help wat kunnen we doen bij brand of explosie

Auteur Topic: help wat kunnen we doen bij brand of explosie  (gelezen 1687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mathilde

  • Gast
Gepost op: 10 februari 2006, 20:09:39
Mijn vraag gaat over het volgende, mijn dochter woont sinds kort in Amsterdam hartje jordaan op een 1 kamer woning ( op 3 hoog achter), nu was ze van de week om 7 savonds niet thuis, het schijnt dat toen een buurman (van 3 hoog voor), zich van het leven wilde beroven door de gaskraan van zijn kachel open te zetten en medicijnen in te nemen, toen mijn dochter om 22.00 uur thuis kwam zag ze wel  water op de trap liggen.
De volgende dag hoorde ze van een buurvrouw,dat haar buurman een zelfmoordpoging had gedaan,en dat savonds de brandweer, politie, en ambulance waren geweest.
Mijn dochter woont in een houtenhuis met houtenplafond en vloeren, er wordt voor en achter apart verhuurd, er gaat wel een trap naar het dak, maar er is geen brandtrap buitenom,  is het mogelijk dat de brandweer eens een kijkje komt nemen i.v.m. de veiligheid, Waar kan ze hiervoor terecht, haar buurman is inmiddels terug in zijn woning, maar hij heeft zo hoorde wij, in het verleden al meerdere zelfmoordpogingen ondernomen, mijn zorg is dat mijn dochter ingeval van calamiteiten  geen kant op kan, de brandweer kan er aan de achterkant van het huis niet bij komen i.v.m. een binnentuin.
De buurman krijgt  politie begeleiding deze komt af en toe een kijkje bij hem nemen, maar het blijft angstig toestand, het is een oude straat met huizen dicht op elkaar, wat kunnen we doen, kan iemand ons advies geven.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2006, 15:06:38
Mijn vraag gaat over het volgende, mijn dochter woont sinds kort in Amsterdam hartje jordaan op een 1 kamer woning ( op 3 hoog achter), nu was ze van de week om 7 savonds niet thuis, het schijnt dat toen een buurman (van 3 hoog voor), zich van het leven wilde beroven door de gaskraan van zijn kachel open te zetten en medicijnen in te nemen, toen mijn dochter om 22.00 uur thuis kwam zag ze wel  water op de trap liggen.
De volgende dag hoorde ze van een buurvrouw,dat haar buurman een zelfmoordpoging had gedaan,en dat savonds de brandweer, politie, en ambulance waren geweest.
Mijn dochter woont in een houtenhuis met houtenplafond en vloeren, er wordt voor en achter apart verhuurd, er gaat wel een trap naar het dak, maar er is geen brandtrap buitenom,  is het mogelijk dat de brandweer eens een kijkje komt nemen i.v.m. de veiligheid, Waar kan ze hiervoor terecht, haar buurman is inmiddels terug in zijn woning, maar hij heeft zo hoorde wij, in het verleden al meerdere zelfmoordpogingen ondernomen, mijn zorg is dat mijn dochter ingeval van calamiteiten  geen kant op kan, de brandweer kan er aan de achterkant van het huis niet bij komen i.v.m. een binnentuin.
De buurman krijgt  politie begeleiding deze komt af en toe een kijkje bij hem nemen, maar het blijft angstig toestand, het is een oude straat met huizen dicht op elkaar, wat kunnen we doen, kan iemand ons advies geven.



Jij, of je dochter kunt altijd naar de brandweer bellen met de vraag of ze lang willen komen om de situatie te bekijken. Soms is het niet de brandweer maar afdeling Bouw en Woningtoezicht  ;) van de gemeente die dit voor woningen doet.

Ze zullen dan bekijken of het woongebouw aan de eisen voor bestaande woningen voldoet. Als dat niet zo is schrijven ze de eigenaar van het woongebouw aan om verbeteringen door te voeren. Als het direct levensbedreigend is zou het zelfs zo kunnen zijn dat ze het pand ontruimen.

Als het gebouw voldoet aan de eisen voor bestaande bouw zullen ze als nog kijken of het veilig is. Alleen is er dan geen plicht van de gemeente om aan te schrijven.

Een eis waaraan iedere woning minimaal moet voldoen is dat het bij brand minimaal 20 minuten moet duren voor dat de brand naar een andere woning doorslaat.

Met een explosie wordt minimaal rekening gehouden in de bouwregelgeving. Alleen dat er geen voortschrijdende instorting mag ontstaan (dat het gehele gebouw in één keer instort). Het is voor mij niet duidelijk of dit ook geld voor bestaande bouw?

Wat je dochter kan doen is als er gezamenlijke verkeersruimten zijn om daar een rookmelder / gasmelder op te hangen (het is dan nog maar de vraag of je dat hoort in de woning?). Bij detectie van rook of gas gaat die luid piepen.

Ook zou ze bij de bouwmarkt een brandladder kunnen kopen (dit is wel een laatste optie bij een calamiteit omdat als je daarvan afvalt je een aardige smak maakt van 3 hoog!!!!! :-X). Zeze kan dan aan de vensterbank bij een buiten raam bevestigd worden en bij een calamiteit gooi je die over de vensterbank naar buiten en kan je naar de tuin klimmen.

Misschien kan de verhuurder er wat aan doen? Ik denk dat die ook niet zit te wachten op schade aan zijn pand! (gas afsluiten o.i.d.)  ;)

De verplichtingen die de verhuurder heeft (en hoe je die kunt afdwingen) staan op http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7174