KMar op laten gaan in de politie organisatie?

Auteur Topic: KMar op laten gaan in de politie organisatie?  (gelezen 4818 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 19 februari 2006, 00:02:38
http://www.telegraaf.nl/binnenland/33820591/_Meer_taken_bij_leger_door_capaciteitsgebrek_politie_.html

 'Meer taken bij leger door
capaciteitsgebrek politie'
TILBURG - Het leger krijgt steeds meer binnenlandse veiligheidstaken, bijvoorbeeld in de vorm van bijzondere bijstandseenheden. De belangrijkste reden hiervoor is dat de politie vaak niet genoeg capaciteit heeft en de regering de politie niet direct kan aansturen.

Dat concludeert politicoloog Michiel de Weger. Hij promoveert dinsdag 28 februari op de Universiteit van Tilburg op dit onderwerp.

De Weger beschrijft in zijn onderzoek twaalf gevallen sinds de Tweede Wereldoorlog waarin het leger taken kreeg toegewezen die ook door politie, brandweer of een andere civiele organisatie hadden kunnen worden uitgevoerd. Hij vroeg zich bijvoorbeeld af waarom mariniers en militaire scherpschutters een einde maakten aan de gijzelingen in de jaren zeventig.

Hij lichtte er vijf gevallen uit en onderzocht die nader. Daaruit blijkt dat capaciteitsgebrek de belangrijkste reden is. De regering besluit, met name in crisissituaties, vrij gemakkelijk en pragmatisch het leger een extra taak te geven.

Zo werd de Nationale Reserve in 1948 opgericht bij de landmacht, als aanvulling op een reservepolitie en ontstonden de Bijzondere Bijstandsteams in 1971/1973, omdat in die tijd alleen de krijgsmacht snel voldoende en geschikte mankracht wilde en kon leveren om zware, gewelddadige criminaliteit te bestrijden.

Een tweede reden vormt het feit dat de regering of een minister de politie niet direct kan aansturen. Bij het besluit de marechaussee mobiel vreemdelingen te laten controleren, speelde de vrees dat de regering bij inschakeling van de politie te afhankelijk zou worden van burgemeesters.

Bij de oprichting van de Nationale Reserve speelde angst voor een communistische coup mee. Bij de Bijzondere Bijstandseenheden wilde de regering dat deze direct onder de minister van Justitie zouden vallen en niet onder het gezag van de burgemeester van de plaats waar zij worden ingezet.

Het overnemen van politietaken heeft vooral gevolgen voor de Koninklijke Marechaussee, concludeert De Weger. Dit krijgsmachtonderdeel heeft inmiddels minder militaire taken dan civiele, waardoor het is 'vervreemd' van de andere delen. De Weger vindt het daarom waarschijnlijk dat een (volgende) regering besluit deze militaire politie in de civiele te laten opgaan.

De Weger concludeert dat de regering niet veel oog heeft voor de consequenties van haar handelen op lange termijn. Wanneer de politie geen extra capaciteit voor actuele problemen krijgt, blijft de binnenlandse taak van de krijgsmacht langzaam en schoksgewijs groeien.

De promovendus laat in zijn proefschrift ook zien welke strijd om invloed op de politie zich afspeelt tussen de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie.




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2006, 17:41:33
Wat een gezeik toch ook altijd me dit soort dingen. Altijd maar die machtsstrijden in de politiek.

Het is inderdaad wel enigzins raar geregeld in Nederland. Als we het bijvoorbeeld over controle van vreemdelingen hebben (mtv), hebben we eigenlijk (voor zover ik weet) drie partijen op straat:
- Politie (zelfs specialistisch, denk aan afdeling grensbewaking van de Zeehavenpolitie R-R)
- Douane
- Koninklijke Marechausee

Dan heb je ook al meteen drie verschillende ministeries. Zo hebben we wel meer dubbele dingen om het zo maar te zeggen (Dan denk ik o.a. aan KMar BSB en diverse BBE's die voor ongeveer dezelfde geweldsgraad zijn).

Zal hier nog een keer in gesnoeid gaan worden? Ik vermoed van wel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2006, 19:56:16
Even een kleine correctie op het artikel: het Korps Nationale Reserve (kortweg Natres) is met name opgericht om in het geval van een (toen nog) Sovjet aanval de Nederlandse mobilisatiecentra te gaan beveiligen, de centra waar de reservisten (iedereen die uit dienst kwam/komt is tot zijn 45ste reservist) in geval van oorlog hun spullen moesten komen ophalen. In de loop der tijd is dat onder meer uitgebreid met steunverlening voor civiele autoriteiten. Zo heeft Natres bewakingstaken verricht bij grootschalige calamiteiten, zoals de vuurwerkramp in Enschede. Ook komt Natres in actie indien mankracht nodig is die de civiele autoriteiten te kort komen, zoals bij watersnood en meer recentelijk bij de sneeuwstorm op 25 november vorig jaar. De Natres is absoluut géén reservepolitie. Het Korps is militair ingesteld en heeft militaire middelen, en heeft zeker geen functie bij de bestrijding van criminaliteit.

Wat betreft KMar is het een ander verhaal. KMar is in principe belast met de militaire politietaken en grensbewaking, en heeft volgens de wet ook bevoegdheden op civiel gebied (o.a. op het gebied van verkeersregeling). De bijgekomen civiele taken kunnen ruim beschouwd nog steeds onder één daarvan worden weggezet: de bewaking op Schiphol is niks anders dan grensbewaking, vreemdelingencontroles kan ook onder grensbewaking worden geplaatst.
De structuur is militair, de middelen zijn militair en de rechten en plichten zijn militair. Ik vind dat KMar bij Defensie moet blijven, zeker om gelijkwaardig te blijven aan de militairen van de andere krijgsmachtdelen. Defensiepersoneel heeft het niet zo op de civiele wereld voor wat betreft Justitie en dergelijke (vergelijk Eric O.), dus KMar onderbrengen bij de politie zal dat beeld zeker niet verbeteren.

De bijstandseenheden is nóg weer een ander verhaal. Het aantal eenheden daarvan is niet meer op één hand te tellen. Duidelijkheid is ver weg, maar ik denk dat het beter is om een onderscheid aan te houden tussen de echte politie-eenheden en de militaire eenheden. De politie AT's zijn gestructureerd binnen de politie-organisatie, de BBE's gestructureerd binnen de militaire organisatie. Daarnaast zijn de AT's nationaal geörienteerd, waar de BBE's (en bijvoorbeeld KCT) met name óók internationaal geörienteerd zijn. Zomaar één op één overzetten lijkt me dus geen sterk plan.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Michelle1983

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2006, 20:58:21
Even een kleine correctie op het artikel: het Korps Nationale Reserve (kortweg Natres) is met name opgericht om in het geval van een (toen nog) Sovjet aanval de Nederlandse mobilisatiecentra te gaan beveiligen, de centra waar de reservisten (iedereen die uit dienst kwam/komt is tot zijn 45ste reservist) in geval van oorlog hun spullen moesten komen ophalen. In de loop der tijd is dat onder meer uitgebreid met steunverlening voor civiele autoriteiten. Zo heeft Natres bewakingstaken verricht bij grootschalige calamiteiten, zoals de vuurwerkramp in Enschede. Ook komt Natres in actie indien mankracht nodig is die de civiele autoriteiten te kort komen, zoals bij watersnood en meer recentelijk bij de sneeuwstorm op 25 november vorig jaar. De Natres is absoluut géén reservepolitie. Het Korps is militair ingesteld en heeft militaire middelen, en heeft zeker geen functie bij de bestrijding van criminaliteit.

Zo heeft hij het in zijn onderzoek ook niet bedoeld. Heb al wat inhoudelijke informatie over de onderzoeksopzet. Het ging om gevallen waarin aan de krijgsmacht binnenlandse veiligheidstaken zijn toegedeeld. In totaal waren er twaalf gevallen. De Natres heeft zowel bij rampen als onlusten een functie en daarmee een binnenlandse veiligheidstaak. In het proefschrift heeft de auteur ook in geen enkel opzicht de Natres aangewezen als reservepolitie. Het artikel geeft dit alleen slecht weer omdat dit slechts de aankondiging van de promotie is en een wel heel erg korte samenvatting van het proefschrift.

De andere onderzochte gevallen zijn de ruiming van conventionele explosieven door de EOD sinds 1970, de oprichting van de BBE's in 1972/3, de toedeling van de ruimingstaak voor Improvised Electronic Devices aan de EOD in 1976, het mobiel vreemdelingentoezicht sinds 1993 en de politietaak op burgerluchtvaarttereinen sinds 1993.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2006, 23:06:46
In jouw omschrijving voor wat betreft Natres kan ik me prima vinden, Michelle. Binnenlandse veiligheidstaak zeker, geen reservepolitie. :)

Vijf interessante onderzoeksgevallen ook. De twee met betrekking tot de EOD zou ik eerder zeggen bedrijfsleven vs. defensie, bij de andere drie heb ik meer het idee politie vs. defensie. Maar sowieso zijn de gevallen raakvlakken waarbij zowel de ene als de andere kant verdedigbaar is. In mijn eerdere post heb ik al wel zo'n beetje aangegeven hoe ik daar over denk. ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2006, 23:33:59
Wat betreft KMar is het een ander verhaal. KMar is in principe belast met de militaire politietaken en grensbewaking, en heeft volgens de wet ook bevoegdheden op civiel gebied (o.a. op het gebied van verkeersregeling). De bijgekomen civiele taken kunnen ruim beschouwd nog steeds onder één daarvan worden weggezet: de bewaking op Schiphol is niks anders dan grensbewaking, vreemdelingencontroles kan ook onder grensbewaking worden geplaatst.
De structuur is militair, de middelen zijn militair en de rechten en plichten zijn militair. Ik vind dat KMar bij Defensie moet blijven, zeker om gelijkwaardig te blijven aan de militairen van de andere krijgsmachtdelen. Defensiepersoneel heeft het niet zo op de civiele wereld voor wat betreft Justitie en dergelijke (vergelijk Eric O.), dus KMar onderbrengen bij de politie zal dat beeld zeker niet verbeteren.

Als ik je teksten zo lees, heb je veel verstand van zaken. Je verduidelijkt voor mij in ieder geval een hoop. ;)

Maar wat is nou eigenlijk de reden dat de KMar de veiligheid van de luchthavens toebedeeld heeft gekregen? Weetje dat?
Dat vind ik wel apart, aangezien daar de Rijkspolitie vroeger actief was, zou het logisch zijn dat dat nu het KLPD is. Daarnaast heeft het KLPD ook een dienst luchtvaart (maar die hebben dan weer een ander takenpakket toch?).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Target77

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2006, 23:41:17
Als ik je teksten zo lees, heb je veel verstand van zaken. Je verduidelijkt voor mij in ieder geval een hoop. ;)

Maar wat is nou eigenlijk de reden dat de KMar de veiligheid van de luchthavens toebedeeld heeft gekregen? Weetje dat?
Dat vind ik wel apart, aangezien daar de Rijkspolitie vroeger actief was, zou het logisch zijn dat dat nu het KLPD is. Daarnaast heeft het KLPD ook een dienst luchtvaart (maar die hebben dan weer een ander takenpakket toch?).

Luchthaven is ook landsgrens....en aangezien de KMAR belast is met grensbewaking......   ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2006, 00:51:21
Ja, de Zeehaven is ook een landgrens, daar wordt de grensbewakingstaak door de zeehavenpolitie uitgevoerd. (Uiteraard zijn de KMar en Douane er ook actief)

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Michelle1983

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2006, 08:34:02
Het antwoord op je vraag weet ik niet, weet wel dat je dat kunt vinden in het betreffende proefschrift  ;) Daar gaat het o.a. om die vraag.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2006, 14:10:34
Als ik je teksten zo lees, heb je veel verstand van zaken. Je verduidelijkt voor mij in ieder geval een hoop. ;)

Maar wat is nou eigenlijk de reden dat de KMar de veiligheid van de luchthavens toebedeeld heeft gekregen? Weetje dat?
Dat vind ik wel apart, aangezien daar de Rijkspolitie vroeger actief was, zou het logisch zijn dat dat nu het KLPD is. Daarnaast heeft het KLPD ook een dienst luchtvaart (maar die hebben dan weer een ander takenpakket toch?).
Ik hoop over een paar weken mijn aanstelling voor Natres te kunnen tekenen, vandaar ;)

Dienst Luchtvaart KLPD is met name voor steun aan de overige korpsen en het onderzoek van strafbare feiten of incidenten. Dit heeft meer te maken met de "echte" politietaken en minder met de grensbewaking in de lucht, waarvoor de Luchtmacht verantwoordelijk is: bij inkomend vliegverkeer dat geen contact legt met de Nederlandse verkeersleiding gaan een tweetal F16's van één van de vliegbases Volkel of Leeuwarden het onbekende toestel onderscheppen (en ze gaan door de geluidsbarrière, levert veel klachten op altijd ;) ), zodat het toestel óf contact legt óf gedwongen wordt te landen (komt praktisch niet voor).

Voor wat betreft de zeehaven Rotterdam ben ik niet zo goed op de hoogte, maar ik kan me voorstellen dat de zeehavenpolitie specialistische kennis in huis heeft voor de specifieke taken, misschien ook samengesteld uit de verschillende andere organisaties. Vergelijk ook de Kustwacht: hierin participeren ook meerdere departementen en organisaties.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill