Dat is het vervelende van Nederland Regeltjesland.
Ik bedoel, weet elke bevelvoerder van elk korps voor welke panden er een BvB is gemaakt en of de optie Binnenaanval wel/niet is gekozen. Ik denk dat het een momentopname van de bevelvoerende is om te kiezen voor een binnenaanval. Hij blijft tenslotte eindverantwoordelijke!!!
Interessante discussie!
En deze is zelfs relevant als de optie binnenaanval niet is gekozen! Even toelichten :
Als ik de rekenmethode nog goed kan terughalen is alles gebaseerd op het kunnen "laten uitbranden" van het compartiment met de inzet van maximaal 1 TS. Je zou dan dus standaard kunnen opnemen dat er niet hoeft te worden opgeschaald om branduitbreiding te voorkomen......
Even een praktijkervaring van 14 december 2003. Een bestaand caravanbedrijf was ivm een verbouwing uitgerekend met de rekenmethode beheersbaarheid van brand (zonder binnenaanval). Het bedrijf was één compartiment en, je zal het altijd zien
, ongeveer een jaar na het rondmaken van dit hele traject ontstaat er een brandje.
Het tempo van de branduitbreiding binnen het bedrijf (compartiment) was, mede door de flinke wind, dusdanig dat uiteindelijk twee aangrenzende bedrijven met veel moeite afgeschermd konden worden. Daarnaast zorgde de vonkenregen/vliegvuur voor een gevaarlijke situatie aan de andere kant van de weg (circa 30-50 meter afstand). Daar bleek later een daklicht van een bedrijf volledig te zijn weggebrand.
Tussen het moment dat één hoek van het pand in brand stond en het volledig branden van het hele compartiment (ca. 3000 m2) zat een minuut of 5....
De videobeelden hiervan zijn zeer indrukwekkend!
Oja...... i.p.v. één TS is er vrij snel opgeschaald tot een volledige compagnie waarvan 6 TS'en zijn ingezet.
Dus wat moet je bij dit soort panden nu op de bereikbaarheidskaart (of indien van toepassing het aanvalsplan) zetten?
groeten,
René de Caluwé