Oud topic boven water gevist, lijkt mij een prima plekje voor het volgende;
Hedenmiddag een bezoekje aan een middelgrote stad gebracht, in de randstad.
Daar ik een hekel heb aan drukke winkels, bleef ik bij een Kruidvat-filiaal lekker buiten staan, naast de hoofdingang. Beetje mensen observeren, altijd leuk.
In de 5- tot 10 minuten dat ik daar stond, ging het diefstalpiepertje wel 5 tot 6 keer af. Die poortjes, bij ingangen van winkels.
De meeste mensen schrikken, kijken verwonderd in hun tasje en lopen vervolgens schouderophalend naar een der kassameisjes, terug de winkel in. Echter, die keken niet op of om, bij het afgaan van de piepers en rode lampjes. Die gingen gewoon verder met het helpen van volgende klanten. Het leek wel of ze de piepertjes niet eens meer hoorden..?
Ook zag ik een tweetal jongedames die de winkel uit kwamen en het poortje begon te piepen. Ik keek ze aan, ze kleurden rood en mengden zich vervolgens tussen de winkelende massa, buiten op straat. Weer geen reactie van personeel binnen..
Het was overal erg druk, minstens 10 wachtenden bij iedere kassa. Maar moet er geen actie worden ondernomen, bij het afgaan van zo'n poortje? Of zitten ze er voor de sier?