Hoe merk je dat iemand een hartkneuzing heeft? en!
Hoe merk je dat iemand een hartkneuzing oploopt terwijl je diegene aan het reanimeren bent?
Hoe merk je dat het zwaardvormig aanhangsel de lever of milt beschadigd heeft wanneer je hebt gereanimeerd?
Deze vragen heb ik voor een opdracht voor school.
Groetjes,
Wendy
leerling verpleegkundige
leerjaar 3
MBO
Dat iemand tijdens een reanimatie een hartkneuzing oploopt kan je -denk ik- niet merken, je hebt namelijk geen mogelijkheden om het hart te onderzoeken. Achteraf, in het ziekenhuis is een hartkneuzing denk ik wel op te sporen, bijvoorbeeld met een echo-cardiogram of een CT scan. Mogelijk dat zwelling van de hartspier hierop zicht baar is.
Hetzelfde geld voor het afbreken van het zwaardvormig aanhangsel (processus xyphoidus), je kan dat niet gemakkelijk zien zonder hulpmiddelen. Mogelijk is het wel te voelen als je met je vingers er naar gaat tasten. Als je bij iemand die in leven is de milt of lever beschadigd dan is de kans aanwezig dat die persoon in shock raakt door het grote bloedverlies.
Bij een reanimatie is er sowieso al sprake van een cardiogene shock, behalve reanimeren kan je er op straat toch niet veel aan doen. (behalve correcte plaatsbepaling, om het te voorkomen).
Er is al eerder over geschreven op het forum:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=2231.0Bij twijfel over wel/geen circulatie ga je altijd reanimeren, het risico op een hartkneuzing staat daar los van!