BLEVE

Auteur Topic: BLEVE  (gelezen 5965 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

dange1

  • Gast
Gepost op: 29 juni 2005, 15:03:53
'Een Bleve (boiling liquid expanding vapour explosion) treedt op als een onder druk staande tankwagon met vloeibaar brandbaar gas (bijvoorbeeld LPG) blootgesteld wordt aan vuur. In de tank stijgt de temperatuur en de interne druk neemt snel toe. Op hetzelfde moment zal de temperatuur van de tankwand stijgen en de sterkte van de tank afnemen. Als de tankwagon het begeeft, zal zeer snel oververhitte vloeistof vrijkomen die expandeert en verdampt in een zeer korte tijd. Ontsteking zal leiden tot een zeer snelle verbranding en een alles verwoestende explosie.'

Over de omschrijving van een BLEVE zijn de meeste mensen het er wel over eens. Over het effectgebied zijn de meningen echter verdeeld. Natuurlijk hangt de grote van het effectgebied af van de inhoud van de tank.

Wie heeft informatie beschikbaar over de grote van het effectgebied van; een autotank (60 liter), opslagtank (20 m3), tankwagen (40 m3) en een spoorketelwagon (60 m3). Hoe groot zijn de cirkels van de brandschade, gehoorschade, glasschade etc. En tot hoe ver kan je (onder dekking) de tank naderen?




email

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2005, 09:37:37
Ik weet niet of dit is wat je bedoelt:

E 11   Schade afstand tankauto's            
               
Object   V(m3)   M (kg)   R   2R   3R
200l vat   0,2   160   12,5   25   40
Tankauto   10   8.100   50   100   150
Tankauto   20   16.200   60   120   180
Tankauto   40   32.400   75   150   225
Spoorweg   80   64.800   100   200   300
Ketel               
               
               
R   Straal vuurbal            
2R   Secondaire branden            
3R   2e & 3e graads brandwonden            
         

Groetjes
Email      
               
               
               


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2005, 13:11:37
Ik heb geen waardes, maar het een en ander is natuurlijk afhankelijk van de aard van de vloeistof in de tank en bovendien zal de temperatuur van de inhoud medebepalend zijn voor het gevaar (snelheid verdamping etc)

Bij een bleve heb je een relatief warme inhoud die vrij komt , bij een normaal tanktransport hoeft dat niet zo te zijn.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2005, 15:04:43
Erik,

Ik stuur een tekstuele uitleg en twee excel-spreadsheetjes naar je mail.
Kan je leuk even gaan stoeien  :D

ik heb ook no geen ander spreadsheetje waar de effectafstanden "eenvoudig" mee te berekenen zijn, moet ik alleen even opzoeken.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2005, 20:04:14
gevonden :)

een excel-spreadsheet waarin je diverse invoerparameters kunt geven:
brandstof: propane/fuel/super
vulgraad tankwagen
afmetingen tankwagen

echt voor de liefhebber, want het is in het frans :(
maar de opzet is goed te begrijpen.

(heb nog een fantastisch rapport over bleves, helemaal in het Frans, snap er geen jota van, jammer, want het lijkt me heel interessant.)

kan geen grote bijlagen via het forum versturen (900kb), dus als je me je e-mailadres geeft dan mail ik het rechtstreeks.

cu,
Louis
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2005, 22:17:36
:)

als je het bestand in excel opent dan kun je de kolom 'product'  invullen:  propane/CVM/fuel/super
dan worden de getallen automatisch aangepast en doorberekend.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2005, 08:08:02
leve google.fr  :D

CVM = chlorure de vinyle monomère

(in vrij nederlands: vinyl-chloride-monomeer UN1086)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2005, 13:12:36
die rode cirkel is de eerste schadecirkel, de grens stopt daar waar er nog 1% letaliteit optreedt.
de 2e cirkel geeft de grens aan tot welke afstand er nog 1e graads brandwonden optreden
buiten deze grens (groen) is 'veilig'
in de cirkels staat ook nog de grens van de overdruk

als ik het standaard plaatje neem:
is er tot op 406 mtr. overdruk
is er tot op 325 mtr. lethale hittestraling

in de gele zone tot 531 mtr. 1e graads brandwonden
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2006, 21:19:24
Ik heb me al eerder eens afgevraagd wat het woord BLEVE kon betekenen,maar geen brandweerman die mij het antwoord wist te geven,ondaks dat ik het tegen kwam in een oud lesboekje van de brandweer....je zou zeggen dat het dan bij de lesstof hoort! ???

Vandaag kwam ik het weer tegen in de Brand en Brandweer en kon er nog niet uit opmaken wat het kon zijn,al werd er wel gesproken over oliedrums,dus de link was gelegd.

Dan toch maar eens aan de zoekfunctie gedacht en zie hier;
Nu eindelijk heb ik dus het antwoord op een vraag van een jaar oud!  :)

Bedankt topicstarter van destijds!  :)
  Ta