legitimatie plicht

Auteur Topic: legitimatie plicht  (gelezen 6589 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2006, 19:53:02
Met andere woorden. Waarom moeilijk doen? Gewoon meenemen dat ding.  ::)

Ik heb hem altijd bij me maar als ze hem vragen zonder aanleiding (en ik heb ff de tijd  ;D) dan ga ik daarna naar het bureau met een verzoek of ik de chef van dienst mag spreken!!!  ;)

Karim

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2006, 04:12:33
Vanaf deze datum moet iedereen in Nederland van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen als politie of andere toezichthouders daar om vragen.

Wat moet ik me eigenlijk bij "andere toezichthouders" voorstellen ?

Als de politie een reden heeft om mij om legitimatie te vragen dan heb ik daar geen moeite mee, 't zelfde geld voor de marrechaussee, maar daar blijft 't dan wel zo'n beetje bij.
Ik werd laatst tijdens 't parkeren in de stad aangesproken/lastig gevallen door een of andere bijdehandte parkeerwachter die er zeker van was dat je geen rode knipperlichten achter mocht hebben.
Aangezien dat wel gewoon toegestaan is en ik geen zin/tijd had voor zo'n onzinnige discussie wou ik doorlopen maar toen wou ie opeens mijn papieren zien.

Heb toen gezegd dat ik alleen mijn papieren aan de politie afgeef ('t was dus geen agent maar zo'n parkeerwachter van de gemeente) en alleen als daar 'n geldige reden voor is en ben toen doorgelopen, aangezien zo'n parkeerwacht toch niet iemand staande mag houden

Z'n collega mompelde toen iets tegen hem en zij gingen ook weer de andere kant op.
Ze hadden me ook niet zien rijden ofzo, want ik was al geparkeerd en uitgestapt voordat zij de hoek om waren, maar dan nog, 'k ga m'n rijbewijs niet afgeven aan een of andere bijhandte parkeerwachter die zichzelf heel wat vind.

Maar 'k ben wel 's benieuwd aan welke toezichthouders we nu eigenlijk verplicht zijn om legitimatie te tonen als daar om 'n geldige reden om gevraagd wordt.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 4 februari 2006, 10:08:10
http://www.justitie.nl/themas/meer/identificatieplicht/wat_verandert.asp

Wat verandert er met de invoering van de uitgebreide identificatieplicht?
Met de invoering van het wetsvoorstel “Uitgebreide identificatieplicht” blijven de bestaande identificatieplichten voor de burger bestaan en komen er belangrijke nieuwe plichten bij. Politie en (bestuurlijk) toezichthouders krijgen meer bevoegdheden om de identiteit van burgers te controleren. Met toezichthouders worden ambtenaren bedoeld die toezicht moeten houden op de naleving van bepaalde wetten. Zij zijn werkzaam bij bijvoorbeeld Staatsbosbeheer, Fiod, douane, bouw- en woningtoezicht, arbeidsinspectie, milieu-inspectie.

Alle burgers van 14 jaar en ouder moeten een geldig identiteitsbewijs tonen als de politie of toezichthouder daar om vraagt. In de praktijk betekent dit dat elke burger van 14 jaar en ouder altijd een geldig identiteitsbewijs met zich mee moet nemen wanneer hij van huis weggaat. Wordt onder de huidige wet bijvoorbeeld in het verkeer alleen van bestuurders van motorrijtuigen verwacht dat ze zich op verzoek van de politie kunnen identificeren, met de uitgebreide identificatieplicht moeten ook fietsers en voetgangers zich op verzoek kunnen identificeren, als dat nodig is voor de uitoefening van het verkeerstoezicht of de opsporing van strafbare feiten.

Geen willekeurige verzoeken om legitimatie
Ook onder de Wet op de uitgebreide identificatieplicht mag de politie burgers niet zonder reden aanhouden om hun identiteit te controleren. De politie moet een concrete reden hebben om naar het identificatiebewijs van de burger te vragen. Er mag geen sprake zijn van willekeurige identiteitscontroles. Het verzoek om legitimatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie.

Volgens de huidige wetgeving mag de politie een verdachte van een strafbaar feit om zijn naam, adres, geboortedatum en sofi-nummer vragen. Ook mag de politie, zonder dat er een verdenking van een strafbaar feit is, iemands identiteit controleren in het kader van het verkeerstoezicht of indien er een redelijk vermoeden is dat de persoon illegaal in Nederland verblijft.
Voor de andere politietaken, het handhaven van de openbare orde en hulpverlening, heeft de politie onder de huidige wetgeving geen identificatiebevoegdheden. Dat verandert met de invoering van de wet “Uitgebreide identificatieplicht”. De politie krijgt dan ook voor de uitvoering van deze taken de bevoegdheid om naar het identiteitsbewijs te vragen, mits daar een concrete aanleiding voor is.

Toezichthouders, bijvoorbeeld douaniers, boswachters en onderwijsinspecteurs krijgen dezelfde bevoegdheden als de politie om naar het identificatiebewijs te vragen.
Ook voor toezichthouders geldt dat er een reden moet zijn voor het verzoek om het identiteitsbewijs te tonen en moet het verzoek passen bij de uitoefening van de functie. Een toezichthouder van bouw– en woningtoezicht kan bijvoorbeeld van een fietser die door rood licht rijdt niet eisen om zich te identificeren. Het aanhouden van verkeersovertreders behoort immers niet tot zijn taken. Net zo min mag een inspecteur van de arbeidsinspectie aan iemand die afval op straat gooit, vragen om zich te identificeren.

Met toezichthouders worden ambtenaren bedoeld die toezicht moeten houden op de naleving van bepaalde wetten. Werknemers van particuliere beveiligingsbedrijven, bijvoorbeeld beveiligingsmedewerkers van winkels, bedrijven en instellingen vallen hier niet onder. Zij mogen op grond van de Wet op de uitgebreide identificatieplicht burgers niet vragen om zich op straat te identificeren. Zij mogen wel, in verband met beveiliging of op grond van de huisregels van de winkel, het bedrijf of de instelling waarvoor zij werken, bezoekers of klanten vragen om zich te identificeren. Die bezoekers zijn niet verplicht om daarop in te gaan, maar zij moeten wel dulden dat zij op last van de rechthebbende op het pand worden verwijderd of de toegang geweigerd. Door identificatie te weigeren begaan zij geen strafbaar feit.

Sancties
Bij de invoering van “uitgebreide identificatieplicht” kan iemand die geen geldig identiteitsbewijs kan of wil tonen aan politie of toezichthouder, meegenomen worden naar het politiebureau. Daar wordt vervolgens onderzoek gedaan naar zijn identiteit. De maximale straf die voor deze overtreding kan worden opgelegd is een geldboete van 2.250 euro. De verwachting is dat de standaardboete in de praktijk in veel (eenvoudige) gevallen aanzienlijk lager zal uitkomen.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2006, 14:07:56
Ze mogen er niet ZOMAAR om vragen, maar als ze je kop niet mogen, of ze verdenken je ergens van en ze vragen erom, mag je dus weigeren. Dan wordt je meegenomen naar het bureau en mag je het daar uit gaan leggen, met evt. nog een boete van 2250 euro..... :-X
Waar zit hem het verschil in dan? Mijns inziens kunnen ze dus altijd om je ID vragen en ben je (indirect) verplicht om hem te laten zien. ::) ::)

Tsja, je kan zo een verdenking verzinnen. "Ik verdenk u ervan dat u 100 meter terug heeft staan wildplassen, uw ID alstublieft".
Maar dat mag dus niet?

Ik zou zowieso niet moeilijk doen (als de ambtenaar verklaart waarom die mijn ID wil zien), omdat het anders alleen gezeik geeft.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2006, 14:48:10
Tsja, je kan zo een verdenking verzinnen. "Ik verdenk u ervan dat u 100 meter terug heeft staan wildplassen, uw ID alstublieft".
Maar dat mag dus niet?
Wat denk je zelf ::)

Ik zou zowieso niet moeilijk doen (als de ambtenaar verklaart waarom die mijn ID wil zien), omdat het anders alleen gezeik geeft.
Dus je gaat wel moeilijk doen..... "ik wil eerst weten waarom en anders...." ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2006, 16:22:19
Dus je gaat wel moeilijk doen..... "ik wil eerst weten waarom en anders...." ;)

Ja, maar er is een verschil tussen moeilijk doen en willen weten waarvoor je gecontroleerd wordt. Ik zou het op m'n allerliefst vragen ;D
Het lijkt me wel reeel als dat verteld wordt, dan kunnen ze m krijgen.
Groeten, Maarten  

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #16 Gepost op: 6 februari 2006, 02:23:10
Ik heb even voor het gemak alle artikel opgezocht.

Wet op de identificatieplicht

Hoofdstuk 2
Toonplicht

Artikel 2  Toonplicht identificatiebewijs

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.

Politiewet 1993

Hoofsdtuk 3
Bevoegdheden van de politie

Artikel 8a   Bevoegdheid tot inzage identiteitsbewijs

1. Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.

2. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak.

3. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de militair van de Koninklijke marechaussee, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn politietaak, bedoeld in artikel 6, eerste lid, en aan de militair van de Koninklijke marechaussee of van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van artikel 58, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 59, eerste lid, bijstand verleent aan de politie.

Mocht je geen identiteitsbewijs bij je hebben dan volgt inverzekeringstelling.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

GN-5159

• Forum gebruiker
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #17 Gepost op: 6 februari 2006, 10:37:48
....
 Mocht je geen identiteitsbewijs bij je hebben dan volgt inverzekeringstelling.
Dit laatste lijkt mij sterk, 6 uur aan het bureau voor het gepleegde SF en nog eens 6 uur ter vaststelling van de identiteit lijkt mij het maximale, natuurlijk afhankelijk van het gepleegde strafbare feit.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 11 mei 2006, 23:33:58
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article313000.ece/Duizenden_onterechte_bekeuringen_ID-plicht

Duizenden onterechte bekeuringen ID-plicht
Van onze verslaggever Jeroen Trommelen

AMSTERDAM -  De politie heeft de afgelopen vijftien maanden duizenden onterechte bekeuringen uitgeschreven op grond van de nieuwe wet op de identificatieplicht.

Op het parket Utrecht werd vorig jaar 52 procent van de ID-bonnen geseponeerd of teruggestuurd naar de politie wegens onduidelijkheden. Het parket Rotterdam legde in de eerste drie maanden van het jaar zelfs 80 procent van de bekeuringen opzij, omdat ze niet deugden.

Volgens het Openbaar Ministerie heeft de politie vooral te makkelijk bekeuringen uitgeschreven aan burgers die geen identiteitsbewijs bij zich hadden, maar van wie de identiteit wel bekend was. Soms ging het om ‘bekenden van de politie’, zoals zwervers of bedelaars; soms om mensen die zich later op het bureau alsnog hebben gelegitimeerd. Volgens de wet is het in zulke gevallen vaak ‘niet opportuun’ om een bon te schrijven.

Gaandeweg is de politie nauwkeuriger geworden in het bekeuren op grond van de identificatieplicht, zeggen de woordvoerders van de parketten. Maar het aantal sepots of foute bekeuringen is nog steeds hoog.

In Utrecht bijvoorbeeld haalt nog ongeveer één op de drie ID-bekeuringen de rechter niet. Mede hierom heeft het arrondissement vorige maand een ‘kwaliteitscontroleur’ aangesteld. Die controleert voortaan alle van de politie afkomstige processen-verbaal op juridische zwakheden.

Het Openbaar Ministerie in het arrondissement Den Haag schat het aantal sepots en teruggestuurde ID-bekeuringen op ‘minder dan de helft’. Het OM in Amsterdam zegt het probleem van onduidelijke ID-bekeuringen nauwelijks te kennen. Landelijke cijfers bestaan niet.

Sinds begin 2005 zijn ruim tachtigduizend bonnen uitgeschreven op grond van de nieuwe wet op de identificatieplicht. Ruim de helft daarvan is gewoon betaald bij het Centraal Justitieel Incassobureau. Van deze ruim veertigduizend betaalde bekeuringen heeft het OM niet bekeken of de zaak bij de rechter zou standhouden. Vermoedelijk was dat bij een fors deel daarvan niet het geval.

Vorige maand bleek uit onderzoek van de Volkskrant dat sommige politiekorpsen veel minder ID-bonnen uitschrijven dan andere. Het korps Flevoland, waar 2,2 procent van de bevolking woont, leverde in 2005 slechts 0,5 procent van de bekeuringen. Amsterdam-Amstelland zorgde met 5,6 procent van de bevolkingvoor voor 21 procent van de bekeuringen. Daarvan ging een relatief groot deel naar zwervers en bedelaars.

Volgens de politiewoordvoerder in Flevoland gaat het korps soepel om met de mogelijkheid om burgers achteraf papieren te laten tonen op het politiebureau, of op een andere manier te laten meewerken aan het vaststellen van hun identiteit.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 12 mei 2006, 11:38:52
Citaat van:  www.nederlandveilig.nl
Niet zomaar controleren
Het verzoek om identificatie door politie of andere toezichthouder mag niet willekeurig gebeuren. Zij moeten daar een geldige reden hebben. Het moet nodig zijn voor de uitvoering van hun taken, bijvoorbeeld voor verkeerstoezicht, hulpverlening, opsporing van strafbare feiten of handhaven van de openbare orde. Er komen geen afzonderlijke controles op het bezit van identiteitsbewijzen.

Ik heb ook niet altijd het idee dat het ID ( ;D) gevraagd wordt alleen voor uitvoering van de taken.
Als je trouwens iemand z'n ID wilt zien, maar je hebt er geen geldige reden voor, kan je diegene altijd verdenken van wildplassen of een ander simpel vergrijp. Dan is de controle nog gerechtvaardigd ook. Veel heb je als burger tegen een controle niet in te brengen denk ik.
Groeten, Maarten