Brandweer van het noorden probleem met piepers

Auteur Topic: Brandweer van het noorden probleem met piepers  (gelezen 7824 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Gepost op: 31 januari 2006, 12:04:29
Alarm voor brandweer in Noorden deugt niet

Gepubliceerd op 31 januari 2006, 07:00
Laatst bijgewerkt op 31 januari 2006, 08:35

assen/groningen -  
De nieuwe piepers van de brandweer in onder meer Drenthe en Groningen zijn een drama. De alarmontvangers zijn kwetsbaar en extreem storingsgevoelig. Brandweerlieden missen daardoor regelmatig oproepen.

De alarmcentrale in Drenthe geeft bij een noodsituatie nu voor de zekerheid twee keer alarm. Bovendien kunnen brandweerlieden met een storende pieper een tweede exemplaar van een ander type krijgen. Dit is de Daf Duretech. Dit exemplaar zou prima werken, maar heeft het bij de Europese aanbesteding afgelegd tegen de huidige Xstream.

Ook kopen brandweerlieden zelf piepers om maar geen oproep te missen. " Ik mag dat eigenlijk niet zeggen, maar het is zo", zegt Vincent van de Griendt van de regionale brandweer Drenthe. Hij is projectleider C2000, het nieuwe mobiele communicatiesysteem voor hulpdiensten van de overheid. Volgens hem hebben in Drenthe vijf tot tien korpsen last van storingen. "Een afschuwelijk verhaal, een soap."

Voorlichter van de hulpdiensten in Groningen Cyriel Hamstra heeft ook klachten gekregen over gemiste alarmmeldingen. Groningen is nu bezig met een inventarisatie van klachten en wil daarna de leverancier aanspreken. Dat bedrijf, Koning & Hartman in Delft, wil niet reageren op de kritiek. De firma heeft ruim 20.000 nieuwe piepers geleverd aan de brandweer in Nederland.

aldus
www.dvhn.nl
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article250668.ece?secId=22




Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2006, 15:36:42
Aanvulling van het ANP:


P2000: Grote problemen met piepers brandweer


LEEUWARDEN - De nieuwe piepers van de brandweer veroorzaken in het hele land grote problemen. Brandweermensen krijgen de alarmering vanuit de centrale meldkamer niet of te laat binnen. Bovendien gaan de piepers snel kapot. De NVBR, de Nederlandse Vereniging voor Brandweer en Rampenbestrijding, brengt de problemen landelijk in kaart.

In Drenthe heeft de brandweer inmiddels maatregelen getroffen om te bereiken dat iedereen gealarmeerd wordt. ,,We laten een melding twee keer uitgaan en op sommige posten worden mobiele telefoons ingezet'', zegt V. van de Griendt, projectleider C2000 bij de regionale brandweer Drenthe.

Volgens de projectleider zijn heel wat piepers uit woede kapotgegooid. ,,Mensen balen natuurlijk vreselijk, als ze thuis zitten en ineens een brandweerauto voorbij zien rijden. Dat zorgt voor erg veel frustratie.'' Tot nu toe heeft het niet geleid tot het missen van een brand. ,,We zijn altijd creatief in geval van nood'', zegt Van de Griendt.

Met de overgang naar het digitale communicatiesysteem C2000 voor hulpverleners moeten alle brandweermensen in Nederland een nieuw type pieper krijgen, een zogenaamde pager. Die is na een Europese aanbesteding bij een bedrijf besteld, Koning & Hartman in Den Haag. Die onderneming heeft volgens de brandweerkorpsen nog geen goede pager kunnen ontwikkelen. De brandweerkorpsen hebben wel een afnameplicht en zitten aan het bedrijf vast.

Volgens algemeen directeur O. Coene van het bedrijf Koning & Hartman zijn niet alle problemen aan zijn bedrijf te wijten. ,,In sommige regio's lag de frequentie van het netwerk te dicht bij een ander netwerk. Daardoor kwamen meldingen niet door, maar dat heeft niets met de pager op zich te maken.''

De directeur wil het probleem ook niet bagatelliseren. ,,Er zijn problemen en daar werken we aan. We proberen ze in overleg met de brandweer op te lossen.''

De regio Utrecht heeft besloten om na alle problemen met de pagers het oude, analoge communicatienetwerk in de lucht te houden. Andere regio's gebruiken zogenaamde 'illegale pagers' van andere fabrikanten die er wel voor zorgen dat de meldingen doorkomen.

Bron: ANP


 . . . . . . . .   ;)


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2006, 23:21:13
Ook Rijnmond is aan het testen met de infostreams, zo ook hier op Goeree Overflakkee o.a. op Ouddorp, gemeente Goedereede. De infostreams missen gewoon af en toe berichten, vandaar dat ze hier allemaal nog de analoge piepers op zak hebben. Ze hadden half januari al uitgeleverd moeten worden aan de korpsen.

Toch nog maar eventjes uitstellen tot het wel werkt..... :o

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2006, 16:27:50
Ook Rijnmond is aan het testen met de infostreams

En dat terwijl ik uit betrouwbare bron heb vernomen dat men (oa in Rotterdam) aan het testen is met Jupiters...

Groeten, Peter.


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2006, 16:57:04
Ja ok zou kunnen. Maar mijn collega's zit bij een brandweerkorps op t eiland en kon me met zekerheid zeggen dat het de infostreams waren, die waren toch al besteld toch..

Gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2006, 14:13:18
Citaat
Ook Rijnmond is aan het testen met de infostreams, zo ook hier op Goeree Overflakkee o.a. op Ouddorp, gemeente Goedereede. De infostreams missen gewoon af en toe berichten, vandaar dat ze hier allemaal nog de analoge piepers op zak hebben. Ze hadden half januari al uitgeleverd moeten worden aan de korpsen.

Toch nog maar eventjes uitstellen tot het wel werkt.....

Hmmm.... Da's knap.... Er is nog geen infostream uitgeleverd door de regio....
Knap dat ze er dan al zo negatief over kunnen zijn.

Citaat
En dat terwijl ik uit betrouwbare bron heb vernomen dat men (oa in Rotterdam) aan het testen is met Jupiters...

DAF's..... Tijdelijk totdat de andere pagers er zijn.....
Met vriendelijke groet, Arlé  


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2006, 15:50:40
Hee Arle,

Kijk eindelijk iemand die het allemaal wel weet, dat neem ik aan tenminste......

Ja ik heb ze niet gezien hoor die pagers, ik hoor t alleen maar van m'n collega, kun je zien hoeveel er verkeerd gel..d wordt.

Dus ze krijgen nu (vanaf wanneer?) de  Daf-pagers en dan uiteindelijk de infostreams of jupiters?

Ik begreep van Mark dat de KNRM Ouddorp en Stellendam de pagers vanavond en donderdag uitgereikt krijgen . Ze krijgen tevens uitleg over de C2000 apparatuur.

Ze worden dan vanaf volgende week geallarmeerd door het KWC of de GMK Rijnmond.

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2006, 23:31:07
En bij Hollands-Midden zijn er ook al problemen met de piepers:
Morgen in het Leidsch Dagblad:

Brandweerpieper is 'waardeloos vod'

Gepubliceerd op 24 maart 2006, 20:23

regio - 
De brandweer maakt zich grote zorgen om de kwaliteit van de piepers. Als een alarm wordt gegeven, komt dat te vaak niet aan bij de brandweerlieden.

De piepers, die sinds drie maanden in gebruik zijn, zijn bij het minste stootje kapot. ,,Het is een waardeloos vod'', aldus Jos Peschier, brandweercommandant in Noordwijk. De piepers hebben daarnaast geen doordringend geluid. Er zit wel een trilfunctie op het apparaatje, maar ook dat signaal is te zwak. Een regionale werkgroep buigt zich inmiddels over het probleem, dat volgens de commandanten landelijk speelt. Met de leverancier wordt bekeken of er wat aan te doen is.

Meer hierover in het Leidsch Dagblad van zaterdag 25 maart


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2006, 14:12:03
Allemaal maar dat geklaag, maar wordt er nu inmiddels al wat aan gedaan? Dat zou ik best willen weten.
Wat zijn de stappen die KH samen met Infostream gaat ondernemen? Wordt het verbeterd, wat komt er eventueel voor in de plaats? etc etc

Gaan we landelijk de Jupiter of de Pro0ne+ gebruiken.......


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2006, 14:21:13
Allemaal maar dat geklaag, maar wordt er nu inmiddels al wat aan gedaan? Dat zou ik best willen weten.
Wat zijn de stappen die KH samen met Infostream gaat ondernemen? Wordt het verbeterd, wat komt er eventueel voor in de plaats? etc etc

Gaan we landelijk de Jupiter of de Pro0ne+ gebruiken.......
In de Incident van deze maand staat,dat VOOR de zomer alle problemen opgelost zijn.Dus dat wordt een uitdaging voor ze  ;D