@ Palmpie
Brandveiliigheid' is geen begrip dat ooit officieel is gedefinieerd (veiligheid is de afwezigheid van gevaar vlgs de oude Veiligheidswet)'
Het gaat on 'voorkomen'(ontsteking en vatbare stoffen uit elkaar houden) beperken ( als het dan toch is gebeurd, hou het zo klein mogelijk) en bestrijden. Echt niet zo moeilijk die aandachtsgebieden.
Daarbinnen/tussen moet de samenhang worden duidelijk gemaakt en mag in ieder geval niet in de andere aandachtsgebieden uit het oog worden verloren( integrale aanpak, inderdaad).
Het IBB wordt door een 'crimineel' instituut opgesteld. Zit de NVBR en het LNB ook daar binnen?
Van vooral de laatste zin in de doelstelling van het model IBB:
"Integrale brandveiligheid is zeer gecompliceerd. Het gaat om een samenspel van organisatorische maatregelen, bouwkundige voorzieningen en aanwezige installaties. Het vereist dan ook veel inspanning van verschillende partijen om van een object een brandveilig bouwwerk te maken."
kan ik zo maar gillend wakker worden als ik droom over 'Het Slot' van Kafka; de bureaucratisch nachtmerrie, zeg maar.
Ik mis sowieso de noodzakelijke 'slot'zin: " en een bekwaam optredende brandweer."
Brandveiligheid kan niet zeer gecompliceerd zijn; anders zouden de meest leden van het LNB, en ik, het sowieso niet snappen. Laten ze het niet moeilijker maken dan het is.
Veiligheid in relatie tot brand, is een utopische doch nastrevenswaardige, en door de wet opgelegde en uitsluitend door de brandweer (technisch) na te streven en te controleren, eindtoestand.
Het gaat/moet gaan over de 'weg' (ja, Palmpie boeddhisme is mij niet vreemd) daarheen, en de obstakels die overwonnen moeten worden.
D.w.z. gevaarsbeheersing door 'voorkomen. beperken, bestrijden en het 'redden'!
Al heb ik zoiets als een bouwwerk op brandgevaar onder rationeel controleerbare beheersing gebracht, dan moet de brandweer via preparatie ook nog voor een behoorlijke reddingspoging instaan.
(Ik had bijna geschreven: Hef anders maar op! Maar dat durf ik niet meer; ik zal het echt niet meer doen; denk ik.)
Draai ze de k.....Schop ....Rook ze u...eh, eh: pak ze verstandig aan Palmpie!
Zit Pyro Loe ook al te paard met de digitale bieb op schoot?
Fred.