Bluscapaciteit handbrandblussers

Auteur Topic: Bluscapaciteit handbrandblussers  (gelezen 9578 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 12 februari 2006, 14:46:48
Op het brandweer prikbord is een discussie over bluscapaciteit van handbrandblussers. Ik weet het antwoord ook niet en ben wel erg benieuwd!

Weet iemand hoe de waarde bepaald wordt??

Zie bijv. http://www.faes-education.nl/Prijslijst%20brandblussers.pdf

Daar staat bij de ecoschuimblussers:
Bluscapaciteit: 21A 113B

Wat houden de 21A en 113B in? ??? (A en B zal wel brandklasse A en B zijn)




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2006, 15:01:42
Pfoei,das een poos geleden.Tijdens m,n REOBopleiding heb ik dat gehad.

Het heeft inderdaad te maken met de  brandklasses
A voor de vaste stoffen
B voor de vloeistofbranden

de 21 A heeft alles te maken met de groote van het houteobject waar ze deze blusser op hebben getest voordat deze op de markt kwam.Ik meen dat de stapel hout die ze in brand hadden gestoken 2 meter lang en 1 meter hoog was,en ze hebben die stapel met dat type blusser weten te blussen(althans de vlammen eraf)

de 113 B staat voor de vloeistofbrandtest in,en houdt de 113 de oppervlakte van de vloeistofplas in.

Dus je ziet dat je met een branblusser nog heel wat aankan  8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2006, 15:08:16
Pfoei,das een poos geleden.Tijdens m,n REOBopleiding heb ik dat gehad.

Het heeft inderdaad te maken met de  brandklasses
A voor de vaste stoffen
B voor de vloeistofbranden

de 21 A heeft alles te maken met de groote van het houteobject waar ze deze blusser op hebben getest voordat deze op de markt kwam.Ik meen dat de stapel hout die ze in brand hadden gestoken 2 meter lang en 1 meter hoog was,en ze hebben die stapel met dat type blusser weten te blussen(althans de vlammen eraf)

de 113 B staat voor de vloeistofbrandtest in,en houdt de 113 de oppervlakte van de vloeistofplas in.

Dus je ziet dat je met een branblusser nog heel wat aankan  8)

Ik dacht al dat jij het wel zou weten...  ;D ;D ;D

is dat 113 mm2, 113 cm2 of 113 m2  (:o) ???  ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2006, 15:11:15
Ik dacht al dat jij het wel zou weten...  ;D ;D ;D

is dat 113 mm2, 113 cm2 of 113 m2  (:o) ???  ::)
In ieder geval geen 113 vierkante meter,want dan wordt het toch echt tijd voor een Schuimblusvoertuig  ;D ;D ;D.Maar het is 113cm2  8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2006, 15:14:02
In ieder geval geen 113 vierkante meter,want dan wordt het toch echt tijd voor een Schuimblusvoertuig  ;D ;D ;D.Maar het is 113cm2  8)

Dat vind ik weer tegenvallen. Dat is een vlak van 10 * 11,3 cm........  ??? ::) ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2006, 15:17:00
Dat vind ik weer tegenvallen. Dat is een vlak van 10 * 11,3 cm........  ??? ::) ;)
Mnja,maar je moet rekenen dat je te maken hebt met een vloeistofbrand,en die zijn over het algemeen altijd lastiger om te blussen dus meer blusstof nodig ;)
Sinds een poosje is er de vetblusser op de markt,en ik geloof dat de blusrating zoals dat heet nog weer anders ligt.Ik kan dat wel eens uitzoeken


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2006, 15:18:29
Mnja,maar je moet rekenen dat je te maken hebt met een vloeistofbrand,en die zijn over het algemeen altijd lastiger om te blussen dus meer blusstof nodig ;)
Sinds een poosje is er de vetblusser op de markt,en ik geloof dat de blusrating zoals dat heet nog weer anders ligt.Ik kan dat wel eens uitzoeken

Ok, weet je toevallig ook nog (uit je hoofd  ;D) volgens welke norm de bluscapaciteit bepaald wordt?  :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2006, 15:24:50
Ok, weet je toevallig ook nog (uit je hoofd  ;D) volgens welke norm de bluscapaciteit bepaald wordt?  :)
eeuuuhh dat wordt echt boekenwerk  :-[ ;D
Maar de bepaling van de bluscapaciteit heeft wel vergaande gevolgen voor een fabrikant,is de bluscapacitieit te weinig krijgt hij geen rijkstypekeur voor die blusser.En kan hij deze niet op de markt brengen.
Maar ik wil het wel voor je uitzoeken hoor  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2006, 15:32:43
eeuuuhh dat wordt echt boekenwerk  :-[ ;D
Maar de bepaling van de bluscapaciteit heeft wel vergaande gevolgen voor een fabrikant,is de bluscapacitieit te weinig krijgt hij geen rijkstypekeur voor die blusser.En kan hij deze niet op de markt brengen.
Maar ik wil het wel voor je uitzoeken hoor  ;)

Ik dacht, mocht je het toevallig weten, kan ik ff googlen....  ;) ;D Ik vind het altijd wel netjes mocht ik ooit een vraag krijgen over deze aanduiding dat ik daarop een antwoord heb!! Dus als je dat wil doen, graag!! :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2006, 15:47:58
Ik dacht, mocht je het toevallig weten, kan ik ff googlen....  ;) ;D Ik vind het altijd wel netjes mocht ik ooit een vraag krijgen over deze aanduiding dat ik daarop een antwoord heb!! Dus als je dat wil doen, graag!! :)
Ik ga wel even snorren voor je ;)