Bluscapaciteit handbrandblussers

Auteur Topic: Bluscapaciteit handbrandblussers  (gelezen 9557 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2006, 20:43:57
ja en de houten stapel heeft altijd 7 lagen met balkjes
 :D

7 om en om,dus wel 14 latjes in hoogte...van vurehout :)


En Peter,die NEN EN3 hadden we toch wel moeten weten vind ik!
Toen ik het las dacht ik alleen,túúrlijk,dat wist ik!
  Ta


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 13 februari 2006, 20:50:54
7 om en om,dus wel 14 latjes in hoogte...van vurehout :)


En Peter,die NEN EN3 hadden we toch wel moeten weten vind ik!
Toen ik het las dacht ik alleen,túúrlijk,dat wist ik!
ja nouja,ik wist wel ongeveer in welke hoek ik em moest zoeken.Maar daar is dat mooie dikke boek voor  ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 13 februari 2006, 22:51:48
ja nouja,ik wist wel ongeveer in welke hoek ik em moest zoeken.Maar daar is dat mooie dikke boek voor  ;D

Ik neem aan dat al die latjes los van elkaar opgestapeld zijn? Lijkt me een leuk testje om eens te zien of een 'leek' ook zo'n brand uit kan maken met een schuim / poederblusser!!  ;) Misschien wat voor de forum dag????  ;) ;) ;) ;)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 13 februari 2006, 23:04:02
Ik neem aan dat al die latjes los van elkaar opgestapeld zijn? Lijkt me een leuk testje om eens te zien of een 'leek' ook zo'n brand uit kan maken met een schuim / poederblusser!!  ;) Misschien wat voor de forum dag????  ;) ;) ;) ;)

De latjes zijn los opgestapeld,met overal ruimtes tussen.

En een leek krijgt het echt niet uit,al zou het volgens de toegekende rating wel moeten kunnen lukken.
  Ta


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 13 februari 2006, 23:17:01
Op het brandweer prikbord hebben ze weer een andere uitleg  :):

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=51696&t=51655

Auteur: OneSeven  (---.adsl.xs4all.nl)
Datum:   12-02-2006 21:01

Natuurlijk ben ik bereid het verder toe te lichten.

13A staat voor een blusproef van een brandstapel met 13 latjes van elk 50cm
144B staat voor een blusproef van een ronde bak met een vulling 144 litter waarvan 1/3 deel water en 2/3 deel heptaan gevuld. Dus als deze getallen op de blusser staan dan is die geschikt om ieder geval het bovenstaande te blussen. Een goed blusschuim of poeder zal misschien een hoger getal hebben als de B merken. Dus als je een toestel tegen komt met een hoge bluscapaciteit dan verteld dat genoeg denk ik zo.

Verder is het zo dat een schuimblusser (AFFF) AB klasse alleen geschikt is voor het blussen van vaste stoffen en vloeistoffen.

Eco foam is inprincipe het zelfde als gewoon schuim, behalve dat eco foam biologisch afbreekbaar is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk wordt, anders gaan we nog wel wat uitgebreider uitleggen.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 13 februari 2006, 23:24:09
Okay,dan ga ik een stukje tabel overtypen!  (pc met scanner is al uit)

13a ----> 13 latten van 50 cm in dwarsrichting per laag ----> lengte van het object in cm = 130
34a ----> 34 latten van 50 cm in dwarsrichting per laag ----> lengte van het object in cm = 340

etc. etc.
  Ta


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 13 februari 2006, 23:36:57
Okay,dan ga ik een stukje tabel overtypen!  (pc met scanner is al uit)

13a ----> 13 latten van 50 cm in dwarsrichting per laag ----> lengte van het object in cm = 130
34a ----> 34 latten van 50 cm in dwarsrichting per laag ----> lengte van het object in cm = 340

etc. etc.


Helemaal duidelijk!!!! ;D ;)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 13 februari 2006, 23:51:41
  Ta


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2006, 18:43:51
Okay,dan ga ik een stukje tabel overtypen!  (pc met scanner is al uit)

13a ----> 13 latten van 50 cm in dwarsrichting per laag ----> lengte van het object in cm = 130
34a ----> 34 latten van 50 cm in dwarsrichting per laag ----> lengte van het object in cm = 340

etc. etc.

Ik heb hier niets meer aan toe te voegen  ;D

Op het brandweer prikbord hebben ze weer een andere uitleg  :):

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=10&i=51696&t=51655

Auteur: OneSeven  (---.adsl.xs4all.nl)
Datum:   12-02-2006 21:01

Natuurlijk ben ik bereid het verder toe te lichten.

13A staat voor een blusproef van een brandstapel met 13 latjes van elk 50cm
144B staat voor een blusproef van een ronde bak met een vulling 144 litter waarvan 1/3 deel water en 2/3 deel heptaan gevuld. Dus als deze getallen op de blusser staan dan is die geschikt om ieder geval het bovenstaande te blussen. Een goed blusschuim of poeder zal misschien een hoger getal hebben als de B merken. Dus als je een toestel tegen komt met een hoge bluscapaciteit dan verteld dat genoeg denk ik zo.

Verder is het zo dat een schuimblusser (AFFF) AB klasse alleen geschikt is voor het blussen van vaste stoffen en vloeistoffen.

Eco foam is inprincipe het zelfde als gewoon schuim, behalve dat eco foam biologisch afbreekbaar is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk wordt, anders gaan we nog wel wat uitgebreider uitleggen.
och,op dat prikbord heb ik al meer gissingen zien staan.Neem maar aan dat Annemiek en ik mensen zijn die dagelijks in die handel zitten,en alles uit de officiele boeken hebben ;)

Ik neem aan dat al die latjes los van elkaar opgestapeld zijn? Lijkt me een leuk testje om eens te zien of een 'leek' ook zo'n brand uit kan maken met een schuim / poederblusser!!  ;) Misschien wat voor de forum dag????  ;) ;) ;) ;)
Inderdaad een leuke test,maar ik vrees dat de leek em niet uit zal krijgen.Daarvoor moet je echt dagelijks met die dingen te maken hebben


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2006, 19:58:01
(...)
Inderdaad een leuke test,maar ik vrees dat de leek em niet uit zal krijgen.Daarvoor moet je echt dagelijks met die dingen te maken hebben

Misschien iets voor de 'echte' brandweermannen onder ons...... ;) :P ;D