Hmmmmmmm....
Het valt me op dat iedereen het met elkaar eens is. Ik moet zeggen: ik dus niet helemaal! Alhoewel ik ook de ervaring heb dat huisartsen het vaak bij het verkeerde eind hebben (ik mag het zeggen vind ik, ik geef zelf ook les aan huisartsen), is de discussie niet helemaal volledig!
Bij systemen zoals een zuurstofbrilletje is de gewenste concentratie zuurstof (FiO2) afhankelijk van het aantal liters dat je toedient. Bij een rebreathing systeem is dat ook het geval. Bij een non-rebreathing systeem (dus met bufferzakje) is het systeem gebaseerd op de inademing van zoveel mogelijk pure zuurstof, zonder al teveel vermenging van de buitenlucht. De zuurstof vult het zakje (die gaat dus boller staan), en de patiënt ademt de lucht uit dat zakje in. Je ziet dan ook het zakje eventjes wat minder bol staan.
Waar het om gaat bij een non-rebreathingmasker, dat is dat het bufferzakje altijd gevuld moet zijn (zoals hierboven al vermeld). En in de praktijk zal je daarom al gauw een liter of 9 geven, vaak meer, om te voorkómen dat het zakje leeg raakt, en er dus geen "volle zuurstofmep" gegeven wordt.
Het is dus
niet zo, dat minder dan 9 liter niet goed zou zijn bij een non-rebreathingsysteem, ondanks dat dit vaak beweerd wordt! Een patiënt met een laag ademminuutvolume heeft misschien voldoende aan 6 liter, dat is dus ook geen probleem,
zolang het zakje maar gevuld blijft! Ook de zuurstofconcentratie heeft dus verder geen invloed: 15 liter met vol zakje is dus niet beter dan 7 liter met vol zakje! Voor de behandeling van de patiënt maakt het niet uit. Maar uiteraard zal in de praktijk uitwijzen dat de meeste patiënten zeker wel een liter of 9 of meer nodig hebben.
Overigens denk ik dat de huisarts die < 9 liter niet zou geven met bovenstaande overweging, maar waarschijnlijk slaat-ie helmaal de plank mis, maar dat terzijde