Ervaringen met twincutter

Auteur Topic: Ervaringen met twincutter  (gelezen 9981 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Gepost op: 2 februari 2006, 11:53:40
Collega-hulpverleners,

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met de zgn twincutter. Betreft een soort slijpmachine om toegang te verschaffen tot een object. Ik heb gister voor het eerst met zo'n apparaat gewerkt bij de grote brand in Beverwijk, en ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben van dat apparaat. Zijn er meer mensen die deze mening delen? Kan iemand ook nadelen noemen?

Ik ben benieuwd  ;)

Groeten

Sander

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2006, 14:29:26
gewoon een slijptol op benzine?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2006, 14:38:53
gewoon een slijptol op benzine?

Nee, slijpschijf met twee bladen die tegengesteld (?) draaien.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2006, 17:00:40
Collega-hulpverleners,

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met de zgn twincutter. Betreft een soort slijpmachine om toegang te verschaffen tot een object. Ik heb gister voor het eerst met zo'n apparaat gewerkt bij de grote brand in Beverwijk, en ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben van dat apparaat. Zijn er meer mensen die deze mening delen? Kan iemand ook nadelen noemen?

Ik ben benieuwd  ;)

Groeten

Sander
Ze noemen em bij ons de alemanszaag
En het is inderdaad een beest van een machine,geen rolluik is teveel voor em  8)

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2006, 17:10:39
Ja, wij hebben hem ook al een paar jaar  ter beschikking, en het werkt inderdaad perfect!  Het werkt op elektriciteit, en daarvoor heb je wel een sterke agregaat nodig  om de aanloop spanning op te kunnen vangen.  ;) Af en toe wel even een druk op de knop geven voor de druppel olie tussen de bladen, anders 'smelten' ze aan elkaar vast bij hitte.De zaagbladen bewegen tegen elkaar in, daardoor is hij makkelijk te handteren, vangrail en roldeuren slijp je  zeer makkelijk er mee door  :D :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Gast48368

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2006, 19:53:46
Weer wat geleerd, ik had er nl nog nooit van gehoord  ::) :-X ;D

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2006, 23:06:50
Weer wat geleerd, ik had er nl nog nooit van gehoord  ::) :-X ;D
Ja Anneke, je bent nooit te oud om te leren hoor   :D :D ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2006, 23:26:17
De twincutter, heet ook wel TWINSAW. Het is immers ook een zaag met 2 draaiende zaagbladen.
Hij verspaant het materiaal: Men kan bijna alle materialen hiermee bewerken, met uitzondering van Steen/beton etc. Ook zijn er verschillen in diameter van het zaagblad, wij hebben 235 bladen. Het is een goed alternatief voor materialen waarbij een Schaar geen uitkomst biedt, bijvoorbeeld omdat het materiaal gewoon te hard is. Een bijkomend voorbeeld is dat het (ivt een slijpschijf of lasapparaat) lage temperaturen vrijkomen (ongeveer 200 graden) en dat zijn de spaanders, het materiaal zelf wordt minder warm. Ook geeft het apparaat veel minder vonken als een slijpschijf.
Bijkomend voordeel is ook dat het bewerken weinig kracht kost, de machine doet het werk. Bij slijptollen moet men veel tegendruk geven dat de machine wil 'wegspringen'. Door de 2 zaagbladen tegenovergesteld draaien zijn die krachten nu bijna nul.

Waar men wel mee op moet letten is dat bij het bewerken de zaagbladen gaan wijken. Daarom moet men steeds kleine stukjes zagen, en regelmatig de druk van de bladen afhalen zodat de zaagbladen bij elkaar komen en ze een goede zaagsnede maken. Anders gaat de machine vastlopen! Daarbij is het olie gebruik ook belangrijk. En ja, het is wel een machine die veel energie vraagt!
Ook moet je op de twee spaanrichtingen letten (kap is wel instelbaar).
Brandwacht 1e klas + WVD

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2006, 23:33:05
Er schijnt ook een nieuw soort kettingzaag te zijn die door staal en alluminium kan zagen, hoorde ik hede avond.
Iemand daar ervaring mee?

Gast48368

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2006, 18:34:35
Ja Anneke, je bent nooit te oud om te leren hoor   :D :D ;D

Heb ik dat ooit ontkend ??  ;) ;D

Heeft iemand hier ook een afbeelding van misschien??