Keuring brandslanghaspels (nieuwe spuitkoppen)

Auteur Topic: Keuring brandslanghaspels (nieuwe spuitkoppen)  (gelezen 5925 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

johandebrandweerman

  • Gast
Gepost op: 21 februari 2006, 08:56:33
Ik weet dat alle nieuw te plaatsen brandslanghaspels dienen te zijn voorzien van spuitkoppen die in de eerste stand een verneveling en in de tweede stand een straal water geven. (ipv de oude types waar dat precies andersom was).

Maar de bestaande brandslanghaspels zouden ook worden voorzien van deze spuitkoppen. Volgens mijn weten zou dit in 2005 tijdens het jaarlijkse onderhoud gebeuren. Alle spuitkoppen zouden dan worden vervangen voor het nieuwe type. Tijdens diverse controles kom ik pas gekeurde haspels met de oude spuitkoppen tegen. Of mijn idee (dat ze in 2005 vervangen moesten worden) klopt niet, of de keurende instanties zijn ze vergeten te vervangen.
Wie weet hier meer van?




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2006, 17:00:22
Brandslanghaspels mogen gewoon voorzien zijn van de kogelstraalpijpen,zeker als het een oude type haspel is.Alle haspels die nieuw worden geplaatst zijn voorzien van zo,n draaistraalpijp.

Er zit 1 hele grote maar,in de aankomende NENnorm 4001 staat dat als een brandslanghaspel een kogelafsluiter heeft.Dat deze haspel moet voorzien zijn van een draaistraalpijp.Zit er een draaiafsluiter op moet of de draaistraalpijp vervangen worden voor een kogelstraalpijp,of de draaiafsluiter moet vervangen worden voor een kogelafsluiter.

Hoe hou je een servicemonteur kleine blusmiddelen bezig  :-X :-X


johandebrandweerman

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2006, 17:18:54
Duidelijk.
Er zijn bij ons een x aantal NEN-normen in bestelling waaronder de 4001.
Zodoende wist ik dit dus nog niet.

Bedankt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2006, 17:25:06
Duidelijk.
Er zijn bij ons een x aantal NEN-normen in bestelling waaronder de 4001.
Zodoende wist ik dit dus nog niet.

Bedankt.

Veel succes met het doorlezen van die NEN-norm,ook op het gebied van de handbrandblussers gaat een hoop veranderen :-X


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2006, 15:33:49
ziiten er soms teveel fabrikanten in de norm-commissie  :(

cu,
loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2006, 19:23:48
ziiten er soms teveel fabrikanten in de norm-commissie  :(

cu,
loe
Als je op de eerste pagina kijkt wie er aan mee hebben gewerkt,klopt jouw conlussie ja  :-\


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2006, 19:26:05
Als je op de eerste pagina kijkt wie er aan mee hebben gewerkt,klopt jouw conlussie ja  :-\

Een norm wordt pas bindend als hij wordt opgenomen in wetgeving.... Als ze het te gek gaan maken kan de wetgever, simpel, de norm niet meer aan laten sturen....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2006, 19:27:43
Een norm wordt pas bindend als hij wordt opgenomen in wetgeving.... Als ze het te gek gaan maken kan de wetgever, simpel, de norm niet meer aan laten sturen....
Geloof me,deze norm is zo dicht getimmerd dat deze probleemloos zal worden aangenomen  :-X :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2006, 19:38:22
Geloof me,deze norm is zo dicht getimmerd dat deze probleemloos zal worden aangenomen  :-X :-X

Het gaat niet over de norm. Om een norm van kracht te laten worden zal hij ergens in de regelgeving aangehaald moeten worden. Dit moet door de wetgever gebeuren. Bijvoorbeeld in de bouwverordening of in het bouwbesluit. Als de wetgever te veel klachten van klanten krijgt kan hij besluiten om de norm 'UIT' de regelgeving te halen. ;)

De wetgever kan ook opnemen dat bijvoorbeeld een slanghaspel minimaal 5 meter moet spuiten en een sproeistand moet hebben die op 1 meterafstand 2 meter breed moet zijn....... en dat de afsluiter met één handeling te openen is. Als hij dit opneemt in de regelgeving is er helemaal geen norm nodig....  :-X

En als de wetgever dat doet.... komen sommige bedrijven in de problemen volgens mij...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2006, 19:46:00
Het gaat niet over de norm. Om een norm van kracht te laten worden zal hij ergens in de regelgeving aangehaald moeten worden. Dit moet door de wetgever gebeuren. Bijvoorbeeld in de bouwverordening of in het bouwbesluit. Als de wetgever te veel klachten van klanten krijgt kan hij besluiten om de norm 'UIT' de regelgeving te halen. ;)

De wetgever kan ook opnemen dat bijvoorbeeld een slanghaspel minimaal 5 meter moet spuiten en een sproeistand moet hebben die op 1 meterafstand 2 meter breed moet zijn....... en dat de afsluiter met één handeling te openen is. Als hij dit opneemt in de regelgeving is er helemaal geen norm nodig....  :-X

En als de wetgever dat doet.... komen sommige bedrijven in de problemen volgens mij...


och,ik vindt het allemaal wel best.Al wordt die norm alsnog door de plee gespoeld,prima wij zijn als bedrijf niet betrokken geweest met de totstand koming van die Norm.  ;D ;D ;D ;D
Dus onze verkoop zal er niet onder lijden  ;D ;D ;D