verschillen in defibrillatie

Auteur Topic: verschillen in defibrillatie  (gelezen 24441 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

leerling

  • Gast
Gepost op: 12 februari 2006, 17:11:15
Wat is monofasische  en bi-fasische en manuele defibrillatie.  :) ik las dit in het NRR boekje maar zonder uitleg.




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2006, 21:48:35
Bij bifasische defibrillatie geeft de defibrillator 2 schokken kort na elkaar, in tegenstelling tot 1 schok bij monofasisch. Na de 1e keer is het hart gevoeliger voor defibrillatie zodat er met minder joules toch goed gedefibrilleerd kan worden. Dit spaart hartspiercellen  ;)
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2006, 22:39:01
Wat is monofasische  en bi-fasische en manuele defibrillatie.  :) ik las dit in het NRR boekje maar zonder uitleg.

Het verschil tussen beide "schokken" is dat de stroomrichting bij de monofasische niet omkeert en de stroomrichting van de bifasische omgedraaid wordt.
Het voordeel wat Delta aanhaalt is niet zozeer de bescherming van de hartcellen als wel de weefsel waar de stroom doorheen moet om het hart te kunnen bereiken.
De huid heeft het daarbij het zwaarst te verduren.

De huid heeft, ondanks de gel, relatief de hoogste weerstand, terwijl de stroom door de huid per vierkante cm het hoogst is.
De hoeveelheid warmte die in de huid opgewekt wordt is

stroom x stroom x huidweerstand x tijd

Medisch gezien heeft een snellere grotere stroomverandering meer effect.

Medisch gezien maakt het voor het hart nauwelijks uit of de stroom van "0" naar "max" en weer naar "0" gaat of van "0" naar "0,5 max" naar "-0,5 max" en dan weer naar "0" gaat. Voor de hoeveelheid opgewekte warmte wel degelijk. Door de stroom halverwege om te keren heb je daarom minder energie nodig en dus minder kans op brandwonden.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2006, 22:28:56
Ik vind dat het noemen van verschillende defibrillatietechnieken, mono en difasische niet in een NRR boekje thuishoren, schept weer eens extra vragen/onduidelijkheid.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2006, 23:19:41
Ik vind dat het noemen van verschillende defibrillatietechnieken, mono en difasische niet in een NRR boekje thuishoren, schept weer eens extra vragen/onduidelijkheid.

Ik vermoed dat hij het boekje met de reanimatierichtlijnen bedoeld.
In dat geval maakt het vergelijken van de verschillende technieken wezenlijk deel uit van de onderbouwing van de richtlijnen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2006, 10:09:32
Dan heb ik ook nog een vraag: wat is het verschil tussen een asynchrone (defibrilatie) en synchrone (electrocardioversie) schok?
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2006, 12:36:04
Dan heb ik ook nog een vraag: wat is het verschil tussen een asynchrone (defibrilatie) en synchrone (electrocardioversie) schok?
Synchroon wil zeggen op een bepaald tijstip tijdens de systole/diatole van het hart,of anders gezegd op een bepaalde vaste plaatst op ECG golfvorm. (Ik meen op de R top of het neergaande been van de R top)
Doe je dat niet dan heb je kans dat het niet werkt of dat je ernstige ritmestoornissen veroorzaakt (bijvoorbeeld wanneer het samenvalt met de T top)

Bij asynchroon defibrileren wordt niet gekeken naar het tijdstip van toediening van de schok, (er is bij fibrilatie immers geen normaal ECG patroon)

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2006, 12:45:51
Als ik het goed begrijp wordt synchroon toegepast bij bijv. hartritmestoornissen en asynchroon bij VF / reanimatie.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2006, 18:03:53
Als ik het goed begrijp wordt synchroon toegepast bij bijv. hartritmestoornissen en asynchroon bij VF / reanimatie.

Klopt wel ja
Cardioversie (synchroon) bij kamerflutter/fibrileren of (supra)ventriculaire tachycardie (er is dan meestal nog wel een vrij normale kameractiviteit en dus een R top om op te synchroniseren)
Defibrilatie (asynchroon) bij vertrikelfibrileren , er is dan geen normale kameractiviteit en dus geen QRS complex.

Vergeet die termen overigens maar gelijk weer, als ehbo'er heb je er helemaal niks aan
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2006, 23:04:56
Ik dacht dat jij zo'n voorvechter was van recht op extra kennis?  :o
Arts  www.alphalog.nl