CARDIOPOMP

Auteur Topic: CARDIOPOMP  (gelezen 22787 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

wicher

  • Gast
Gepost op: 2 februari 2006, 21:04:09
enige tijd geleden iser een bericht in de pers geweest over de cardiopomp.
Zijn er al diensten die er gebruik van maken ? En hoe zijn de ervaringen met deze pompen?
Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2006, 21:13:32
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11117.0

RAD Hollands Midden heeft inmiddels Lucas op de wagens.
Ervaringen heb ik nog niet gehoord.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2006, 22:09:06
soms is er bij traumateam ER ook iets over, misschien vanavond (SBS  6) rond 2300uur
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2006, 23:40:32
Wicher,

bij ons in de regio Kennemerland wordt momenteel getraind met de twee uitvoeringen, namelijk de LUCAS van Medtronic en de Auto-Pulse van Zoll. Eén van deze zal per 1 april (geen grap) ingezet gaan worden tijdens reanimaties in onze regio. Tijdens de training mag het personeel een advies geven welke in gebruik genomen zal gaan worden.

RR (die de voorkeur aan de LUCAS geeft)
Elke hulpverlening start met communicatie.


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2006, 11:41:57
Ik heb zelf al een paar keer de "LUCAS" gebruikt en vind het toch wel een handig apparaat
zie http://www.jolife.com/  of http://www.lucas-cpr.com

nadeel is wel dat het 70 liter/min gebruikt en veel kabaal maakt.
je moet  een extra 10 literfles perslucht of zuurstof meesleuren
De massage is ongetwijfeld zeer effectief, en er is niemand die zo lang zo efficiënt kan masseren

In België lijkt het toch aan te slaan, want meer en meer diensten maken er gebruik van.

greetz


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2006, 13:22:51
volgens mij heeft de ravu op die sololance ook zo'n lucas. lijkt me leuk eerste auto op een reanimatie 3 hoog rugzak, monitor, zuurstof, uitzuig lucas (10kg) en 7op 10 liter perslucht mee naar boven. en dan nog opstarten. en het dan gek vinden dat de reanimatie niet lukt en de famillie dat niet leuk vindt en liever had gehad dat er een gewone ambu gekomen was.  ::)


Karim

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2006, 16:17:26
'k heb een keer voor op 'n ander forum 'n foto en een filmpje (gemaakt op de ambu vakbeurs) van die LUCAS upgeload :



Voor 't filmpje klik hier


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2006, 10:04:04
Rick,

Wees nou eens niet zo'n ouwe zeurpiet.......deze apparaten leiden allemaal tot betere coronaire perfusie dan hartmassage. Punt. Ik wil zo snel mogelijk ( en dat gaat ook gebeuren, geloof ik) beginnen met een trial. Enne.....bovendien kun je je chauffeur het laten slepen want hij is allang blij dat hij niet hoeft te masseren terwijl jij lekker zit te beademen en opdrachten te geven...... ;)

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2006, 22:45:45
nee carl ik gaf al aan dat de ravu ze op de sololance heeft dus dan zit er maar 1 persoon op die auto. natuurlijk wil ik ook een trial maar kijk er wel kritisch tegenaan.

maar ben ik nou gek of zijn er plots ineens 3 van deze apparaten op de markt. jaren lang hoor je er niets over zelfs na de vorige beurs 1 1/2 jaar geleden bleef het stil en kijk plots tegelijk met de kerstpakketten sleept het hele land plots met die dingen??? ook het ambulanceblaadje heeft achter elkaar 3 verschillende stukken erover.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2006, 08:50:07
Ja, deze bedrijven zullen denken dat ze een gat in de markt gevonden hebben......het fenomeen Cardiopomp is vrij nieuw in Nederland, maar ik heb  hetal een keer gezien op de beurs in de VS in 2001.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon