Bestaand of nieuw?

Auteur Topic: Bestaand of nieuw?  (gelezen 1814 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JH

  • Gast
Gepost op: 1 februari 2006, 14:03:32
Op een bestaand bouwwerk zijn de regels vanuit het Bouwbesluit, niveau bestaande bouw van toepassing.

Nu passen we een klein gedeelte van dit gebouw aan. Alleen op dit aangepaste gedeelte zijn nu de nieuwbouwregels van toepassing.

Maar hoe zit het nu met de vluchtwegen, die bv. hoofdzakelijk door het oude gedeelte heen lopen, maar wel een heel klein beetje door de aanpasing beïnvloed worden? Welke regels gelden daar voor, bestaand of nieuwbouw?

 ???




Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2006, 15:57:49
Dit is helemaal afhankelijk van de mening van de preventist.

Hij mag volgens mij alles op nieuwbouw toetsen.

Zelf zou ik bijvoorbeeld als je door het bestaande gedeelte moet om in het nieuwbouw gedeelte te komen, wel willen dat de ruimten waar je door heen moet om in het nieuwbouw gedeelte te komen toch een opgekrikt (mischien wel nieuwbouw) niveau krijgen.


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2006, 16:20:44
Een toetsing op brandveiligheid kan niet gebaseerd worden op basis van een mening van één persoon. Daarvoor is de regelgeving juist opgesteld. Ik zit zelf ook met een probleem over bestaande bouw en nieuwbouw toetsing, ik verwacht daar binnenkort antwoord op te kunnen geven.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2006, 16:41:40
Niet alles staat in de regelgeving!


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2006, 08:00:46
De toetsing mag alleen op de nieuwbouw plaatsvinden. Daarnaast moet de bestaande ruimte getoets worden aan niveau bestaande bouw.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Ook-preventist

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2006, 12:11:55
Ik ben van mening dat als de aanpassing direct van invloed is op de bestaande vluchtwegen dat deze dan ook moeten voldoen aan de nieuwbouw eisen. Zo doe ik dat zelf ook bij toetsing van bij voorbeeld woningen waar door verbouwing nieuwe verblijfsruimtes ontstaan (bijv. een slaapkamer). Wanneer deze geen nieuwe eigen ontvluchting hebben zijn ze aangewezen op bestaande delen van de woning. Dit is dan een situatie waarin ik in de verkeersruimten (dit kan ook een kamer of andere slaapkamer zijn waardoor gevlucht wordt) alsnog rookmelders eis ondanks dat dit bestaande bouw is.
Hopenlijk kun je hier wat mee. ::)


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2006, 13:59:59
Ik denk dat dit is wat mus bedoeld:

Uit de BWT-krant#5 (december 2005)

Navraag bij VROM leert dat in gevallen van een functiewijziging getoetst moet worden aan de eisen die gelden voor de nieuwbouwfunctie.
Het Bouwbesluit maakt onderscheid tussen bestaande ruimten en nieuwe ruimten, omdat de eisen steeds strenger worden. Voor nieuwbouw gelden de strengere regels, maar bestaande bouw mag blijven voldoen aan de 'oude' regels.

Bij een functie wijziging is er sprake van een bestaande ruimte, je kijkt dus naar de eisen voor de betreffende bestaande functie. Maar ruimten die verbouwd worden gelden als nieuwbouw, daarom gelden daarvoor de voorschriften voor nieuwe functies.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2006, 22:55:04
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11675.msg377510#msg377510  ;)

Het is gewoon een kwestie van een aanschrijving met motivatie (die stand kan houden bij een rechter  ;))