In de tas kijken

Auteur Topic: In de tas kijken  (gelezen 28045 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 4 oktober 2011, 15:05:43
Weer even nieuwe kolen op dit uitdovende vuurtje.

Helaas kan ik de tekts van het artikel (blijkbaar) niet meer kopieren/plakken.

Vanaf 1 november a.s. zullen alle Deventenaren als dief een supermarkt binnentreden. Er zal vanaf die datum een 100% controle op tassen gaan plaatsvinden. Naar mijn persoonlijke mening uiterst klantonvriendelijk en ik zal er dan ook in eerste instantie niet aan mee werken. Controle vind ik prima, maar alleen als er een GEGRONDE reden is om mij te controleren.

Ik ben net als Sherriff benieuwd naar de gevolgen die een winkelier mij KAN opleggen als ik weiger hem of zijn personeel in mijn tas te laten kijken. Kan hij mij inderdaad meteen een winkelverbod op leggen bij mijn weigering? Dien ik dan de politie er bij te betrekken? Als dit in de huisregels is opgenomen, is dan een cassiére automatisch gemachtigd dit te doen?

Ben benieuwd hoe dit verder zal gaan verlopen.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/deventer/9602529/Elke-klant-moet-in-Deventer-supermarkt-tas-laten-zien.ece
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 4 oktober 2011, 15:55:54
Ik ben net als Sherriff benieuwd naar de gevolgen die een winkelier mij KAN opleggen als ik weiger hem of zijn personeel in mijn tas te laten kijken. Kan hij mij inderdaad meteen een winkelverbod op leggen bij mijn weigering? Dien ik dan de politie er bij te betrekken? Als dit in de huisregels is opgenomen, is dan een cassiére automatisch gemachtigd dit te doen?
Ben benieuwd hoe dit verder zal gaan verlopen.

Ik blijf dit ook zeer interessante materie vinden... O0

Ook zoiets, maar van een andere orde, wel huisregelement: Mandje verplicht. NEEN, ik blief geen mandje want ik moet alleen een pak melk hebben...(voorbeeld) Ik weiger dan ook zo'n ding te pakken als ik het simpelweg niet nodig heb.  ;D Heerlijk, die supermarkt-strubbelingen..

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 4 oktober 2011, 20:34:28
Ik blijf dit ook zeer interessante materie vinden... O0

Ook zoiets, maar van een andere orde, wel huisregelement: Mandje verplicht. NEEN, ik blief geen mandje want ik moet alleen een pak melk hebben...(voorbeeld) Ik weiger dan ook zo'n ding te pakken als ik het simpelweg niet nodig heb.  ;D Heerlijk, die supermarkt-strubbelingen..

Idd, die is ook altijd fijn, maar wel netjes pak melk betalen als t je uit de handen glipt en kapot gaat  998765 (nee, ik spreek niet uit eigen ervaring : 0098)

Maar goed we wachten de antwoorden eens af van de experts en de praktijk vanaf 1 november
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 4 oktober 2011, 22:05:01
Tja, volgens mij staat het al duidelijk in dit topic: er is geen grond voor. Zij mogen het vragen, jij mag het weigeren. Dat je vervolgens de winkel niet inkomt da's wel een gevolg ervan. Maar je hoeft ook weer niet te wachten (of überhaupt identificeren) op je winkelverbod op papier. Ze onthouden je gezicht maar als ze willen dat je er niet meer inkomt.

Ook nog iets als ze dan echt je tas willen pakken om te kijken: “Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.”
De tas is jouw goed en zij zijn wederrechtelijk bezig.

Martinus

• Junior gebruiker
  • **
  • IVK'er 5e jaars
Reactie #64 Gepost op: 4 oktober 2011, 22:21:16
Leuk Topic dit. IS wel een vaag gebied waar veel onduidelijkheid over heerst.
En ja...ik kom ook weer met een aantal begrippen, mijn excuses
Even vooraf gezegd: Ik ben zelf wel van mening dat wanneer je een tas wilt controleren (visiteren) bij entree tot een winkel je wel coulant kan zijn, als beveiliger, maar de manier waarop je de klant benadert doet al wonderen. Niet daar staan als een soort Black en Decker en iemand aanvallen, zeg maar...

Ik ben al sinds een aantal jaar beveiliger op evenementen. (ook een aantal keer in een winkel gewerkt)
Heb vaak genoeg gestaan bij de entree's van concerten en voetbalwedstrijden.
Bij dit soort gelegenheden is de Privaatrechtelijke VeiligheidsFouillering vastgelegd in de huisregels/-regelementen van de organisatie.

Volgens mij als iets (Veiligheidsfouillering of visitatie (onderzoeken van meegevoerde bagage)) is vastgelegd in het huisregelement en men houdt zich hier niet aan (overtreding van één van de artikelen van het betreffende Huisregelement) kan men (beveiliger, winkel personeel) de dader de toegang ontzeggen. Als men zich daar dan niet aan houdt kan een beveiliger of winkeleigenaar de persoon aanhouden betreft Lokaalvredebreuk (art. 139 WvSr)

Hoe dat zit met het winkelmandje bij de plaatselijke supermarkt...geen idee
5e jaars student Integrale Veiligheidskunde

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #65 Gepost op: 4 oktober 2011, 23:15:52
De enige die zomaar in de tas mag kijken is de douane. En daar moet u alle medewerking
aan verlenen anders heeft u (zelfs als er niks in de tas zit) een probleem met ons. Waar
ik het mee eens ben is wat Martinus zegt dat je als controleur het je zelf makkelijk kan
maken als je het op een normale manier vraagt.

Wat ik echter vreemd vind is dat er al bij binnenkomst in de tas gekeken mag worden. Na de kassa
of tijdens het winkelen als er vermoedens bestaan dan kan ik het begrijpen. Een winkeldief zal
echt geen spullen al in zijn tas hebben zitten als hij de winkel nog binnen moet komen maar ag
dat zijn maar my 2 cents.

Daarnaast hoef jij je ook niet te legitimeren als de beveiliger er om vraagt dus ja winkelverbod zal
lastig zijn als iemand binnen komt met een lege tas.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 5 oktober 2011, 18:37:24
Als men zich daar dan niet aan houdt kan een beveiliger of winkeleigenaar de persoon aanhouden betreft Lokaalvredebreuk (art. 139 WvSr)
In deze situatie pleegt de klant geen lokaalvredebreuk. De klant is niet strafbaar en is in die zin geen verdachte. Waardoor artikel 53 wetboek van strafvordering niet van toepassing is. Hierdoor komt artikel 282 wetboek van strafrecht in beeld.

Wetboek van strafrecht artikel 139.1:
Hij die in een voor de openbare dienst bestemd lokaal wederrechtelijk binnendringt, of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van de bevoegde ambtenaar aanstonds verwijdert , wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Wet boek van strafrecht Artikel 282.1
Hij die opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid berooft of beroofd houdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Wetboek van strafrecht artikel 138.1
Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

Hoe dat zit met het winkelmandje bij de plaatselijke supermarkt...geen idee
Precies het zelfde als bij het niet meewerken aan de 'visitatie' of 'privaatrechtelijke oppervlakkige veiligheidsfouillering'. Als een mandje verplicht is, kan men bij 'overtreding' van de huisregels de toegang ontzeggen.

Sheriff

• Forum gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 8 oktober 2011, 20:36:53
@Customs: Je zal ze er niet aantreffen en je zal het vast niet zo bedoelen, maar als er in deze casus een Douanebeambte in die winkel staat  ;), kijkt die ook niet in mijn tas. Lijkt mij niet niet tot het taakstelling van de Douane te behoren. (misbruik van bevoegdheden?)

We komen dus niet veel verder met z'n allen, maar eigenlijk is het ook wel duidelijk nu... toch ?  Bij binnenkomst van de winkel kunnen ze je vragen (god mag weten waarom  :D )om in je tas te kijken. Dat kan/mag je weigeren, maar dan zal je ergens anders je boodschappen moeten doen. De winkelier mag je de toegang weigeren.
Bij het verlaten van de winkel mogen/kunnen ze je vragen om in je tas te kijken, maar daar hoef je dus niet aan mee te werken. Het enige wat de winkelier/beveiliger dan nog kan doen is aanhouden en de politie bellen. Je blijft dan de "aanrijtijd" met de winkelier/beveiliger bij de kassa staan, want je laat je natuurlijk niet naar één of ander kantoortje cq ophoudruimte dirigeren. (ik tenminste niet)
Over legitimeren kunnen we ook kort zijn, dat doe je alleen aan een opsporingsambtenaar en zeker niet aan een winkelier cq beveiligingsbeambte.

Het blijft een leuke casus !  :D

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 8 oktober 2011, 21:17:30
Bij binnenkomst van de winkel kunnen ze je vragen (god mag weten waarom  :D )om in je tas te kijken. Dat kan/mag je weigeren, maar dan zal je ergens anders je boodschappen moeten doen. De winkelier mag je de toegang weigeren.
Bij het verlaten van de winkel mogen/kunnen ze je vragen om in je tas te kijken, maar daar hoef je dus niet aan mee te werken. Het enige wat de winkelier/beveiliger dan nog kan doen is aanhouden en de politie bellen.

Waar moet bij binnenkomst het kijken in de tas gebeuren?  Is dat in de winkel of buiten de winkel?

Als het in de winkel is, dan mag die het weer vragen (na het weigeren ) als je de winkel wilt verlaten      >:D     dan kan die je dus aanhouden en de politie bellen  

98uiye

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #69 Gepost op: 9 oktober 2011, 00:49:19
@Customs: Je zal ze er niet aantreffen en je zal het vast niet zo bedoelen, maar als er in deze casus een Douanebeambte in die winkel staat  ;), kijkt die ook niet in mijn tas. Lijkt mij niet niet tot het taakstelling van de Douane te behoren. (misbruik van bevoegdheden?)

We komen dus niet veel verder met z'n allen, maar eigenlijk is het ook wel duidelijk nu... toch ?  Bij binnenkomst van de winkel kunnen ze je vragen (god mag weten waarom  :D )om in je tas te kijken. Dat kan/mag je weigeren, maar dan zal je ergens anders je boodschappen moeten doen. De winkelier mag je de toegang weigeren.
Bij het verlaten van de winkel mogen/kunnen ze je vragen om in je tas te kijken, maar daar hoef je dus niet aan mee te werken. Het enige wat de winkelier/beveiliger dan nog kan doen is aanhouden en de politie bellen. Je blijft dan de "aanrijtijd" met de winkelier/beveiliger bij de kassa staan, want je laat je natuurlijk niet naar één of ander kantoortje cq ophoudruimte dirigeren. (ik tenminste niet)
Over legitimeren kunnen we ook kort zijn, dat doe je alleen aan een opsporingsambtenaar en zeker niet aan een winkelier cq beveiligingsbeambte.

Het blijft een leuke casus !  :D
Nou ik kan zo wel een casus bedenken waarom ik in een winkel staat en dan ook in jou tas wil kijken (en dan ook mag kijken) zonder
dat het misbruik is van mijn bevoegdheden. Maar het zal niet dagelijk gebeuren nee 0098 en ik wilde daarmee ook enkel aangeven dat
wettechnisch verder niemand zomaar ik jou tas mag kijken. Als ze al in jou tas willen kijken en dat mogen dan moeten ze een hele goede
reden hebben. Ik durf zelfs te wedden dat als jij een winkel binnenkomt en de beveiliger wil in jou tas kijken, jij weigerd dat wat jou recht
is en je word de winkel uitgezet met een verbod om terug te komen. Dat jij dit bij de rechter wint, pas op het moment dat jij wat in de tas
heb gestopt en voorbij de kassa bent en de beveiliging vermoed dat jij iets niet betaald heb dan hebben zij een kans dat ze mogen kijken.

Als het de winkel is waar ik ga shoppen zouden ze een hele goede aan mij hebben  098uo. Ze doen het 1 keer en daarna durven ze
nooit meer  998765
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v