kinlift

Auteur Topic: kinlift  (gelezen 6937 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2006, 17:39:25
idd. een pop is vrij stug

bij een echt slachtoffer:
- - of hij is aanspreekbaar en dan kan je zelf vragen om de mond te openen
 ;)
Als iemand aanspreekbaar is kun je er vanuitgaan dat de A vrij is en hoeft mi de mond niet open.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2006, 17:41:56
Als iemand aanspreekbaar is kun je er vanuitgaan dat de A vrij is en hoeft mi de mond niet open.
Altijd controleren!!

Ik kreeg een keer een jongen geplankt en al, hartstikke aanspreekbaar.
Toch alles weer controleren...bij opening van de mond zag ik dat zijn voortanden waren afgebroken!
die ik toch wel weer in de wangzak tegen kwam ;)
Héél vervelend als je dat in je luchtweg krijgt! ;)

mizzi

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2006, 15:22:31
Kleine opmerkingen maar het is wel mierenneukerij, de uitgevoerde handeling op plaatje A is de trauma-jawtrust. De gewone jawtrust behoeft geen afsteun op de jukbeenderen.

Maar ach wat zijn details!!!! :D :D :D ;)

a= jawtrust en b= chinlift

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2006, 15:51:31
Kleine opmerkingen maar het is wel mierenneukerij, de uitgevoerde handeling op plaatje A is de trauma-jawtrust. De gewone jawtrust behoeft geen afsteun op de jukbeenderen.

dat krijge je hè, als je "tussen"de trauma's zit ;)

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2006, 17:23:59

Heb je toevallig ook een plaatje van de 'gewone' jawthrust? :)

mizzi

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2006, 13:03:46
Plaatje heb ik niet maar plaatje a is goed maar dan zonder de duimen.
Je lift met je vingers onder het kaakkopje van de onderkaak en dan duw je deze omhoog waardoor de onderkaak omhoogschuift.

Heb je toevallig ook een plaatje van de 'gewone' jawthrust? :)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2006, 13:10:27
Plaatje heb ik niet maar plaatje a is goed maar dan zonder de duimen.
Je lift met je vingers onder het kaakkopje van de onderkaak en dan duw je deze omhoog waardoor de onderkaak omhoogschuift.

Wanneer pas je deze techniek toe ?
Het lijkt me erg vermoeiend en bovendien moeilijk controleerbaar/doseerbaar omdat je je hele erm moet gebruikem om de kracht over te brengen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2006, 10:53:02
Wanneer pas je deze techniek toe ?
Het lijkt me erg vermoeiend en bovendien moeilijk controleerbaar/doseerbaar omdat je je hele erm moet gebruikem om de kracht over te brengen.
Valt wel mee, en zoveel kracht hoef je ook niet te zetten (mits iemand geen kaakklem heeft, maar dan krijg je hem op deze manier ook niet open ::))
In de SEH setting past 1 de jawtrust toe en de ander controleerd de A

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2006, 11:20:57
Valt wel mee, en zoveel kracht hoef je ook niet te zetten (mits iemand geen kaakklem heeft, maar dan krijg je hem op deze manier ook niet open ::))
In de SEH setting past 1 de jawtrust toe en de ander controleerd de A

Voor alle duidelijkheid, ik bedoel dus dat het me heel vermoeiend lijkt om de jaw trust uit te voeren zonder daarbij je handen te ondersteun op het hoofd van het slachtoffer.
(zoals je dat bij de trauma  jaw-thrust doet)
Ik ken hem zelf alleen met steun, zonder steun maken dus alleen je vingers contact met het slachtoffer en je arm is daarmee ook de "mechanische arm" waarmee de kracht overgebracht moet worden.  vandaar de vraag wanneer steun je je handen niet af en waarom ?
(Ik kan me iets voorstellen bij aan flinke kaakractuur of aander aangezichtsletsel)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2006, 18:25:03
@Jacques: ehhh....eigenlijk nooit over nagedacht....zal het vannacht eens uit proberen ;)