CARDIOPOMP

Auteur Topic: CARDIOPOMP  (gelezen 22774 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 28 maart 2006, 10:15:05
en is het tijdelijk op "nul" zetten van de manometer dan voldoende, of dienen er meer maatregelen genomen te worden?

Het op "nul" zetten van de manometer betekend, Kraan dicht en de reduceer drukloos. Dat is te veel werk en ook een beetje onzinnig..

Werken met zuurstof heeft wel veiligheid risico's in z'n algemeen.  Als je in een kleine niet geventileerde ruimte werkt, met een fleecevest aan en je werkt niet omzichtig genoeg, en je materiaal is niet niet hufter genoeg, stapel je risico op risico.
Daarom is werken met zuurstof iets waarin je wel adequaat geschoold moet zijn. Geen rakket technologie, maar wel kennis en kennis weten toe te passen.

Door goed materiaal te kiezen en door goede ventilatie maak je het risico aanmerkelijk kleiner.  Daarom zie je ook dat steeds vaker voor een geintergreerde fles, kraan en reduceer gekozen wordt, zoals de mobisil+ cilinder van hoekloos.
Als mee werkt en je werk met een demand of mtv100 systeem, of een ballon op een demand systeem word het risico van zuurstof ophoping in bijvoorbeeld je kleren aanmerkelijke kleiner.
Echter het meest belangrijker blijft ventileren, en geen vonken, en geen andere brandbare materialen in de buurt. De meest voorkomende ongevallen met zuurstof, zijn slecht gemonteerde reduceren, en zuurstof verzadigde kleding die ontsteken.

Bij een AED gebruik en gesteld je werkt met moderne materialen, hoef je niet de kraan af te sluiten, de freeflow reduceer dicht te draaien, maar is het voldoende om de ballon of MTV100 ongeveer op armlengte bij de patient weg te houden..
Ik zal even een paar foto's er bij plakken...



Belangrijkste preventie maatregel is ventileren.. en kijk uit met onstekingsbronnen..

Even terug naar Topic,
Inmiddels is geloof ik iedereen er wel van overtuigd dat de Lucas niet met zuurstof gebruikt zou moeten worden maar gewoon met ademlucht, c.q. werklucht.. Met je normale zuurstof cilinder zou je anders al nauwelijks zuurstof overhouden voor patient.
Het voordeel van de cardiopomp is dat het op accu's werkt en dus dit probleem niet kent..


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #31 Gepost op: 28 maart 2006, 13:33:31

Werken met zuurstof heeft wel veiligheid risico's in z'n algemeen.  Als je in een kleine niet geventileerde ruimte werkt, met een fleecevest aan en je werkt niet omzichtig genoeg, en je materiaal is niet niet hufter genoeg, stapel je risico op risico.

nog héél even off topic...

Mag ik hieruit opmaken dat het fleecevest/de fleectrui één van de factoren is die gezamenlijk kunnen leiden tot een verhoogt risico bij het geven van zuurstoftherapie?
Als dat zo is, waarom werkt men desondanks o.a. in de ambulancedienst met fleecetruien, zou je dan niet beter het zekere voor het onzekere kunnen nemen?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 28 maart 2006, 13:37:55
nog héél even off topic...

Mag ik hieruit opmaken dat het fleecevest/de fleectrui één van de factoren is die gezamenlijk kunnen leiden tot een verhoogt risico bij het geven van zuurstoftherapie?
Als dat zo is, waarom werkt men desondanks o.a. in de ambulancedienst met fleecetruien, zou je dan niet beter het zekere voor het onzekere kunnen nemen?


Gniffel,  een trui, maakt niet uit van fleece of wol, raakt sneller verzadigd met zuurstof, dan een regenjas..  Dus een fleecetrui opzich is niet risico verhogend, echter wel een factor waar je rekening mee moet houden. Daarom word ook altijd geadviseerd als je klaar bent met zuurstof even buiten je trui en kleren uit te kloppen..  Ik mag toch hopen dat iedereen dat soort zaken leert als ze met zuurstof gaan werken ?


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #33 Gepost op: 28 maart 2006, 13:48:47
Ik mag toch hopen dat iedereen dat soort zaken leert als ze met zuurstof gaan werken ?
wil je dat echt weten...   :-\

Nee, dat is nooit ter sprake gekomen tijdens de training noch de nascholing(en)...

Het is wel logisch nu ik dit lees, maar ik heb er echt nooit bij stil gestaan.

Nou ja, bedankt voor de informatie!! Ik zal het melden aan de collega's e.d.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #34 Gepost op: 28 maart 2006, 16:46:53
Het op "nul" zetten van de manometer betekend, Kraan dicht en de reduceer drukloos. Dat is te veel werk en ook een beetje onzinnig..


Dit is niet te veel werk en absoluut niet onzinnig. Er zijn, door kleine lekage's welke vrijwel niet te vinden zijn, al vele flessen langzaam leeg gelopen. Waar denk je dat die zuurstof blijft? Dus dicht die fles na gebruik! >:(


helm

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 28 maart 2006, 17:55:54
O2 is geen brandbaar gas.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 28 maart 2006, 18:01:52
Dit is niet te veel werk en absoluut niet onzinnig. Er zijn, door kleine lekage's welke vrijwel niet te vinden zijn, al vele flessen langzaam leeg gelopen. Waar denk je dat die zuurstof blijft? Dus dicht die fles na gebruik! >:(

Misschien even goed lezen

natuurlijk moet na gebruik de kraan van de cilinder dicht en de reduceer drukloos..
Echter tijdens een reanimatie en bij de AED gebruik hoeft de cilinder niet bij elke schok drukloos, om hem daarna weer open te maken om dat je moet beademen. En zover ik begrepen heb was dat namelijk de vraag.. of begrijp ik nu iets niet ?

O2 is geen brandbaar gas.
Dat klopt  !! het is een brand en explosie bevorderend gas.  Een stof verrijkt met zuurstof brand en ontbrand vele malen sneller.. Dus je veiligheid is nog steeds een issue..


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #37 Gepost op: 28 maart 2006, 19:21:56
O2 is geen brandbaar gas.

Zeker nooit van de zuurstofbrand gehoord enkele jaren geleden in Amsterdam. Daar weten ze er alles van. Gewoon de fles open draaien en er ontstond brand. Kwam geen aansteker aan te pas.


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #38 Gepost op: 28 maart 2006, 19:27:47
Misschien even goed lezen


Echter tijdens een reanimatie en bij de AED gebruik hoeft de cilinder niet bij elke schok drukloos, om hem daarna weer open te maken om dat je moet beademen.


Bij AED gebruik komt er in eerste instantie geen zuurstof aan te pas. Dat gebeurt pas als de ambulance gearriveerd is en niet zoals op de foto. Wel eens gehoord van voorbehouden handelingen=


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 28 maart 2006, 19:41:38
Zeker nooit van de zuurstofbrand gehoord enkele jaren geleden in Amsterdam. Daar weten ze er alles van. Gewoon de fles open draaien en er ontstond brand. Kwam geen aansteker aan te pas.
Grappig voorbeeld,  Die ambulancedienst, heeft diverse waarschuwingen van IGZ genegeert over de type reduceren die ze gebruiken.. Ik heb de documentatie nog wel ergens liggen..  Maar feitelijk heeft Rene gelijk.  Zuurstof bevordert de ontbranding en de bevorderd de risico op steekvlammen.. Er is dus altijd een andere brandbare stof in de buurt of een onstekingsbron. Of zoals in in dit geval is de magnesium die in de reduceer ontstond de onstekingsbron geweest..
Dus niks gewoon, een van te voren bekend probleem met reduceren. En het gekke is, dat alle DAN instructeurs al diverse waarschuwingen hierover gehad hadden, IGZ de mailing al rond gestuurd had, ongeveer 2 jaar voor dat dat incident plaats vondt..

Bij AED gebruik komt er in eerste instantie geen zuurstof aan te pas. Dat gebeurt pas als de ambulance gearriveerd is en niet zoals op de foto. Wel eens gehoord van voorbehouden handelingen=

Waar je haal je die informatie vandaan ?, kom eens met geauthoriseerde bronnen.. Sinds wanneer is zuurstof eerste hulp een voorbehouden handeling, Lees anders nog eens de vele discussies op dit forum..Ga eens met je medisch leider praten ? Ik neem stiekum aan dat je bij RAV IJsselvecht werkt.. ga eens met je Medisch Leider praten.
Misschien maar een apart topic, want dit ging over de cardio pomp..