CARDIOPOMP

Auteur Topic: CARDIOPOMP  (gelezen 22769 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #20 Gepost op: 26 maart 2006, 12:42:50
OK ik ben sceptisch maar kan hier iemand mij de volgende vraag beantwoorden? de vertegenwoordiger van de lucas kon het namelijk niet.

Als ik iemand nog niet heb geintubeerd en ik ga defibrileren moet ik de O2 weghalen ivm brand/steekvlamgevaar. de lucas perst bij gebruik van O2 , hetgeen wordt geadviseerd door de firma om op te starten en later over te gaan op de grote persluchtfles die door de 2e auto wordt meegenomen, 70liter per minuut de vrije ruimte in. deze vrije O2 blijft dus ook daar hangen en trekt bijvoorbeeld in je fleece trui.levert dit geen gevaar op met defibrileren. Of is dat andere verhaal nu plots een sprookje?


helm

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 26 maart 2006, 13:52:00
OK ik ben sceptisch maar kan hier iemand mij de volgende vraag beantwoorden? de vertegenwoordiger van de lucas kon het namelijk niet.

Dat is bijzonder,... ze verkopen nl. ook defibrillatoren.
Als je electroden gebruikt schijnt het probleem van brandende borstharen niet op te treden.  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 26 maart 2006, 16:29:46
Dat is bijzonder,... ze verkopen nl. ook defibrillatoren.
Als je electroden gebruikt schijnt het probleem van brandende borstharen niet op te treden.  ;)

Stel dat het lucas in  in een blok van 2 m3 = 2000 l
hij verbruikt 4000 l/h
Stel de de luchtverversing  in dat blok een 5 voudige verversing is.
Per uur wordt dan 10000 l lucht vervangen
het zuurstofpercentage in die kubus is (4000 + 2000) /14000 = ca. 40%

Als je een normale kamer pakt  is dat 40000 liter lucht waarvan gemakshalve 8000 l zuurstof is
pomp daar de 2000 liter zuurstof in dan  en het percentage stijgt dan tot 25%

Kortom, het gaat er vooral om hoe de gebruikte zuurstof wordt verspreid in de ruimte. een afblaas vlak bij de electrode is dus niet slim


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #23 Gepost op: 27 maart 2006, 10:01:55

Als ik iemand nog niet heb geintubeerd en ik ga defibrileren moet ik de O2 weghalen ivm brand/steekvlamgevaar.

uhh, vraagje: Wij gebruiken op de HAP defibrillatoren (Philips Heartstart) en O2, maar hebben nog nooit bij een defibrillatie de O2 afgekoppeld (e.d.)... Zijn we nu héél stom bezig, of kan het met een "huis, tuin & keuken" AED wellicht géén kwaad?  :-\
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 27 maart 2006, 21:33:47
Het is een richtlijn gebasseerd op gezond verstand en ervaringen met gewone defibrillators.

Zover ik begrepen heb valt het met plak electroden wel mee, en bij kap beademing heb je een relatief grotere kans op de verspreiding van zuurstof dat in andere structuren kan zitten.
De kans is klein, maar we weten het eigenlijk niet precies..  Dus doet men maar het verstandigste...


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #25 Gepost op: 28 maart 2006, 00:50:32
Het gevaar zit hem vooral als de paddles niet goed zijn aangedrukt of de plakkers niet goed zijn aangebracht. Dan is er kans op vonkvoming, met alle risico's van dien.

Als er dus goed contact is tussen elektrode en de huid en er is geen vonkvorming, dan kan het dus geen kwaad.

Maar laat het gezonde verstand maar prevaleren: voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
VSAZ ambulancezorg


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #26 Gepost op: 28 maart 2006, 09:26:49
en is het tijdelijk op "nul" zetten van de manometer dan voldoende, of dienen er meer maatregelen genomen te worden?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #27 Gepost op: 28 maart 2006, 09:38:52
Op 0 zetten zou voldoende moeten zijn, dan slaat de 'vlam' in ieder geval niet in de fles (als dat mogelijk is)...
Arts  www.alphalog.nl


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #28 Gepost op: 28 maart 2006, 09:42:39
ahh, anders zie ik het al gebeuren. Bij een reanimatie voortaan ook een brandblusser mee...  ;D
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #29 Gepost op: 28 maart 2006, 09:56:07
Laatste aflevering van spoed gezien? (op te vragen via uitzendinggemist.nl)... Als het waar is wat daar gebeurt (wat zelden zo is moet ik toegeven) dan heb je niet zo veel aan een brandblussertje.
Arts  www.alphalog.nl