Beheersbaarheid van Brand

Auteur Topic: Beheersbaarheid van Brand  (gelezen 20385 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #70 Gepost op: 3 juli 2007, 13:39:18
Zijn er al wettelijke regelingen over de 'slagkracht' van de brandweer en de maximale opkomsttijd? Of zijn het nog steeds 'richtlijnen' waar een gemeente bestuur ook gemotiveerd vanaf kan wijken?  ::)

Zie:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,16128.msg491453.html#msg491453
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,16128.msg494584.html#msg494584
(en verder in bovenstaande topics)

Dit zou je eigenlijk preventief moeten oplossen door het lokaal stellen van extra eisen. Centraal kan je dit niet regelen.


Ruysdael

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 10 juli 2007, 08:42:10
Beheersbaarheid van brand door gebrek aan kennis onbetaalbaar


In december 1995 verscheen de eerste versie van het document ‘Brandbeveiligingsconcept gebouwen met een industriefunctie: reken- en beslismodel Beheersbaarheid van brand’ (BVB) van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit document vertegenwoordigde de visie van de brandweerwereld op wat nodig is om branden beheersbaar te houden. Tot dat moment was het aan de aanvrager van een bouwplan om aan te tonen dat de brandcompartimentering voldoende brandveiligheid opleverde. Tot december 1995 was daar voor industriegebouwen feitelijk weinig discussie over, omdat vanuit de brandweerwereld een omvang van 2500 vierkante meter als voldoende brandveilig werd gezien.

Status
Met het verschijnen van de eerste versie van BVB ontstonden zeer heftige discussies over de juridische status van dit document en over de noodzaak van de door de brandweer en gemeenten plotseling opgelegde veel zwaardere eisen. Te meer daar het document tot stand was gekomen zonder dat belanghebbende ondernemers of de onderzoeks- en advieswereld hierbij betrokken zijn geweest, terwijl daar de meeste brandpreventieve kennis aanwezig is.
De nieuwe publicaties Handreiking grote brandcompartimenten van het ministerie van VROM en de herziene versie van ‘Beheersbaarheid van brand’ van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV)/Binnenlandse Zaken zijn van hetzelfde laken een pak. Er wordt gesteld dat er sprake is van brede consensus maar dat is in werkelijkheid geenszins het geval. Sterker, de NEN-normcommissie ‘Brandbeveiliging van gebouwen’ en de specialisten hebben zeer uitvoerige en onderbouwde kritieken geschreven, maar die zijn bijna volledig zonder enige discussie terzijde geschoven.
De inhoud leidt nog altijd tot oplossingen die zeer kostbaar zijn en waarvoor in veel gevallen op basis van kennis over brandveiligheid kan worden beargumenteerd dat de noodzaak ervan ontbreekt. VNO-NCW heeft dan ook in een stevige discussie met de minister van Binnenlandse Zaken er voor gepleit deze documenten niet te publiceren, of ten minste geen aanvullende eisen te stellen tot een brandcompartimentgrootte van 2.500 vierkante meter, en aan gevels geen brandwerendheidseisen te stellen die hoger zijn dan 60 minuten. Vrijwel nergens in de wereld worden namelijk brandwerendheidseisen van 240 minuten gesteld die nu uit deze nieuwe documenten voortvloeien.
Kwalijk is ook dat de kosten van deze aanvullende regels voor rekening van het bedrijfsleven komen zonder dat hiervoor politieke besluitvorming heeft plaatsgevonden. Gezien de wetgeving en de standpunten van de Tweede Kamer hebben deze documenten geen status en mogen gemeenten ze niet als beleid vaststellen.
Ook mogen gemeenten ze niet gebruiken als onderlegger voor de beoordeling van gelijkwaardige brandveiligheid als bedoeld in het Bouwbesluit. Het bedrijfsleven mag ze wel vrijwillig toepassen. Dat zal echter alleen daar gebeuren waar geen sprake is van extreme uitkomsten. Waar dat wel het geval is, wordt het bedrijfsleven, indien gemeenten de documenten als beleid hanteren, gedwongen om specialistisch advies in te winnen om alternatieve voorstellen op te stellen. De gemeente is verplicht om die voorstellen inhoudelijk en fair te beoordelen, maar zit daar absoluut niet op te wachten.

Kennis
Waar het om gaat is dat deze documenten worden opgesteld zonder daar de beschikbare kennis bij te betrekken en zonder de markt te consulteren. Dat geldt ook voor de herziening van het Gebruiksbesluit. Stelselmatig zijn de eisen aan brandmeldinstallaties en ontruimingsalarmeringsinstallaties fors aangescherpt zonder dat het lijdende voorwerp, het bedrijfsleven dat alles moet betalen, mag meepraten.
Tijdens het Nationale Brandveiligheidscongres in mei hield een vertegenwoordiger van het NIFV een warm pleidooi voor het integraal beoordelen van brandveiligheid in plaats van het halsstarrig kijken naar losse aspecten. Een goede zaak. Echter, aan het eind van zijn verhaal kwam de aap uit de mouw. Die integrale beoordeling mag in zijn visie niet plaatsvinden met alle wetenschappelijke kennis die bij de experts aanwezig is, omdat de brandweer dat dan niet meer goed kan beoordelen.
Kortom en vrij vertaald, het gebrek aan kennis zal er toe leiden dat optimale en daarmee de minst lastige oplossingen niet mogen worden toegepast omdat we er niet in zijn geslaagd het kennisniveau bij de handhavers op peil te brengen en te houden. En daarmee raken we de kern van het probleem. Er is bij velen in het veld, en niet in de laatste plaats bij gemeenten en brandweer, een schromelijk gebrek aan kennis. Het bedrijfsleven koopt die kennis in, maar stuit vervolgens op de beslissingsbevoegdheid van gemeenten die bij gebrek aan kennis veel goede en toereikende oplossingen afwijzen of veel te zware eisen opleggen.

Onderwijs
Wij pleiten er voor dat het gebrek aan kennis fundamenteel wordt aangepakt door het onderwerp brandveiligheid en bouwregelgeving in het onderwijs te verankeren. Daarbij moet bij het maken van formele regelgeving en richtlijnen van overheidswege de best denkbare kennis worden gebruikt die aanwezig is. En waar die kennis ontbreekt, moet deze worden ingekocht of ontwikkeld. Want voor alle duidelijkheid, het gebrek aan kennis bij de beleidsmakers kost het bedrijfsleven nu geld. Veel geld. Zo kosten alleen al richtlijnen in ‘Beheersbaarheid aan brand’ het bedrijfsleven naar schatting 500 miljoen euro. En dat is volstrekt onnodig.

Dr.ir. N.P.M. Scholten,
Stichting Expertisecentrum, Regelgeving Bouw, Maassluis
www.bouwregelwerk.org

Ir. P.H.E. van de Leur, DGMR Bouw, Arnhem
www.dgmr.nl

Cobouw, 26-6-2007


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #72 Gepost op: 10 juli 2007, 10:25:06
@ Allen

Ja inderdaad, de (regionale) brandweer had een dusdanige kennis van brandpreventieve kennis en toepassingsvaardigheid moeten ontwikkelen.  
Zodat al die 'kennisgoeroe's', die nu de markt komen bezetten en ook nog de heropvoeding van de adviserende (regionale) en (handhavende) gemeentelijke brandweer ter hand willen nemen (streven naar monopolie en almacht) hun onwettge praktijken niet konden uitventen.

Hun 'kennis' is in mijn beoordeling hoofdzakelijk gebaseerd op bluf en obscure bronnen.

Wat eerst moet gebeuren is dat de brandpreventie (brandveiligheid is een 'glibber'woord dat steeds anders wordt gebruikt) in NL eerst heldere het probleemgebied volledig bestrijkende, handboeken moet ontwikkelen, zoveel mogelijk op consensus, maar vooral op vergelijking met de gedegen en op ervaring ontwikkelde bronnen in de VS.
Zoiets was er in NL nooit.
Zo begreep ik de oude BBV en de AROR alleen als ik eerst de VS literatuur had bestudeeerd.

Ook ontdekte ik toen dat er veel 'jatwerk' in de NL stukken stond dat slecht (obscuur) was vertaald en allerlei beloften naar de toekomst onderhield (baantjesbehoud).

De Brandweerwet 1985 geeft elke gemeente de mogelijkheid om , ook voor gebouwen, alle brandpreventiemaatregelen  in de BBV te regelen.
(Ik weet ook wel dat daarbij werd opgemerkt door de wetgever: voor zover niet in andere wetten is geregeld, maar in 1993 was er in de Woningwet niets meer geregeld en was daarmee ook het oude bouwbesluit vervallen. Alles moest naar gemeente en regio niveau om in de pas te geraken met de Brandweerwet en de eisen van 'deregulering'.)

Men verzon daarop een nieuw pseudobegrip: brandveiligheid (ongedefinieerd) en stelde dat dat (toch) in de bouwverordening moest worden geregeld.
Een paar handige jongens herdefinieerde toe het algemene (bouw) veiligheidsbegrip zodat brandveiligheid dat in deze wet geheel apart staat (en in de Brandweerwet niet voorkomt) een 'status aparte' verkreeg.
Dit moet als brandweerzorg echter decentraal worden ingevuld
in verordeningen.
Toch konden gluiperig de onwettige bouwbesluiten (ontberen voorwaardelijke steun in de (raam)wet) worden uitgebracht.
Het LNB (NVBR) zweeg.

Commercieel opererende clubs willen graag door steeds maar weer 'testonderzoek' en veel papier 'pappen en nathouden' met beloften voor de (verre) toekomst. Ook nu weer zijn het zogenaamd 'de redders in nood'.

De moraal van dit verhaal:

"Hoe meer verwarring des te meer verkrijgen deze brandveiligheidgoeroe's hun discipelen en worden zij schat- hemelrijk ."

Misschien zijn zij dan wel bereid de 'officiele' begrafenissen van omgekomen repressieve brandweerlieden te sponsoren?
Deze (en anderen) stierven aantoonbaar door de gebrekkige brandpreventie NL.

Een 'integrale' benadering, zoals de ronde doet, vooronderstelt dat alle aspecten van de brandpreventie, tot en met de preparatie, in samenhang worden beoordeeld. Dat kunnen de marktgoeroe's nooit.
Dit heeft als voorwaarde kenniis en ervaring m.b.t. de repressieve (on)mogelijkheden.
Zo was het ook ooit.
Totdat hiertoe ongeschikte figuren door het VNG (SBOIN bijverdienste clubs) naar voren werden geschoven als 'officier'.
Deze moesten wel een paar dagen op de Rijksbrandweeracademie vertoeven voor het officiele sausje, maar hoefden niets van brandpreventie te weten (van repressie wisten de meesten, tegen de expliciete pretentie in, trouwens ook niets).
Later ontstond daarop de 'module' brandpreventie AHBM.
De oorspronkelijke onderwijskundge voorwaarde (door mij gesteld als hoofd officiersopleidingen RBA), dat deze lieden ervaren brandmeesters (dus ook preventieve handhavers!) moesten zijn, werd terstond vergeten en mijn handhaven van de voorwaarden had zware gevolgen; voor mij en mijn directeur tenminste.

De zittende (regionale) brandweerpreventiespecialisten kunnen dit nu dus ook niet, maar moeten dit wel kunnen en hun opleidingen moeten dit waarborgen volgens de wet. Zij hebben daar ook alle tijd voor; wat doen ze anders?
Ja, het LNB houdt jaren in het land problemen 'in de lucht' zonder ooit met een oplossing te komen.
Tijdrovend, dat weer wel, maar het declareert leker weg en men wordt niet vuil.

Als er geen levens op het spel zouden staan en zware (milieu)verliezen dan gunde ik ze dat van harte.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Gast48368

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 10 juli 2007, 20:34:10
Beledigingen/ discriminatie of op de man spelen is tegen de forumregels. Daarom bericht verwijderd !!

Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,756.0.html



Anneke

moderator.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #74 Gepost op: 17 juli 2007, 16:35:46
Naar aanleiding van diverse discussies hebben de heren Engeltje en Fred Vos een "kan niet posten" ban ontvangen, waardoor zij alleen nog berichten kunnen lezen.

Hopende hiermee weer op een normale manier on-topic verder te kunnen gaan.

Shave
moderator