Hitteberoerte: natte lappen in de nek

Auteur Topic: Hitteberoerte: natte lappen in de nek  (gelezen 2586 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMD

  • Gast
Gepost op: 9 februari 2006, 08:35:53
Bij een hitteberoerte gaan we natte lappen leggen in de nek, omdat in de nek een centrum zit maar welk centrum?
In warme landen wordt de nek ook bedekt.




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2006, 14:27:25
Bij een hitteberoerte gaan we natte lappen leggen in de nek, omdat in de nek een centrum zit maar welk centrum? In warme landen wordt de nek ook bedekt.

Voor zover ik weet is de eerste hulp bij hitteberoete (na 112 gebeld te hebben) het ontkleden van het slachtoffer en hem/haar nat maken en afkoelen met bijvoorbeeld een fan.
evt koelen met coldpacks onder oksels of in de liezen.
Doel is in ieder geval zo snel mogelijk afkoelen en ik neem aan dat met daarvoor een plaats zoekt waar grote vaten dicht onder het oppervalk zitten waardoor ook et rondstromend bloed gekoeld wordt. Bij het koelen van de hals/nek zal het gekoelde bloed de hersenen weer enigzins afkoelen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2006, 09:53:46
Voor zover ik weet is de eerste hulp bij hitteberoete (na 112 gebeld te hebben) het ontkleden van het slachtoffer en hem/haar nat maken en afkoelen met bijvoorbeeld een fan.
evt koelen met coldpacks onder oksels of in de liezen.
Doel is in ieder geval zo snel mogelijk afkoelen en ik neem aan dat met daarvoor een plaats zoekt waar grote vaten dicht onder het oppervalk zitten waardoor ook et rondstromend bloed gekoeld wordt. Bij het koelen van de hals/nek zal het gekoelde bloed de hersenen weer enigzins afkoelen.

Mee eens, ik geloof dat het warme-regulatie-centrum hoger in het brein zit, in de buurt van de (hypo)thalamus).