breed kun je het doen. Gelukkig dat ze nog wel iets met elkaar te maken hebben (als er een in de problemen komt komen de andere twee ook in de problemen als je het maar genoeg tijd geeft).