Keuring brandslanghaspels (nieuwe spuitkoppen)

Auteur Topic: Keuring brandslanghaspels (nieuwe spuitkoppen)  (gelezen 5820 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Target77

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2006, 20:06:48
Het gaat niet over de norm. Om een norm van kracht te laten worden zal hij ergens in de regelgeving aangehaald moeten worden. Dit moet door de wetgever gebeuren. Bijvoorbeeld in de bouwverordening of in het bouwbesluit. Als de wetgever te veel klachten van klanten krijgt kan hij besluiten om de norm 'UIT' de regelgeving te halen. ;)

De wetgever kan ook opnemen dat bijvoorbeeld een slanghaspel minimaal 5 meter moet spuiten en een sproeistand moet hebben die op 1 meterafstand 2 meter breed moet zijn....... en dat de afsluiter met één handeling te openen is. Als hij dit opneemt in de regelgeving is er helemaal geen norm nodig....  :-X

En als de wetgever dat doet.... komen sommige bedrijven in de problemen volgens mij...



Vind zelf zo ie zo dat al die normen (NEN, ISO, etc.) geldklopperij zijn. Wil je weten wat er in een norm staat dan moet je een exemplaar aanschaffen, want gratis krijg je ze niet. Maakt het er voor veel partijen niet inzichtelijker op. Naar mijn mening dient beleid van de overheid inzichtelijk te zijn en kosteloos in te zien zijn (komt de transparantie ten goede). Wellicht nog niet eens zo'n slecht idee om al die zaken in de regelgevingen op te nemen. Weet ook iedereen waar ie aan toe is.  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2006, 20:11:32
Vind zelf zo ie zo dat al die normen (NEN, ISO, etc.) geldklopperij zijn. Wil je weten wat er in een norm staat dan moet je een exemplaar aanschaffen, want gratis krijg je ze niet. Maakt het er voor veel partijen niet inzichtelijker op. Naar mijn mening dient beleid van de overheid inzichtelijk te zijn en kosteloos in te zien zijn (komt de transparantie ten goede). Wellicht nog niet eens zo'n slecht idee om al die zaken in de regelgevingen op te nemen. Weet ook iedereen waar ie aan toe is.  ;)

Om een NEN norm te ontwikkelen moet het NEN een financier hebben. Om mee te doen aan een Norm moeten de bedrijven / overheid / marktparijen betalen aan de NEN...... Niet betalen is geen norm....  ::)


Target77

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2006, 20:12:41
Om een NEN norm te ontwikkelen moet het NEN een financier hebben. Om mee te doen aan een Norm moeten de bedrijven / overheid / marktparijen betalen aan de NEN...... Niet betalen is geen norm....  ::)

En wat schiet de burger daarmee op?? Die hoeft toch ook niet te betalen om een wet in te zien.  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2006, 20:13:37
http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatcher.Dispatcher?id=000040

Normen en regelgeving

Normen zijn vrijwillige documenten, maar zullen indien de wetgever ernaar verwijst gebruikt kunnen worden om aan de wetgeving te voldoen. Als voorbeeld noemen we hier het "Bouwbesluit" dat de basis vormt voor het verlenen van vergunningen om te mogen bouwen. Het verwijst naar Nederlandse normen, waarin o.a. wordt aangegeven hoe kan worden gemeten of aan de wettelijk eisen wordt voldaan. In Nederlandse Praktijkrichtlijnen (NPR's) worden bovendien voorbeeldconstructies beschreven: bouwconstructies die voldoen aan de wettelijke eisen.

Ook op Europees niveau moeten veel producten voldoen aan Europese wettelijke eisen, die zijn vastgelegd in Europese richtlijnen. De belangrijkste van deze richtlijnen zijn: de Machinerichtlijn, de Laagspanningsrichtlijn en de EMC-richtlijn ( = elektromagnetische compatibiliteit). Het voldoen aan de eisen maakt de fabrikant zichtbaar door de letters CE (Conformité Européenne) aan te brengen. Als uitwerking van de eisen in de richtlijnen worden Europese normen gemaakt. Wie zich aan de normen houdt, wordt geacht zich ook aan de  wettelijke eisen te houden. Werken conform normen is daarom de eenvoudigste manier om aan die wettelijke eisen te voldoen.
Het aantal normen bij de bestaande Europese richtlijnen groeit nog verder. Bovendien zullen er nog enkele richtlijnen bij komen.

Hoe weet ik of een bij een bepaalde norm regelgeving van toepassing is?
Wilt u weten of bij een bepaalde norm regelgeving van toepassing is, dan kunt u in de normshop  zoeken naar deze norm. U krijgt bij het zoekresultaat te zien welke regelgeving eventueel van toepassing is bij deze norm.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2006, 20:15:11
En wat schiet de burger daarmee op?? Die hoeft toch ook niet te betalen om een wet in te zien.  ;)

ik ben het helemaal met je eens...  :D

Een papieren versie zouden ze het kostendekkend kunnen aanbieden. Voor in een wet aangehaalde normen zou de overheid een downloadsite moeten op zetten waar iederéén gratis exemplaren zou kunnen downloaden...  :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2006, 21:00:18
ik ben het helemaal met je eens...  :D

Een papieren versie zouden ze het kostendekkend kunnen aanbieden. Voor in een wet aangehaalde normen zou de overheid een downloadsite moeten op zetten waar iederéén gratis exemplaren zou kunnen downloaden...  :)
och,als de klant erim vraagt trek ik nog wel eens de norm door het kopieeraparaat  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2006, 23:09:11
och,als de klant erim vraagt trek ik nog wel eens de norm door het kopieeraparaat  ;)

FOEI!!!  ;) ;D