http://www.vno-ncw.nl/web/show/id=94618/framenoid=53974/dbcode=196/filetype=dossierBeheersbaarheid van Brand, e-mailbericht aan de dames Roelofs (BZK) en Heijman (BZK)
Datum: 03-10-2006
Geachte dames Roelofs en Heijman,
Hartelijk dank voor het antwoord van minister Remkes van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 september jongstleden aan voorzitter Wientjes van VNO-NCW op diens brief van 22 juni jongstleden. Beide brieven¹ gaan hierbij, evenals de brief van 22 juni jongstleden van de heer Wientjes aan minister Dekker van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.
--------------------------------------------------------------------------------
¹ zie Download 1 voor het antwoord van minister Remkes
--------------------------------------------------------------------------------
Het verheugt mij dat in de brief van minister Remkes nogmaals gezegd wordt dat in de redactie extra aandacht zal worden besteed aan de status van het document.
Niettemin vraag ik aandacht voor onder andere de twee punten die in de brief van de heer Wientjes van 22 juni zijn genoemd, te weten het maximeren van de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag op 60 minuten en de ophoging van de grenswaarde voor grote compartimenten van 1.000 naar 3.000 vierkante meter.
Deze beide suggesties hebben wij kort onderbouwd naar aanleiding van uw terughoudende antwoord hierop op 2 mei jongstleden (zie de bijlage bij de brief van minister Remkes).
Voor wat betreft de ophoging van de grenswaarde voor grote compartimenten wil ik u gaarne ook wijzen op het essay Deregulering bouwregelgeving brandveiligheid (d.d. 16 augustus 2005) van het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding (NIBRA). Daarin staat op pagina 11:
[begin citaat] Voor de inwerkingtreding van het Bouwbesluit in 1992 was de grenswaarde voor de mate van compartimentering in de industriegebouwen groter dan 1000 m². Oppervlakken tot 2500 m² waren eerder regel dan uitzondering.
Na de inwerkingtreding van het Bouwbesluit gebeurt er iets bijzonders. De brandveiligheid werd toen geregeld in hoofdstuk VI, Algemene technische voorschriften omtrent het bouwen van niet tot bewoning bestemde gebouwen. In artikel 186, Beperking van uitbreiding van brand, werd de brandcompartimentering geregeld met functionele voorschriften. Lid I van dit artikel luidde: "Een gebouw, voor zover dat een voor mensen toegankelijke, en overdekte en geheel met wanden omsloten ruimte vormt, moet zodanig in brandcompartimenten zijn ingericht dat een in dat gebouw begonnen brand zich niet binnen korte tijd kan uitbreiden naar een ander deel van het gebouw of naar een ander gebouw”. In de toelichting bij dit artikel wordt onder andere voor de compartimenteringsgrootte het volgende gezegd: “Hierbij kan gedacht worden aan gedeelten met een gebruiksoppervlakte van in de regel ten hoogste 1000 m²".
Door het noemen van dit oppervlak gingen gemeenten daar ook naar handelen. Immers de toon werd gezet in het Bouwbesluit. Waar men voor de inwerkingtreding van het Bouwbesluit met het grootste gemak 2500 m² accepteerde mocht dit oppervlak daarna niet meer bedragen dan 1000 m². Indien iemand een bouwplan indiende met een gebruiksoppervlak van 1020 m² moest dat nu gecompartimenteerd worden of worden voorzien van aanvullende voorzieningen. [einde citaat]
Zoals de heer Wientjes in zijn brief van 22 juni heeft aangegeven, ligt in de actualisering van het document Beheersbaarheid van Brand een kans om nodeloze administratieve lasten en nodeloos forse regeldruk te verminderen. Het bureau DGMR heeft ingeschat dat een besparing op de kosten mogelijk is van zo'n 500 miljoen euro per jaar. Dat het hier om pseudo-regelgeving gaat, doet niet terzake. Ook daarvan mag een hoge kwaliteitsstandaard worden verwacht met kosteneffectieve voorschriften. Het aangehaalde citaat hierboven laat voorts zien dat handhavers ook pseudo-regelgeving al snel beschouwen als échte regelgeving.
Het huidige kabinet streeft ernaar nodeloze administratieve lasten en nodeloos forse regelgeving zoveel als mogelijk te verminderen. Dat geldt – gezien de verkiezingsprogramma's – ook voor een volgend kabinet. Daarom stuur ik deze mail ter kennisneming tevens aan huidig kamerlid mw. Vietsch en toekomstig kamerlid mw. Van der Burg, alsmede aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal).
Uiteraard ben ik – en uiteraard ook anderen, zoals het Nederlands Verbond Toelevering Bouw – bereid tot overleg om te komen tot een adequaat document Beheersbaarheid van Brand. Het kan niet zo zijn dat er wél regels worden gesteld aan het bedrijfsleven, maar dat het bedrijfsleven niet echt betrokken wordt bij die regelgeving en dat verbeteringsvoorstellen van het bedrijfsleven slechts ter kennisgeving worden aangenomen.
Download 1: brandveiligheid_Remkes.pdf
http://www.vno-ncw.nl/web/servlet/nl.gx.vno.client.http.StreamDbContent?code=1527