Haha. Verkeerde been uit bed gestapt? Als je niets normaal kan reageren kan je beter je klep dicht houden hoor.
Ik zou even voor jou de vraag opnieuw plaatsen:
Wat zou u doen als u met uw auto voor het stoplicht staat en er komt in deze situatie een politie auto met spoed aan:
1. Door rood en geflits worden
2. Stil blijven staan ( zoals er in deze situatie gebeurd )
Nee hoor, ik ben met 't goeie been uit bed gestapt, en wat jou als "niet normaal" bestempeld is gewoon mijn mening, en die zal ik dus ook gewoon geven.
Wat ik maar bedoel te zeggen is dat zoiets van buitenaf (en zeker op 'n klein filmpje) heel anders ervaren wordt als vanuit het voertuig zelf.
Het zelfde over die discussie van "die brandweerauto/chevy ambu op dat filmpje gaat veelste hard door de bocht, kijk maar! hij hangt helemaal schuin".
Dat kan je makkelijk roepen als je dat op 'n filmpje of in't echt ziet, maar als je zelf in die voertuigen rijdt ervaar je dat gewoon heel anders, oke, zo'n chevy gaat wat schuin hangen in de bocht, maar daar houden we echt wel rekening mee hoor, en daar worden we ook op getrained, het zelfde geldt voor de brandweerchauffeurs.
Die weten echt wel hoe ver ze kunnen gaan met zo'n ding zonder dat 't gevaarlijke situatie's opleverd, ookal ziet dat er dan op zo'n filmpje soms anders uit.
Heb je nog nooit bij iemand in de auto gezeten die wat hard op 'n andere stilstaande auto of stoplicht ofzo afreed, en dat je eigenlijk het liefst 2 extra pedalen aan jou kant (passagierskant) had zodat je zelf al kon beginnen met bijremmen.
Doch blijkt die auto dan keurig netjes en op tijd stil te komen, maar omdat je er zelf geen controle over had voelde het anders aan.
En om nou nog even je vraag te beantwoorden, ik zou gaan voor antwoord 1 :
1) Door rood en geflits worden
Ik ga altijd zo goed mogelijk opzij, en heb daarbij als voordeeltje dat ik zelf ook vaak met OGS rij, en dus weet hoe die chauffeur denkt en wat ie het liefste van mij verwacht.
Maar als je zoals op dat filmpje helemaal vooraan staat, en die 4-5 auto's achter je gaan niet opzij, dan heeft dat misschien minder zin, gewoon goed spiegelen dus en kijken wat dat voorrangsvoertuig doet.
Echter als jij wel door rood schuift om plaats te maken hebben die auto's achter jou ook zoiets van "hey we moeten opzij" en hebben ze ook gelijk ruimte om plaats te maken.
Ik ben zelf al zeker 'n keer of 4 geflitst omdat ik opzij moest gaan voor 'n HV voertuig met OGS, en heb daar nooit iets van thuis gehad, vaak staat dat voertuig ook op de foto, of andere auto's die ook opzij moesten gaan, en dat zien ze op die centrale heus wel, en anders is 't ook heel makkelijk na te gaan waarna je boete verscheurd wordt.