Gebruiksvergunning tribune

Auteur Topic: Gebruiksvergunning tribune  (gelezen 3545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roelof

  • Gast
Gepost op: 2 februari 2006, 12:49:48
Beste allemaal,

Ik heb een aantal vragen aan jullie die betrekking hebben op staan- en zittribunes die buiten staan rond voetbalvelden en dergelijke. Dit zijn bouwwerken die getoest moeten worden als bouwwerk geen gebouw zijnde (tribunes in sporthallen zijn bijeenkomstfuncties voor het aanschouwen van sport, aangezien ze in een gebouw staan met een sportfunctie).

Moeten voor deze (al dan niet overdekte) staan- en zittribunes en gebruiksvergunning worden afgegeven. Het gaat hierbij niet om het criterium 50 personen, da’s duidelijk maar om een klein woordje. Er staat namelijk in artikel 6.1.1 “Het is verboden…….. waarin ……

Nu zit je niet in een tribune maar op een tribune en kan je niet zeggen dat je in een bouwwerk zit maar op een bouwwerk. Kijk maar naar de meeste staantribune bij het amateurvoetbal zijn betongegoten trappen. Is een bouwwerk maar kan niet zeggen dat er in het bouwwerk zit.

In de BBV staat aangegeven dat een inrichting “een voor mensen toegankelijke ruimtelijk begrensde plaats”. In de toelichting staat behalve tenten (da’s duidelijk) ook terreinen aangegeven. Een sportcomplex wordt meestal omsloten door een hekwerk.

Vragen:
- Moet je voor dergelijke bouwwerken een gebruiksvergunning afgegeven?
- In het verlengde daarvan: “Is een nood zit- of staantribune een inrichting (Brandbeveiligingsverordening) of een bouwwerk (Bouwverordening)”. Of te wel wat is de grondslag bij gebruiksvergunningsplicht.
- Moet je voor een afgesloten terrein als een sportcomplex een gebruiksvergunning afgeven.

Roelof




JH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2006, 14:10:18
Volgens mij zit je op een verkeerd spoor.

Een tribune is een gebouw op het moment dat deze (art. 1 Woningwet):
- voor mensen toegankelijk is;
- overdekt is;
- een geheel of gedeeltelijk door wanden omsloten ruimte vormt.

Een overdekte publiekstribune bij een voetbalveld voldoet daar aan, toch? Dat maakt het toch gewoon een gebouw met een bijeenkomstfunctie?

Het 'op' de tribune zitten in plaats van 'erin' is spreektaal en hier niet van belang.


Dragonfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2006, 14:24:36
Ik ben geen jurist (zelfs geen gemeente-ambtenaar meer ;)), dus ik begeef me hier misschien op glad ijs, maar desondanks toch mijn mening:

Volgens mij gaat het hier duidelijk om een bouwwerk, zie veelgestelde vragen VROM (antwoord 024):
"Het begrip 'Bouwwerk' is niet gedefinieerd in de Woningwet. Het begrip Bouwwerk is wel gedefinieerd in de Model Bouwverordening (art. 1.1). Bouwwerk: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct hetzij indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren. Er is dus geen definitie van een 'grondgebonden' bouwwerk. 'Met de grond verbonden' is een eigenschap van een bouwwerk en wordt in het kader van het bouwvergunningsvrij bouwen gezien als een bouwwerk dat met de grond is verbonden of dat op de grond staat."

Dan is volgens mij op grond van artikel 8 van de Woningwet in principe de Bouwverordening van toepassing (en dus niet de BBV). Als ik dan kijk naar het doel van artikel 6.1.1 (zie ook toelichting), dan gaat het om het gebruik van een bouwwerk waarin een verhoogde kans op negatieve gevolgen van een eenmaal uitgebroken brand aanwezig is. Verderop in de toelichting wordt ook nog ingegaan op 'bouwwerk vs. inrichting'. Daar wordt ook ingegaan op activiteiten die niet onder een dak plaatsvinden, zoals een openluchtzwembad met tribunes en een voetbalveld met tribunes, waar het weliswaar geen gebouwen, maar wel bouwwerken betreft.

Dus volgens mij moet je voor een tribune gewoon uitgaan van een gebruiksvergunning op grond van de bouwverordening. Vervolgens kan je gaan discussiëren of het dan een bouwwerk geen gebouw zijnde of een gebouw is. Maar ik denk dat dat voor het principe niet zo belangrijk is. Het sportterrein (dus niet de bouwwerken) zou overigens weer wel als inrichting aangemerkt kunnen worden en dus onder de werkingssfeer van de BBV vallen.

Overigens staat in mijn papieren versie van de model-BBV een voorbeeld van noodtribunes rond een sportveld bij een eenmalig evenement. Dus ik denk dat je voor tijdelijke bouwwerken weer wel met de BBV aan de gang moet. Maar hoe dat zich dan weer verhoudt tot wat in de toelichting van de BBV staat, weet ik niet. Daar staat namelijk dat een bouwwerk niet onder de omschrijving 'inrichting' valt, omdat het gebruik van bouwwerken immers geregeld is in de bouwverordening.


Roelof

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2006, 16:08:37
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Een tribune is een "bouwwerk geen gebouw zijnde" aangezien in de toelichting van bijeenkomst functies staat aangegeven dat een "bijeenkomstfunctie voor het aanschouwen van sport" in een gebouw moet zijn die een sportfunctie heeft. Dus een tribune in een zwembad of sporthal.

Als het een bouwwerk geen gebouw zijnde is, hoe zit dat dan met het woord waarin in de eerste zin van artikel 6.1.1 van de (M)BV. Immers, je zit niet in een gebouw maar op een bouwwerk. Daarnaast, een noodtribune, is dat een bouwwerk of een inrichting?

Roelof


JH

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2006, 16:25:55
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Een tribune is een "bouwwerk geen gebouw zijnde" aangezien in de toelichting van bijeenkomst functies staat aangegeven dat een "bijeenkomstfunctie voor het aanschouwen van sport" in een gebouw moet zijn die een sportfunctie heeft. Dus een tribune in een zwembad of sporthal.

Ik wil niet eigenwijs zijn of zo, maar het is wel degelijk een gebouw. En wel één met een bijeenkomstfunctie (gebruiksfunctie voor het samenkomen van mensen voor kunst, cultuur, godsdienst, communicatie, kinderopvang, het verstrekken van consumpties voor het gebruik ter plaatse en het aanschouwen van sport;)

Een 'bijeenkomstfunctie voor het aanschouwen van sport' is geen hoofdgebruiksfunctie, maar een subgebruiksfunctie van een bijeenkomstfunctie.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2006, 17:23:00
Beste JH, je bent abuis, Een tribune is een bouwwerk geen gebouw zijnde, dit kun je vinden in het praktijkboek bouwbesluit 2003 uitgegeven door het VROM. Het is gratis te bestellen en ook te downloaden. Hiermee het antwoord op de vraag. Een noodtribune is een tijdelijk bouwwerk. Hiervoor gelden dezelfde eisen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2006, 17:32:18
Als je dit in de gemeentelijke bouwverordening hebt opgenomen is er een mogelijkheid om gebruiksvergunningen af te geven op inrichtingen. Dit op grond van de brandbeveiligingsverordening. De tribune is een bouwwerk en valt onder de gewone gebruiksvergunning. Het bouwwerk is geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten vandaar dat je hier "in" bent.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


JH

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2006, 10:21:58
Beste JH, je bent abuis, Een tribune is een bouwwerk geen gebouw zijnde, dit kun je vinden in het praktijkboek bouwbesluit 2003 uitgegeven door het VROM.

 :-[


Roelof

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2006, 16:51:39
Beste allemaal,

Ik ben er voor een groot gedeelte uit,door jullie bijdrage en eenzelfde discussie op een ander forum en antwoorden van de VNG.

Een overdekte staan- of zittribune is een bouwwerk.

Een niet overdekte staan tribune is geen gebouw en ook geen bouwwerk geen gebouwzijde, op basis jurisprudentie zolang de staantribune is gemaakt van straatstenen, betontegels die je ook tegenkomst in de bestrating.

Een noodtribune (steigerbouw met houten planken) is een bouwwerk, geen gebouw zijde als er geen overkapping op zit anders een gebouw(jurisprudentie).

Consequentie met betrekking tot de gebruiksvergunningen alles wat een gebouw is o.b.v. (M)BV. De rest via een GBV o.b.v. BBV waarbij wordt aangetekend dat het sportcomplex ruimtelijke begrenst moet zijn door middel van een hek, aarde wal, sloot enz.

Hartelijk dank voor de levendige discussie. Een mooie plek waar ik zeker zal terugkeren.

Roelof


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2006, 17:02:43
Beste allemaal,

Ik ben er voor een groot gedeelte uit,door jullie bijdrage en eenzelfde discussie op een ander forum en antwoorden van de VNG.

Een overdekte staan- of zittribune is een bouwwerk.

Een niet overdekte staan tribune is geen gebouw en ook geen bouwwerk geen gebouwzijde, op basis jurisprudentie zolang de staantribune is gemaakt van straatstenen, betontegels die je ook tegenkomst in de bestrating.

Een noodtribune (steigerbouw met houten planken) is een bouwwerk, geen gebouw zijde als er geen overkapping op zit anders een gebouw(jurisprudentie).

Consequentie met betrekking tot de gebruiksvergunningen alles wat een gebouw is o.b.v. (M)BV. De rest via een GBV o.b.v. BBV waarbij wordt aangetekend dat het sportcomplex ruimtelijke begrenst moet zijn door middel van een hek, aarde wal, sloot enz.

Hartelijk dank voor de levendige discussie. Een mooie plek waar ik zeker zal terugkeren.

Roelof

Welk ander forum??  ;) :)